کد خبر: ۵۳
17 خرداد 1403
12:16

دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها به طرز شگفت انگیزی پیشرفته بود!

دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها به طرز شگفت انگیزی پیشرفته بود!
طبق یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ، دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها به طرز شگفت انگیزی پیشرفت کرده بود.

راز بقا: طبق یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ، دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها به طرز شگفت انگیزی پیشرفت کرده بود.

به گزارش راز بقا؛ این مطالعه که در مجله «پلاس وان» منتشر شد، ۳۲۹۳ دندان یافت شده در «وارنهم» در «وست گوتلند» سوئد را بررسی کرد. این سایت حاوی بقایای یک سکونتگاه عصر وایکینگ‌ها است، جایی که در کاوش‌های قبلی بقایای اسکلت بیش از ۱۷۱ نفر کشف شده بود.

موسسه اُدنتولوژی دانشگاه گوتنبرگ با یک متخصص استخوان‌شناسی از موزه «وست گوتلند» همکاری کرد، جایی که دندان‌ها با استفاده از ابزار‌های استاندارد دندانپزشکی و معاینات اشعه ایکس تحت معاینه بالینی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ۴۹ درصد از جمعیت وایکینگ‌ها یک یا چند ضایعه پوسیدگی دندان داشتند. از بین دندان‌های بزرگسالان، ۱۳ درصد تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفتند و این پوسیدگی اغلب در ریشه دندان بود. با این حال، کودکانی که دندان‌های شیری داشتند - یا ترکیبی از دندان‌های شیری و بزرگسال - کاملاً بدون پوسیدگی بودند.

دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها به طرز شگفت انگیزی پیشرفته بود

در میان افراد مورد بررسی، آن‌ها به طور متوسط تقریباً ۶ درصد از دندان‌های خود را (به استثنای دندان عقل) در طول عمر خود از دست داده بودند. علاوه بر این، احتمال از دست دادن دندان با افزایش سن افراد افزایش می‌یافت. با این حال، به گفته «کارولینا برتیلسِن»، دندانپزشک و محقق «نشانه‌های متعددی وجود داشت که وایکینگ‌ها دندان‌های خود را تغییر داده‌اند، از جمله شواهدی مبنی بر استفاده از خلال دندان، سوهان کشیدن دندان‌های جلو، و حتی درمان دندان‌های مبتلا به عفونت».

دیدن این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است و بی شباهت به درمان‌های دندان‌پزشکی‌ای نیست که امروز هنگام سوراخ کردن دندان‌های عفونی انجام می‌دهیم. به نظر می‌رسد وایکینگ‌ها در مورد دندان‌ها اطلاعات داشتند، اما نمی‌دانیم که آیا آن‌ها خودشان این روش‌ها را انجام دادند یا کسانی به آن‌ها کمک می‌کردند». دندان‌های جلویی که عمداً سوهان خورده بودند به عنوان یک نشانگر هویتی عمل می‌کردند. هم در تحقیقات فعلی و هم در مطالعات قبلی، چنین مواردی منحصراً در مردان مشاهده شد.

«این مطالعه بینش جدیدی در مورد بهداشت دهان و دندان وایکینگ‌ها ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که دندان‌ها در فرهنگ وایکینگی «وارنهم» مهم بوده اند. این امر همچنین نشان می‌دهد که دندانپزشکی در عصر وایکینگ‌ها احتمالاً پیچیده‌تر از آن چیزی بود که قبلا تضور می‌شد.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان