کد خبر: ۳۹
29 فروردين 1403
13:02

کشف دایناسور «قیچی‌دست» ۲۳۰ میلیون ساله در برزیل!

کشف دایناسور «قیچی‌دست» ۲۳۰ میلیون ساله در برزیل!
یک خزنده باستانی با دست‌های عظیم و چنگال‌های بلند و شمشیر مانند در جنوب برزیل کشف شد.

راز بقا: این شکارچی باستانی که دانشمندان آن را Venetorapter gassenae نامیده‌اند، منقاری بزرگ داشت و احتمالاً از چنگال‌هایش برای بالا رفتن از درختان و تکه تکه کردن طعمه استفاده می‌کرد.

به گزارش راز بقا، «رودریگو مولر»، دیرینه‌شناس دانشگاه فدرال سانتا ماریا در برزیل در این رابطه گفت: «دست‌ها و پنجه‌های این خزنده، که اندکی شبیه دست‌های «ادوارد قیچی‌دست» (فیلمی تحت همین عنوان ساخته تیم برتون در سال ۱۹۹۰) هستند، ممکن است برای شکار طعمه یا بالا رفتن از درختان استفاده شده باشد. مولر و تیمش بقایای این خزنده را در یک مزرعه برنج در ایالت «ریو گراند دو سول» در جنوب برزیل کشف کردند.

این موجود عجیب حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش در دوره تریاس (۲۵۲ میلیون تا ۲۰۱ میلیون سال پیش) زندگی می‌کرد. مولر گفت، این موجود منقار بزرگ و تیز داشت که احتمالاً از آن برای جمع کردن حشرات، میوه‌ها و حیوانات کوچک مانند مارمولک استفاده می‌کرد و احتمالاً از پنجه های‌اش برای بالا رفتن و پردازش طعمه استفاده می‌شد. محققان به افتخار منقار و چنگال‌های رنده‌مانند خاص آن، این خزنده را Venetorapter gassenae نامیدند.

دایناسور ۲۳۰ میلیون ساله در برزیل

با تجزیه و تحلیل قطعات اسکلتی، دانشمندان تخمین می‌زنند که V. gassenae تقریباً ۲۷.۵ اینچ (۷۰ سانتی متر) قد و حدود ۳۹ اینچ (۱ متر) طول داشته است. مولر گفت که ویژگی‌های استخوان نشان می‌دهد که حیوان بالغ بوده است. Venetorapter gassenae با خز پر مانند و دمی بلند، نوعی لاگرپتید است؛ گروهی از خزندگان که پیشگام پتروسور‌ها بودند؛ خزندگان پرنده‌ای که در زمان دایناسور‌ها بر آسمان تسلط داشتند. مولر گفت انگشت چهارم کشیده دست راست فسیل شده V. gassenae قبلاً در لاگرپتید‌ها دیده نشده بود، که نشان می‌دهد V. gassenae به ویژه با پتروسور‌ها مرتبط است.

وی گفت: این انگشت چهارم کشیده در گونه‌های پتروسور‌ها وجود دارد، بنابراین V. gassenae ممکن است نشان دهنده انتقال از لاگرپتید‌ها به پتروسور‌ها باشد. مولر خاطرنشان کرد: به طور کلی تصور می‌شود که لاگرپتید‌ها از نظر تشریحی تنوع کمتری نسبت به پتروسور‌ها و دایناسور‌ها داشتند. اما با تجزیه و تحلیل شکل و اندازه فسیل‌های ۱۸ گونه دایناسور و ۱۰ گونه پتروسور، همراه با پیش گامان خزنده آن‌ها از جمله V. gassenae این تیم دریافت که لاگرپتید‌ها ممکن است دارای تنوعی به همان اندازه پتروسور‌ها بوده و از دایناسور‌هایی که در طول دوره تریاس پرسه می‌زدند تنوع بیشتری داشته‌اند. دیرینه‌شناس دانشگاه سانتاماریای برزیل گفت: کشف فسیل‌های بیشتر V. gassenae ممکن است به ارائه تصویر واضح‌تری از خورد و خوراک این موجود شگفت‌انگیز، شکل ظاهری و محل زندگی‌اش کمک کند.

برچسب ها :
دایناسور
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان