کد خبر: ۹۲۹
12 ارديبهشت 1403
17:21

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!
حیوانات می‌توانند عملکرد و رفتارهای عجیب و غریبی داشته باشند، تصور کنید اختاپوس‌ها سه قلب دارند و دلفین‌های وحشی یکدیگر را به نام صدا می‌زنند

راز بقا: زمین زیستگاه بیش از یک میلیون گونه جانوری شناخته‌شده است که هر یک نشان‌دهنده مجموعه‌ای از چیز‌های بیولوژیکی باستانی است. این دانش تصادفی ما را مجبور می‌کند در مورد مواردی مانند میزان طلاق دایناسور‌ها یا حرکات رقص دوزیستان حدس بزنیم.

به گزارش راز بقا، لیست زیر ادای احترامی به چیز‌های به ظاهر بی‌اهمیت، اما جذاب و خواندنی حیوانات است. از پنگوئن‌های منقرض‌شده تا زنبور‌های تازه شناسایی شده، این چیز‌ها عمق کنجکاوی گونه‌های ما را در مورد طبیعت منعکس می‌کنند.

همان‌‍طور که این حقایق را مطالعه می‌کنید، آن‌چه را که برای کشف هر یک انجام شده را هم تصور کنید. برخی از این حقایق تصادفی هستند، اما بیشتر آن‌ها از دانش قوی در مورد حیوان مورد نظر می‌آیند.

بنابراین، بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا ۳۶ واقعیت تصادفی حیوانات وجود دارد که ممکن است برای شما جالب باشد.

حقایقی درباره آناتومی حیوانات

۱. اختاپوس‌ها سه قلب دارند. یکی خون را در اطراف بدن پُمپاژ می‌کند، در حالی که دوتای دیگر آن را به آبشش‌ها پمپ می‌کنند. اوه باورتان نمی‌شود! این خون آبی است؛ به لطف سطوح بالای مس!

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

۲. جغد‌ها کره چشم ندارند. لوله‌های چشمی دارند.

۳. خرس‌های قطبی پوست سیاه دارند. این پوست به آن‌ها کمک می‌کند تا گرمای خورشید را جذب کنند تا در آب و هوای قطبی گرم بمانند. چنین چیزی احتمالاً خرس را از اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند.

۴. مغز انسان با حدود ۱۵ وات کار می‌کند.

حقایقی درباره توانایی‌های حیوانات

۵. پروانه‌ها با استفاده از چیزی به نام گیرنده‌های شیمیایی که به آن‌ها در شناسایی گیاهان کمک می‌کند، می‌توانند با پا‌هایی خود مزه کنند؛ پروانه‌های ماده برگ مناسبی را انتخاب می‌کنند که روی آن تخم بگذارند و آن را با پا‌های خود مک می‌زنند تا آب میوه‌ها آزاد شود.

۶. حیوانات با جثه کوچکتر و متابولیسم سریعتر، محیط بیرون را حرکت‌آهسته (Slow Motion) می‌بینند.

۷. حس بویایی سگ‌ها حدود ۱۰۰۰۰۰ برابر قوی‌تر از انسان است، اما آن‌ها فقط یک ششم ما چشایی دارند.

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

۸. کره چشم گوزن شمالی در زمستان آبی می‌شود تا به آن‌ها کمک کند در سطوح نوری پایین‌تر ببینند. (آن‌ها در تابستان طلایی رنگ هستند.) هیچ پستاندار دیگری که این توانایی را داشته باشد شناخته نشده است.

۹. یک رشته ابریشم عنکبوت، نازکتر از موی انسان است، اما پنج برابر قویتر از فولاد با همان عرض است! طبق گزارش ها، یک طناب به ضخامت تنها ۵ سانتی‌متر می‌تواند یک بوئینگ ۷۴۷ را متوقف کند.

۱۰. پنجه‌های میگوی آخوندک می‌تواند به سرعت یک گلوله کالیبر ۲۲ شتاب بگیرد. دانشمندان باید آن‌ها را در مخازن پلاستیکی ضخیم نگهداری کنند، زیرا مُشت آن‌ها می‌تواند شیشه را بشکند!

۱۱. شیر دریایی اولین پستاندار غیر انسانی است که توانایی ثابت‌شده در ریتم موسیقی دارد. یک شیر دریایی ماده به نام رونان برای انجام این کار توسط دانشمندان آموزش دیده بود و سپس نشان دادند که او می‌تواند این مهارت را به آهنگی با ضرب‎آهنگ متفاوتی که قبلاً نشنیده بود منتقل کند.

۱۲. سنجاب‌ها نمی‌توانند آروغ بزنند یا استفراغ کنند. همچنین هیچ جونده دیگری نمی‌تواند. به همین دلیل است که سمّ موش روی آن‌ها بسیار مؤثر است. پستانداران دیگر می‌توانند هر ماده سمی را که بلعیده‌اند دفع کنند.

۱۳. پنگوئن غول پیکر منقرض‌شده قامتی به اندازه به اندازه لبرون جیمز (بسکتبالیست حرفه‌ایِ ۲ متری) داشت.

۱۴. زنبور‌های عسل می‌توانند در هر ثانیه ۲۰۰ بار بال بزنند.

حقایق جالبی درباره بقا و سازگاری حیوانات

۱۵. نوعی از چتر دریایی «جاودانه» قادر است به طور نامحدود بقیه را فریب دهد که مُرده است.

۱۶. گربه‌ها و اسب‌ها بسیار مستعد ابتلا به سم بیوه سیاه (سمّ ناشی از نیش عنکبوت) هستند، اما سگ‌ها نسبتاً مقاوم هستند. گوسفند و خرگوش نیز ظاهرا از آن مصون هستند.

۱۷. کوسه‌ها سالانه کمتر از ۱۰ نفر را می‌کُشند. انسان‌ها سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه را می‌کشند. آن‌ها باید خیلی بیشتر از ما بترسند!

۱۸. خرس آبی یا تاردیگرید (Tardigrades) حیوانات میکروسکوپی بسیار بادوامی هستند که در سراسر زمین وجود دارند. آن‌ها می‌توانند در هر یک از موارد زیر زنده بمانند: ۳۰۰ درجه فارنهایت (۱۴۹ سانتیگراد)، ۴۵۸- درجه فارنهایت (۲۷۲- درجه سانتیگراد)، خلاء فضا، فشار شش برابر قوی‌تر از کف اقیانوس و بیش از یک دهه بدون غذا!

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

حقایق شگفت درباره رفتار و اخلاق حیوانات

۱۹. دلفین‌های وحشی یکدیگر را به نام صدا می‌زنند. آن‌ها یک سوت منحصربه‌فرد برای شناسایی یکدیگر به صدا در می‌آورند و در صورت شنیدن تماس خود پاسخ خواهند داد.

۲۰. بز‌های جوان از لهجه بقیه را تقلید می‌کنند! یعنی آن‌ها به انسان‌ها، خفاش‌ها و نهنگ‌ها به عنوان پستاندارانی که صدای آواز خود را تنظیم می‌کنند می‌پیوندند تا در یک گروه اجتماعی جدید قرار بگیرند.

۲۱. آواز نهنگ گوژپشت مانند «موج‌های فرهنگی از جمعیتی به جمعیت دیگر» پخش می‌شود.

۲۲. فیل‌ها زنگ هشدار خاصی دارند که به معنی «انسان» است.

۲۳. جایی روی زمین وجود دارد که «مرغ‌های دریایی» «نهنگ‌های راست» را شکار می‌کنند. آن‌ها بچه‌نهنگ‌هایی را که برای تنفس هوا بالا می‌آیند، شکار کرده و لقمه‌های بزرگی را از پشت آن‌ها بیرون می‌کشندذ. پوست این بچه‌نهنگ‌ها نازک‌تر از بزرگسالان است و مجبورند مکرراً برای هوا بیرون بیایند. درنتیجه در معرض حمله قرار می‌گیرند و آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

۲۴. اسب‌ها از حالات چهره برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. محققان ۱۷ حرکت مجزای صورت را در اسب‌ها شناسایی کرده‌اند.

۲۵. میمون‌های جغدی، تک همسرتر از انسان هستند. آن‌ها تا ۹ سال یا زمانی که یکی از آن‌ها فوت می‌کند، به عنوان خانواده، با دو والدین و فرزندان با هم زندگی می‌کنند. پدران به شدت درگیر مراقبت از فرزندان خود هستند.

۲۶. پنگوئن‌های جنتو و آدلی نر با دادن یک سنگ ریزه از ماده‌ها خواستگاری می‌کنند. این سنگ‌ریزه‌ها ارزشمند هستند، زیرا پنگوئن‌ها از آن برای ساختن لانه استفاده می‌کنند و یافتن‌شان در امتداد خط ساحلیِ قطب جنوب دشوار است. اگر پنگوئن ماده سنگریزه را بپذیرد، جفت با هم پیوند می‌زند و مادام العمر جفت می‌شوند.

۲۷. جغد‌های انبار (Barn owls) معمولاً تک همسر است، اما حدود ۲۵ درصد از جفت‌ها «طلاق» می‌گیرند. اگر پرورش فرزند ناموفق باشد این کار را انجام می‌دهند.

۲۸. گله‌های گاومیش آفریقایی رفتار رأی گیری از خود نشان می‌دهند! در این رفتار آن افراد ترجیحات سفر خود را با ایستادن، نگاه کردن به یک جهت و سپس دراز کشیدن ثبت می‌کنند. جالب آن‌که فقط زنان بالغ می‌توانند رای دهند.

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

۲۹. زنبور استخوانی دیوار‌های لانه خود را با مورچه‌های مرده پر می‌کند.

حقایق عجیب‌و‌غریب حیوانات

۳۰. خفاش‌ها با خوردن حشرات آفت، سالانه ۳.۷ تا ۵۳ میلیارد دلار در صنعت کشاورزی ایالات متحده صرفه جویی می‌کنند.

۳۱. هوای گرمتر باعث می‌شود لاک پشت‌های ماده بیشتر از نر متولد شوند.

۳۲. چهارده گونه جدید از قورباغه‌های رقصنده در سال ۲۰۱۴ کشف شد که تعداد جهانی قورباغه‌های رقصنده شناخته‌شده را به ۲۴ گونه رساند.

برچسب ها :
حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان