کد خبر: ۱۳۳۴
29 خرداد 1403
13:15

کبوتر «ارمنی»؛ کبوتر پشتک‌زن گران‌قیمتی که ایرانی‌ها عاشق آن هستند!

کبوتر «ارمنی»؛ کبوتر پشتک‌زن گران‌قیمتی که ایرانی‌ها عاشق آن هستند!
کبوتر پشتک‌زن «ارمنی» از نژاد کبوتر‌های فانتزی اهلی است. این کبوتر در واقع یک نژاد از کبوتر‌های پشتک‌زن است که منشا آن ارمنستان است. این کفتر نیز مانند سایر نژاد‌های کبوتر توانایی پرواز خوب را دارد. همانطور که از نام این پرندگان پیداست، این پرندگان بخشی از خانواده تامبلر هستند و عمدتاً برای رنگ و پرواز و البته پشتک‌زدن پرورش داده می‌شوند.

راز بقا: کبوتر پشتک‌زن «ارمنی» از نژاد کبوتر‌های فانتزی اهلی است. این کبوتر در واقع یک نژاد از کبوتر‌های پشتک‌زن است که منشا آن ارمنستان است. این کفتر نیز مانند سایر نژاد‌های کبوتر توانایی پرواز خوب را دارد. همانطور که از نام این پرندگان پیداست، این پرندگان بخشی از خانواده تامبلر هستند و عمدتاً برای رنگ و پرواز و البته پشتک‌زدن پرورش داده می‌شوند.

به گزارش راز بقا، این یک نژاد معمولی است و در منطقه بومی خود یعنی ارمنستان بسیار محبوب است. گفته می‌شود که این کفتر از سال ۱۸۰۰ در منطقه بومی خود وجود داشته و به همین دلیل تاریخ نسبتا دور درازی دارد. 

کبوتر ارمنی پرنده‌ای با اندازه متوسط و ظاهری زیباست. دارای یک سر گرد است که می‌تواند بدون کاکل یا تاج کامل باشد. منقار این پرندگان اندازه متوسط و به رنگ صورتی روشن است اگرچه برخی از این نژاد کبوتر‌ها دارای منقار سیاه رنگ هستند. رنگ چشم آن‌ها می‌تواند خاکستری، نارنجی و زرد باشد. نکته جالب توجه درباره این کفتر زیبا این است که گاهی اوقات دو چشم این کبوتر دارای دو رنگ متفاوت هستند. 

کبوتر «ارمنی»؛ کفتر پشتک‌زنی که مهارت‌های آکروباتیک فوق‌العاده دارد

کبوتر تامبلر ارمنی به طور کلی علائم مشخصی دارد. بسیاری از پرندگان این نژاد دارای گردن و دم سیاه هستند، اما برخی دیگر دارای دم و گردن زردرنگ هستند. پر‌های این پرندگان معمولا شفاف و صاف و همچنین قوی است. آن‌ها همچنین روی پا‌های خود پر دارند.

این کبوتر ارمنی پشتک‌زن معمولا برای اهداف پروازی پرورش می‌یابد. ساعت پرواز این کبوتر عمدتا زیاد نیست که به طور متوسط می‌تواند ۲ تا ۳ ساعت پرواز کند، اما پرنده‌ای مقاوم و قدرتمند محسوب می‌شود. مهمترین ویژگی این کفتر غلت زدن یا به تعبیری پشتک زدن است و در حین پرواز می‌تواند پشتک‌های زیبایی بزند. 

کبوتر ارمنی

مهارت آکروباتیک کبوتر ارمنی

مهارت‌های آکروباتیک کبوتر یکی از جاذبه‌های اصلی در نمایشگاه‌های کبوتر است و در میان نژاد‌های مختلف کبوترهاییی که مهارت‌های آکروباتیک دارند، «کبوتر پشتک‌زن ارمنی» یک نژاد واقعاً قابل توجه است.

کبوتر پشتک‌زن ارمنی اکنون محبوبیت جهانی به دست آورده است. آن‌ها دارای یک الگوی مشخص از رنگ و نشانه‌هایی هستند که به نام Bellneck یا همان گردن زنگی شناخته می‌شود. این کبوتر‌ها حیوانات خانگی وفادار، مطیع و زیبایی هستند. به شدت پرتقاضا هستند و کبوتر‌های بالغ سالم این نژاد گا‌ها تا صد‌ها دلار قیمت دارند. 

وزن این کفتر بومی ارمنستان ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است و طول عمر این پرنده بین ۵ تا ۱۰ سال است و البته اگر مراقبت خوبی از آن شود می‌تواند بیشتر عمر کند. این کبوتر اصلا یک کبوتر تهاجمی نیست و بسیار دوست‌محور است و به راحتی با مالک و صاحبانش اخت می‌گیرد. به شدت آموزش‌پذیر و اجتماعی است. 

کبوتر «ارمنی»؛ کفتر پشتک‌زنی که مهارت‌های آکروباتیک فوق‌العاده دارد

به گزارش راز بقا؛ این پشتک‌زن ارمنی در سال دو بار جفت‌گیری می‌کند و بعد از هر جفت‌گیری دو تخم می‌گذارد. از آنجا که این کبوتر بسیار قدرتمند و خوش‌بنیه است نیاز به نگهداری زیاد و مراقبت شدید ندارد. انواع مختلفی از کبوتر ارمنی بر حسب رنگ و نشانه‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند: 
پشتک‌زن ارمنی کاکل‌دار، پشتک‌زن ارمنی بدون کاکل، کبوتر گردن و دم سیاه، دم و گردن زرد، دم دراز و پر‌های سیاه و سپید و. 

این کبوتر بر حسب کشوری که در آن زندگی می‌کند نام متفاوتی را به خود گرفته است. در آلمان و روسیه و ایتالیا نام‌های متفاوتی برای این کبوتر وجود دارد، اما به تعبیری ترجمه همان نام‌ها تقریبا همان «کبوتر ارمنی» است. این کبوتر مقاوم است بدین معنی که خیلی خیلی کم بیمار می‌شود و می‌توانند به راحتی راه بازگشت به خانه را پیدا کنند. قیمت متوسط این کفتر زیبای ارمنی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار است، اما پرندگان خوب قیمت‌های بسیار بالاتری نیز دارند. 

کبوتر ارمنی

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«کبوتر سبز گردن صورتی»؛ زیباترین کبوتر جهان که فقط انجیر می‌خورد!

کبوتر «تیپلر»؛ بهترین نژاد کبوتر مسابقه که رکورد ۲۲ ساعت پرواز را در اختیار دارد!

کبوتر صرب؛ کفتر پرشی که ۱۵ ساعت و تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر پرواز می‌کند!

تاریخچه و خاستگاه

احتمالاً در دهه ۱۸۰۰ بود که این نژاد برای اولین بار در ارمنستان ظاهر شد. از آن زمان به بعد، کفتربازان آن‌ها را به خاطر رنگ باشکوه و ویژگی‌های شگفت انگیزشان در پرواز پرورش داده اند. آن‌ها احتمالاً همراه با مهاجران ارمنی به آمریکا رفته‌اند. کبوتر پشتک‌زن ارمنی نتیجه سال‌ها پرورش انتخابی دقیق است. بنابراین، این پرنده منحصراً اهلی است و جزء پرندگان وحشی به شمار نمی‌رود. با این حال از آنجایی که منشأ آن‌ها در آب و هوای خشن ارمنستان است، این پرندگان می‌توانند استرس بیشتری را نسبت به سایر نژاد‌های فانتزی تحمل کنند.

همچنین، پرورش دهندگان کبوتر، والدین قوی با توانایی‌های استثنایی در غلت زدن را برای ایجاد آن‌ها انتخاب کردند. برخی از بستگان نزدیک پشتک‌زن یا تامبلر ارمنی عبارتند از پشتک‌زن کازان و پشتک‌زن غرب انگلستان.

کبوتر «ارمنی»؛ کفتر پشتک‌زنی که مهارت‌های آکروباتیک فوق‌العاده دارد

ویژگی‌ها و ویژگی‌های فیزیکی

عاشقان کبوتر، کبوتر پشتک‌زن ارمنی را به دلیل ویژگی‌های ظاهری زیبایش می‌پرستند. رنگ‌ها و نشانه‌های روی بدن آن‌ها فوق العاده است. آن‌ها دارای گردن زنگی، پا‌های پرپشت، سر‌های کاکلی و گاهی اوقات چشم‌های رنگی متفاوت هستند.

این کبوتر‌ها بدن مناسبی برای حرکات آکروباتیک دارند. آن‌ها سینه پهن و پشت پهن هستند. گردن کمی خمیده و به اندازه کافی ضخیم است. دم در مقایسه با بال‌های قوی و بلند کوتاه است. به طور کلی ساختار بدنی محکم و فشرده دارد. کبوتر پشتک‌زن ارمنی وزنی شبیه به کبوتر معمولی دارد. بنابراین، بیشتر آن‌ها در رده ۲۰۰-۲۵۰ گرم هستند. با این حال، آموزش پرواز، رژیم غذایی و ژنتیک می‌تواند گاهی اوقات آن‌ها را سبک‌تر کند. سن، جنس، فصل و پوست اندازی نیز بر وزن کبوتر تأثیر می‌گذارد.

گردن زنگی و پا‌های پرپشت دو مورد از منحصربفردترین ویژگی‌های بصری این کبوتر هستند. گردن زنگی به این معنی است که پر‌های گردن و دم آن‌ها با رنگ‌های دیگر بدن متفاوت است. آن‌ها همچنین چکمه یا پا‌های پُر پَر دارند. به عبارت دیگر پر پوشاننده انگشتان پا تا مچ پا می‌رسد. برخی از کبوتر‌های ارمنی بر روی دم و بال خود نشانه‌هایی شبیه زاغ دارند.

کبوتر «ارمنی»؛ کفتر پشتک‌زنی که مهارت‌های آکروباتیک فوق‌العاده دارد

منشا این نژاد ارمنستان است. بعد‌ها به روسیه، ترکیه، ایتالیا، آلمان، ایران، آمریکا و بسیاری دیگر گسترش یافت. از آنجایی که این کبوتر‌ها می‌توانند با آب و هوای مختلف سازگار شوند، پراکندگی جغرافیایی آن‌ها گسترده است. کبوتر پرنده ارمنی یک پرنده منحصرا اهلی است. آن‌ها در بیابان زندگی نمی‌کنند و قفسه‌ها یا انبار‌هایی را ترجیح می‌دهند که تمیز، دارای تهویه مناسب و آب و غذای کافی باشند. زیستگاه آن‌ها باید به اندازه کافی جادار باشد تا پرندگان بتوانند مهارت‌های هوایی خود را تمرین کنند.

تا زمانی که آن‌ها اهلی هستند، پشتک‌زن ارمنی می‌تواند در هر دو محیط شهری و روستایی زنده بماند. پشت بام‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای راه‌اندازی اتاق‌های زیر شیروانی است، زیرا به اندازه کافی آسمان و فضای هوایی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. پشتک‌زن ارمنی مهاجرت نمی‌کند، اما اگر محیط خیلی سرد باشد، پرندگان رها شده ممکن است به یک مکان گرمتر و راحت منتقل شوند. این کبوتر‌ها یک نژاد در معرض خطر نیستند، زیرا مردم آن‌ها را برای مهارت‌ها و زیبایی خود پرورش می‌دهند. علاوه بر این، این کبوتر‌های قوی نسبت به سایر نژاد‌های فانتزی کمتر در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر هستند.

کبوتر «ارمنی»؛ کفتر پشتک‌زنی که مهارت‌های آکروباتیک فوق‌العاده دارد

رژیم غذایی کبوتر ارمنی

کبوتر پشتک‌زن ارمنی از رژیم غذایی استاندارد کبوتر استفاده می‌کند. غذای این کفتر بیشتر از دانه‌ها تشکیل شده است. دانه‌های گندم، ارزن، جو و آفتابگردان در صدر فهرست قرار دارند. برای سبزیجات و میوه‌ها می‌توان به آن‌ها کاهو، اسفناج، هویج و سیب داد. این غذا‌ها مواد مغذی را فراهم می‌کنند که به شادابی رنگ پر آن‌ها کمک می‌کند.

پرندگان بالغ معمولاً ۳۰-۴۰ گرم غذا در روز می‌خورند. کبوتر‌های در حال رشد نیاز به مقدار بیشتری غذا نیاز دارند. پرندگانی که به طور منظم ساعت‌ها پرواز می‌کنند و غلت می‌زنند به پروتئین، کربوهیدرات و چربی بیشتری برای حفظ انرژی و عضلات نیاز دارند. با این حال، غذای زیاد می‌تواند پرندگان را چاق کند و مانع از مهارت‌های آکروباتیک آن‌ها شود.

کبوتر ارمنی بیشتر غلات و دانه‌ها را ترجیح می‌دهد. این‌ها تمام انرژی و مواد مغذی را برای رشد و عملکرد پرواز آن‌ها فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین کرم (برای پروتئین)، میوه‌ها و سبزیجات را می‌خورند. کبوتر‌ها برای هضم مناسب غذا به آب و شن نیاز دارند.

برچسب ها :
کبوتر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان