کد خبر: ۹۸۴
19 ارديبهشت 1403
14:48

«گوسفند مارکوپولو»؛ گوسفند وحشی افغانستانی که آمریکایی‌ها برای کشتنش ۴۰ هزار دلار خرج می‌کنند!

«گوسفند مارکوپولو»؛ گوسفند وحشی افغانستانی که آمریکایی‌ها برای کشتنش ۴۰ هزار دلار خرج می‌کنند!
گوسفند مارکوپولو (غرم پامیری) زیرگونه‌ای از گوسفند آرگالی است که به نام مارکوپولو نامگذاری شده است. زیستگاه آن‌ها مناطق کوهستانی آسیای مرکزی است.

راز بقا: گوسفند مارکوپولو زیرگونه‌ای از گوسفند آرگالی است که به نام مارکوپولو نامگذاری شده است. زیستگاه آن‌ها مناطق کوهستانی آسیای مرکزی است.

به گزارش راز بقا، گوسفند مارکوپولو یا (غرم پامیری) عمدتاً با اندازه بزرگ و شاخ‌های مارپیچ خود قابل تشخیص هستند. وضعیت حفاظتی آن‌ها «نزدیک به تهدید» است و تلاش‌هایی برای محافظت از تعداد آن‌ها و جلوگیری از شکار آن‌ها انجام شده است. همچنین پیشنهاد شده که تلاقی آن‌ها با گوسفندان اهلی می‌تواند مزایای کشاورزی داشته باشد.

ویژگی‌های گوسفند مارکوپولو

گوسفند وحشی افغانی معروف به «گوسفند مارکوپولو» با شاخ ۲۷ کیلویی؛ گوسفندی که آمریکایی‌ها برای شکارش ۴۰ هزار دلار می‌دادند

گوسفند مارکوپولو به ویژه به خاطر شاخ‌های بلند و مارپیچی‌اش که به ۱۴۰ سانتی‌متر می‌رسد، شناخته شده است. آن‌ها بلندترین شاخ را در میان گوسفندان دارند. بلندترین شاخ انفرادی این گوسفند ۱.۹ متر (۶.۲ فوت) و وزن ۶۰ پوند (۲۷ کیلوگرم) ثبت شده است. شاخ‌های این گوسفند از یک الگوی سیم پیچ پیروی می‌کنند، با نوک‌های آن که مستقیماً به سمت افقی از قسمت سر قرار دارند. با وجود بلندی این شاخ، نوک‌ها به ندرت شکسته می‌شوند. شاخ‌ها از دیرباز یک جاذبه محبوب برای شکارچیان غنائم بوده است. آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز پس از تولد گوسفند شروع به رشد می‌کنند و رشد طول آن‌ها در سال اول بارزتر است. رشد ضخامت در دو سال اول بیشتر قابل توجه است. 

گوسفند‌های آرگالی به رنگ قهوه‌ای تیره، با قسمت زیرین سفید هستند. این دو بخش مختلف توسط یک نوار موی تیره از هم جدا شده اند. همچنین یک لکه سفید روی کفل این گوسفند وجود دارد که در اکثر زیرگونه‌ها به جز به وضوح مشخص نیست. با نزدیک شدن به فصل زمستان، مو‌های سفید نر‌ها بلندتر می‌شوند، تا زمانی که به صورت یک روف برجسته در می‌آیند. رنگ صورت گوسفند مارکوپولو روشن‌تر از بدن است. بیشتر آرگالی‌ها دارای دم گردی به طول تقریباً ۶ تا ۱۰ سانتی متر هستند که به یک دسته مو ختم می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

(تصاویر) گوسفند هیسار؛ غول‌ تاجیکستانی که ۴۰ هزار دلار قیمت دارد!

(تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است!

«گوسفند مارکوپولو»؛ گوسفند وحشی افغانستانی که آمریکایی‌ها برای کشتنش ۴۰ هزار دلار خرج می‌کنند!

قوچ‌های بالغ به طور متوسط ۱۲۶ کیلوگرم وزن دارند. قد قوچ‌ها در قسمت انتهایی ستون فقرات به حدود ۱۱۳ سانتی متر و میش‌ها به ۱۰۰ سانتی متر می‌رسد. دوران بارداری حدود ۱۶۰ روز طول می‌کشد. به دنبا آوردن دوقلو در این گوسفند‌ها نادر است. یک میش یک بار پنج بره به دنیا آورد و دو سال بعد سه قلو به دنیا آورد.

گوسفند مارکوپولو به طور متوسط ۱۳ سال عمر دارد. شاخ‌ها هر سال حلقه‌هایی ایجاد می‌کنند که سن حیوانات نر را از طریق آن می‌توان تعیین کرد. از آنجایی که ماده‌ها شاخ ندارند، تعیین سن آن‌ها دشوارتر است.

داده‌ای مبنی بر حساسیت گوسفند به بیماری ثبت نشده، اگرچه آزمایش‌هایی روی گونه‌های مشابه گوسفند انجام شده است و داده‌ها ممکن است مشابه باشند. از آنجایی که گوسفندان مارکوپولو تمایلی به نزدیک شدن به مردم ندارند، بعید نیست که بتوانند به بیماری‌های مشترک گله‌های اهلی مبتلا شوند.

زیستگاه گوسفند وحشی مارکوپولو

گوسفند وحشی افغانی معروف به «گوسفند مارکوپولو» با شاخ ۲۷ کیلویی؛ گوسفندی که آمریکایی‌ها برای شکارش ۴۰ هزار دلار می‌دادند

بیشتر گوسفندان مارکوپولو در منطقه کوه‌های پامیر در مجاورت مرز‌های افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و چین زندگی می‌کنند. ارتفاع این کوه‌ها از ۳۷۰۰ تا ۴۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. این زیرگونه عمدتاً در بخش شمال غربی ناحیه هونزای پاکستان در امتداد مرز چین زندگی می‌کند، که در مرز کیلیک مینتاکا و منطقه شمال غربی پارک ملی خنجراب زندگی می‌کند. گوسفند‌های مارکوپولو نیز در کریدور واخان در امتداد مرز افغانستان ساکن هستند. آن‌ها بخش زیادی از زیستگاه خود را با حیواناتی مانند بز کوهی سیبری به اشتراک می‌گذارند. در طول تابستان، گوسفندان مارکوپولو ترجیح می‌دهند در نزدیکی مناطق ساحلی و پوشش گیاهی باشند، در حالی که در زمستان ترجیح می‌دهند در دامنه‌های کوهستانی ملایم‌تر و رو به جنوب باشند. ناهمواری زمین و میانگین دمای سالانه دو عامل عمده‌ای هستند که بر توزیع آن‌ها تأثیر می‌گذارند. 

گوسفند مارکوپولو» گوسفند وحشی افغانستانی

رفتار منحصر به فرد گوسفند مارکوپولو

گوسفند مارکوپولو از نظر رفتار شبیه به سایر اعضای آرگالی هستند. آن‌ها عموماً در گله‌های کوچک چند ده نفری زندگی می‌کنند. در طول تابستان، آن‌ها به گله‌های کوچکتر همجنس تقسیم می‌شوند. با این حال آن‌ها با هم گروه می‌شوند تا گروه‌های بزرگ‌تری را برای حفاظت و حفظ انرژی تشکیل دهند.

هنگامی که رکود شروع می‌شود، قوچ‌ها شروع به مبارزه برای سلطه در میان گله‌های خود می‌کنند؛ قوچ‌های غالب سپس میش‌های خود را بدون رقابت از بین بازنده‌ها انتخاب می‌کنند. فقط قوچ‌های بالغ (بالای ۶ سال) برای سلطه مبارزه می‌کنند. گوسفند‌های جوان‌تر گاهی مسن‌ها را تهدید می‌کنند، اما هرگز بر آن‌ها سلطه پیدا نمی‌کنند. قوچ‌های بالغ با ایستادن در کنار یکدیگر و چرخیدن به اطراف می‌جنگند، سپس یک قدم به عقب می‌روند و دوباره حمله می‌کنند. مشخص شده که نر‌ها هنگام درگیری با مخالفان، روی پا‌های عقب خود بلند می‌شوند، که در گوسفندان دشت معمولی نیست و شبیه عادات جنگیدن بز‌ها است. نر‌ها معمولاً هنگام دعوا غرغر می‌کنند و اغلب شاخ‌های خود را خرد می‌کنند یا بینی خود را می‌شکنند.

پس از تثبیت سلطه، قوچ‌ها شروع به انتخاب میش‌های خود می‌کنند. اگرچه قوچ‌های گوسفند مارکوپولو برای گله‌های ماده شناخته شده‌اند، اما در حین رکود، نر‌ها برای تولید مثل با ماده‌ها جفت می‌شوند. نر‌ها به دسته‌ای از ماده‌ها نزدیک می‌شوند و ادرار جفت‌های احتمالی را استشمام می‌کنند. هنگام بوییدن ادرار میش، نر‌ها واکنش فلیمن (لب بالایی خود را جمع می‌کنند و دندان‌های خود را نشان می‌دهند) از خود نشان می‌دهند و بررسی می‌کنند که آیا میش در وضعیت فحل است نه. شاکلتون این پدیده را «لب‌فرش» می‌نامد و آن را به شکل «بالا بردن سر با دهان باز و به عقب بردن لب بالایی» توصیف می‌کند. نر سپس به مدت یک یا دو ماه همراه با گله می‌ماند.

گوسفند وحشی افغانی معروف به «گوسفند مارکوپولو» با شاخ ۲۷ کیلویی؛ گوسفندی که آمریکایی‌ها برای شکارش ۴۰ هزار دلار می‌دادند

شکار گوسفند مارکوپولو

شکار گوسفند مارکوپولو اولین بار زمانی رایج شد که محمد ظاهر شاه، پادشاه افغانستان، یک قوچ را در دهه ۱۹۵۰ شکار کرد و کشت. او پس از آن اعلام کرد که دره‌ای که در آن شکار می‌کند، زیستگاه حفاظت شده گوسفندان به‌عنوان شکارگاه خانواده‌های سلطنتی افغان است. این وضعیت تا سال ۱۹۶۸ حاکم بود تا این که یک گردشگر آمریکایی اجازه یافت در این منطقه شکار کند. در سال ۲۰۰۸، تخمین زده شد که شکارچیان آمریکایی به طور متوسط بین ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار برای یک سفر شکار گوسفند مارکوپولو پرداخت کردند. یک مطالعه اخیر هزینه مجوز شکار را ۴۰۰۰۰ دلار نشان می‌دهد. 

شکار گوسفند مارکوپولو

در سال ۲۰۲۴، یک مرد آمریکایی به واردات غیرقانونی قطعات بدن گوسفند مارکوپولو برای ایجاد هیبرید‌های شبیه سازی شده اعتراف کرد. وی قصد داشت آن‌ها را به پارک‌های شکار خصوصی در تگزاس بفروشد. 

شکار گوسفند مارکوپولو

پارک ملی خنجراب اساساً برای محافظت از گوسفندان مارکوپولو (و همچنین پلنگ‌های برفی و بهارال) ساکن در این منطقه تأسیس شد. مرز‌های پارک توسط شالر در سال ۱۹۷۴ پس از یک بررسی میدانی کوتاه نقشه برداری شد. این پارک به طور رسمی در ۲۹ آوریل ۱۹۷۵ توسط نخست وزیر پاکستان ذوالفقار علی بوتو تأسیس شد. وی در آن زمان گفت: «این پارک باید به یک پارک مشهور جهانی تبدیل شود».

شکار گوسفند مارکوپولو

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
1
2
حیف این گوسفند که از کوه های وطن زیبایم افغانستان کسی شکار کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۶
1
0
لعنت بر امریکایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
0
1
مااز برادران افغانسانی و پاکستانی و تا جکستان و چین خواهان این هستیم که واقعا در حفظ محیط زیست بخصوص گوسفند کوی بنام مارکوپولو کوشاوباشند و اجاز ندهید که بیگانگان با پرداخت مبلغی پول این زینت طبعت که خداوند به شما اعطا نمود ازبین ببرند و درایندگان فرزند شما افسوس اشتبا شما بخورند
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
0
1
انسان وحشی‌ترین و بیرحمترین موجود روی زمین است،انسان محیط زیست را به نابودی کشاند و زیستگاه حیوانات و دریاها رو برای حیوانات پرخطر و ناامن کرده،
داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹
0
1
سلام. لطفا هرکسی این پست رو میخونه بدونه که حیوانات کمیاب رو اصیل یک کشوررو بخاطرپول نکشین و نفروشین. این گونه ها برایمان ازلحاض گردشگر بسیار مفید و باعث جذابیت کشور میشه لطفا نکشین این حیوان رو
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲
0
1
لعنت بر شکارچی لعنت بر حیوان کشان و حیوان ازاران
فرهاد درزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
0
0
لعنت به آمریکا که خاورمیانه رو قارت کرده از ۲۰۰۰تا حالا رحم به این حیوان زبون بسته نمیکنه ولی افغانیها بی معرفت هستن این همه ایران بهشون لطف کرده در ۲۴سال گذشته که هیچ جای دنیا نکرده بازم آب و خیلی از داروهارو نمیفرستن به ایران .واقعا باید پشت سر رهبرمون نماز بخونن. ما عاشق رهبرمونیم
سمرقند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
0
1
غرم نام یک شهر کوهستانی در تاجیکستان هم می باشد در ارتفاعات پامیر
رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
0
1
باید گلوله ایکه میخواهند به حیوان به اون زیبایی بزنند را بر قلب آمریکایی ملعون زد خودشان درکشورشان حق شکار حیوانات را ندارند آنوقت میان ایران وافغانستان وکشورهای منطقه حیواناتی که نماد زیبایی کشورهای اسلامی هستش را بادلاریکه به خودفروشان بی وطن میدهندنمادکشورایران وافغانستان ودیگر کشورهای مسلمان راازبین میبرند سگ صفتها ی بی دین خدا لعنت کند خائن ومنافقین وطن فروش را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
0
0
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
0
0
بعضی آدما چقدر کثیفن . همینا زمین دارن نابود میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
0
1
این وحشی ها چه لذتی از کشتن این موجودات زیبا می برند . با چه افتخاری با جسم بی جان این حیوان های مظلوم عکس می گیرند
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
0
1
لعنت بر انسان مخصوصا آمریکایی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
1
0
خداوند این گوسفندان را آفریده تا ما انسان ها اشرف مخلوقات شکارشون کنیم یک کباب درست حسابی کنیم یک شکم سیر بخوریم کباب گوسفند نارکوپولو چقدر لذت دارع
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
0
0
خدایا این شکم آدم چی هست که بخاطرش حاضر هست کیلومتر ها برود و بعد از سیر شدن به مستراح برود. مردم افغانستان باید جلوی این سفاکان بی‌رحم را بگیرند و طالبان باید گردن این آمریکا یی ها ظالم را بزنند.مگه الان قحطی گوشت هست که زیباترین جانوران زبان بسته را شکار کنند ؟ اصلا طبیعت بدون وجود جانوران چه زیبایی دارد ؟
محسن خالدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
0
0
سلام با ارض خسته نباشید من فقط خواستم بگم که کل قاره آسیا برای حفظ زیست گاهشان باید یکی شده و شکار را مطلقن ممنوع کنند و هر چه می‌توانند مغازه های حیوان فروشی را ببند مهم نیست. چه حیواناتی میفروشند
محسن خالدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
0
0
سلام با ارض خسته نباشید من فقط خواستم بگم که کل قاره آسیا برای حفظ زیست گاهشان باید یکی شده و شکار را مطلقن ممنوع کنند و هر چه می‌توانند مغازه های حیوان فروشی را ببند مهم نیست. چه حیواناتی میفروشند
علم و کیهان