کد خبر: ۱۶۱۹
17 مرداد 1403
11:04

رفتار جنسی نامتعارف گوسفند نر؛ چرا برخی از قوچ‌ها همجنسگرا می‌شوند؟

رفتار جنسی نامتعارف گوسفند نر؛ چرا برخی از قوچ‌ها همجنسگرا می‌شوند؟
همجنس گرایی یک ویژگی بیولوژیکی ارثی در برخی از اعضای قلمرو حیوانات است و در هیچ حیوانی همجنس گرایی به اندازه گوسفندان نر رایج نیست. طبق برخی تخمین ها، تقریباً ۱۰ درصد قوچ‌ها ترجیح می‌دهند با قوچ‌های دیگر جفت گیری کنند تا ماده ها.

راز بقا: همجنس گرایی یک ویژگی بیولوژیکی ارثی در برخی از اعضای قلمرو حیوانات است و در هیچ حیوانی همجنس گرایی به اندازه گوسفندان نر رایج نیست. طبق برخی تخمین ها، تقریباً ۱۰ درصد قوچ‌ها ترجیح می‌دهند با قوچ‌های دیگر جفت گیری کنند تا ماده ها. 

به گزارش راز بقا، برای اینکه فکر نکنید این نتیجه ناخواسته پرورش انسان است، مطالعات نشان داده که رفتار این گوسفندان در ناحیه خاصی از مغز آنها، هیپوتالاموس، منعکس می‌شود و رفتاری مادرزادی است تا آموخته شده است.

رفتار همجنس گرایی در گوسفند به خوبی مستند و مطالعه شده است. گوسفند اهلی تنها گونه پستاندار به جز انسان است که رفتار همجنس‌گرایانه انحصاری از خود نشان می‌دهد. «حدود ۱۰ درصد قوچ‌ها (نرها) از جفت‌گیری با میش‌ها (ماده‌ها) امتناع می‌کنند، اما به راحتی با قوچ‌های دیگر جفت می‌شوند».

یک گزارش در مورد گوسفند نشان داد که ۸ درصد از قوچ‌ها ترجیحات همجنس گرایانه را نشان می‌دهند، یعنی حتی زمانی که به آن‌ها حق انتخاب داده می‌شود، آن‌ها نر را به شریک ماده ترجیح می‌دهند. این ترجیح همجنس گرایی مستند شده بحث‌های زیادی را برانگیخته است. چنین قوچ‌هایی ترجیح می‌دهند که فقط در حضور میش‌های فحلی به خواستگاری و سوار شدن به قوچ‌های دیگر بپردازند. علاوه بر این، حدود ۱۸ تا ۲۲ درصد قوچ‌ها دوجنسه هستند.

گوسفند همجنس‌گراست؛ کدام نژاد‌های گوسفند بیشتر همجنس‌گرا هستند؟!

چندین مشاهده نشان می‌دهد که ترجیح جنسی نر - نر در قوچ‌ها انگیزه جنسی دارد. قوچ‌ها معمولاً همان رفتار‌های معاشقه‌ای (از جمله لگد زدن به ساق پای جلو، تکان دادن، صدا کردن، بو کردن اندام تناسلی) را قبل از آمیزش جنسی با نر‌های دیگر انجام می‌دهند، همان‌طور که وقتی قوچ‌ها با ماده‌های فحلی رابطه جنسی برقرار می‌کنند.

علاوه بر این، رانش لگنی و انزال اغلب با مانت‌های همجنس توسط قوچ‌ها همراه است. کتابچه راهنمای دامپزشکی مرِک در بخش مشکلات رفتاری، همجنس‌گرایی را به‌عنوان یک «رفتار عادی» در ۳۰ درصد قوچ‌ها فهرست می‌کند.

گوسفند همجنس‌گراست؛ کدام نژاد‌های گوسفند بیشتر همجنس‌گرا هستند؟!

تعدادی از مطالعات تفاوت‌هایی را در ساختار و عملکرد مغز بین قوچ‌های نر گرا و ماده‌گرا گزارش کرده‌اند که نشان می‌دهد ترجیحات شریک جنسی از نظر عصبی مادرزادی است. مطالعات طولانی مدت رفتار همجنس گرایی در گوسفندان اهلی به رهبری «چارلز روزلی» نشان داده که ۶ تا ۸ درصد قوچ‌ها در طول زندگی خود تمایل به همجنس گرایی دارند. 

مطالعات نتوانسته‌اند هیچ عامل اجتماعی قانع کننده‌ای را که بتواند تغییرات ترجیحات شریک جنسی قوچ‌های اهلی را پیش بینی یا توضیح دهد، شناسایی کند. جهت گیری همجنس گرایانه در قوچ‌ها به تسلط، رتبه اجتماعی یا توانایی رقابتی مربوط نمی‌شود. در واقع، قوچ‌های نر گرا نسبت به قوچ‌های ماده‌گرا غالب نیستند.

جهت گیری همجنس گرایانه در قوچ‌ها نیز تحت تأثیر شرایط پرورشی آن‌ها قرار نمی‌گیرد، به عنوان مثال، پرورش نر در گروه‌های تماماً نر، پرورش بره‌های نر و ماده با هم، قرار گرفتن زودهنگام نر‌های نوجوان با ماده‌ها و تجربیات اجتماعی اولیه با ماده‌ها باعث ترویج یا جلوگیری از گرایش همجنس گرایی در قوچ نمی‌شود. ترجیح شریک نر توسط قوچ‌ها به نظر نمی‌رسد ناشی از اسارت یا مدیریت انسانی گوسفند باشد.

گوسفند همجنس‌گراست؛ کدام نژاد‌های گوسفند بیشتر همجنس‌گرا هستند؟!

کدام نژاد‌های گوسفند گرایشات همجنس‌گرایی بیشتری دارند؟

معاشقه و فعالیت جنسی همجنس گرایانه به طور معمول در میان قوچ‌های گونه‌های گوسفند وحشی، مانند گوسفند شاخ بزرگ (Bighorn) گوسفند شاخ نازک (thinhorn) موفلون و اوریال رخ می‌دهد.

گوسفند همجنس‌گراست؛ کدام نژاد‌های گوسفند بیشتر همجنس‌گرا هستند؟!

فعالیت جنسی بین نر‌های وحشی به طور معمول شامل سوار شدن و آمیزش مقعدی است. در گوسفند شاخ نازک (thinhorn) لیسیدن ناحیه تناسلی نیز رخ می‌دهد. 

نر معمولاً دارای آلت تناسلی نعوظ است و در حین انجام فشار‌های لگنی که ممکن است منجر به انزال شود، نفوذ کامل مقعدی را انجام می‌دهد. نر سوار شده کمر خود را قوس می‌دهد تا جفت شدن را تسهیل کند. فعالیت جنسی نر همجنس گرا می‌تواند در گروه‌هایی متشکل از سه تا ده قوچ وحشی که در کنار هم در یک دایره جمع شده اند انجام شود.

گوسفند همجنس‌گراست؛ کدام نژاد‌های گوسفند بیشتر همجنس‌گرا هستند؟!

این گروه‌ها شامل قوچ‌هایی است که خود را به یکدیگر می‌مالند، لیس می‌زنند، شاخ می‌زنند و سوار می‌شوند. گوسفندان ماده کوهستانی نیز گاه به گاه درگیر فعالیت‌های آمیزش جنسی با یکدیگر و رفتار‌هایی مانند لیسیدن اندام تناسلی یکدیگر و سوار شدن به یکدیگر می‌شوند.

برچسب ها :
گوسفند جفت‌گیری
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان