کد خبر: ۱۴۷۹
23 تير 1403
10:42

اتفاق هولناک؛ قتل و قطع دست‌های یک کودک برای باز کردن مقبره باستانی در مصر!

اتفاق هولناک؛ قتل و قطع دست‌های یک کودک برای باز کردن مقبره باستانی در مصر!
جسد این کودک را پدرش، عصام ابوالوفا، چهار روز بعد از گم شدن او، در یک زمین کشاورزی در استان اسیوط، در منطقه مصر علیا پیدا کرد.

راز بقا: مردم مصر از پیدا شدن جسد یک پسر ۸ ساله با دست‌های قطع‌شده، شوکه و خشمگین شدند. به گفته دادستانی این قتل به حفاری غیرقانونی آثار باستانی مربوط می‌شود.

جسد این کودک را پدرش، عصام ابوالوفا، چهار روز بعد از گم شدن او، در یک زمین کشاورزی در استان اسیوط، در منطقه مصر علیا پیدا کرد.

پلیس، سه برادر را در ارتباط با این قتل دستگیر کرده است. دو نفر از آن‌ها اعتراف کرده‌اند که برای فروش دست‌های کودک به یک کاوشگر آثار باستانی مرتکب این جنایت شده‌اند که قصد داشته از آن‌ها برای دسترسی به گنجینه‌ای مدفون در یک حفاری غیرقانونی استفاده کند.

«تنها می‌نشینم و گریه می‌کنم»

ابوالوفا که شغلش رانندگی است، به بی‌بی‌سی عربی گفت: «همه خاطراتم را با پسرم محمد به یاد می‌آورم. هر وقت تنها می‌نشینم، گریه می‌کنم و نمی‌توانم وضعیت را تحمل کنم. او هر روز منتظر من می‌ماند تا از سر کار برگردم.»

ابوالوفا می‌گوید انتظار نداشته اتفاق بدی برای محمد بیفتد، چون همه اهالی روستا او را به خوبی می‌شناختند.

او می‌گوید: «خبر مثل صاعقه روی سرم خراب شد. تحقیقات پلیس نشان داد کسانی که فرزندم را کشتند، از بستگانم بودند که با او بازی می‌کردند و حتی با من دنبالش می‌گشتند.»

درخواست مجازات و محافظت در شبکه‌های اجتماعی

این جنایت واکنش‌های خشم‌آلودی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

بسیاری از کاربران این شبکه‌ها خواهان مجازات شدید مرتکبان شدند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

گروهی دیگر، از والدین کودکان خواستند با نظارت بیشتر بر افرادی که فرزندانشان با آن‌ها در ارتباط هستند، از آن‌ها بهتر محافظت کنند.

اتفاق هولناک؛ قتل و قطع دست‌های یک کودک برای باز کردن مقبره باستانی در مصر!

حوادث قبلی

در سال‌های اخیر جنایت‌های مشابهی در مصر رخ داده است. در سپتامبر ۲۰۲۱، روزنامه‌ها گزارش‌های زیادی از قتل و تکه‌تکه شدن یک جوان در روستایی در منطقه مصر علیا منتشر کردند.

به گزارش خبرنگاران محلی، عموی این جوان، عمه‌اش و پسرعموهایش به قتل او اعتراف کردند و گفتند که برای باز کردن یک مقبره باستانی، جسد او را به عنوان قربانی به یک روح تقدیم کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۳، دختری در مقابل پدرش در خانه‌شان در استان جیزه مورد تجاوز یک مرد قرار گرفت. دادستان پرونده مرد متهم به تجاوز را به دادگاه جنایی شهر جیزه ارجاع داد.

مرد ادعا کرد که دستور یک جن را برای باز کردن یک مقبره باستانی زیر خانه دختر دنبال می‌کرده است.

پدر دختر دستگیر شد و در زندان درگذشت. متهم به تجاوز نیز چند ماه بعد، چند روز قبل از صدور حکم دادگاه، مرد.

شیوخ جعلی و طمع ثروت

توضیح تصویر، مصری‌های باستان مکان‌های دفن را که شامل گنجینه‌هایشان بودند برای محافظت از سرقت پنهان می‌کردند
قربانی کردن انسان‌ها در جست‌وجوی گنجینه‌های باستانی در مصر، جنایتی آشنا است.

این کار ریشه در این باور دارد که مقبره‌های باستانی باید در حضور یک «شیخ» باز شوند تا آن چه را که او طلسم‌های فرعونی می‌خواند، باطل کند.

این ظاهرا شیوخ، کسانی هستند که ادعا می‌کنند روحی را احضار می‌کنند که از مقبره محافظت می‌کند. آن‌ها برای این کار مبالغ هنگفتی پول می‌گیرند و خواهان ریختن خون یک قربانی می‌شوند.

با این که اغلب خون حیوانات را طلب می‌کنند، اما بعضی مواقع ادعا می‌شود که خون انسان، به ویژه کودکان، برای باز کردن گنجینه‌ها لازم است.

دکتر احمد بدران، استاد باستان‌شناسی و تمدن مصر باستان در دانشگاه قاهره، می‌گوید این جنایات، به ویژه در مصر علیا، به دلیل رویای کسب ثروت از طریق یافتن آثار باستانی رخ می‌دهد.

او می‌گوید این «شیوخ کلاهبردار» مردم را متقاعد می‌کنند که زیر خانه‌شان گنجینه یا مقبره‌ای با یک جن یا روح محافظ وجود دارد که در ازای خون انسان در‌های مقبره را باز می‌کند.

دکتر بدران می‌گوید: «مصری‌های باستان مکان‌های دفن را که شامل گنجینه‌هایشان بودند برای محافظت از سرقت پنهان می‌کردند، اما هیچ جن یا روحی را برای محافظت از آن‌ها به کار نمی‌بردند».

او اضافه می‌کند که همه حفاری‌های علمی و باستان‌شناسی «بدون قربانی یا خونریزی» انجام شده‌اند.

این استاد دانشگاه خواهان «افزایش آگاهی عمومی، تشدید مجازات‌های قانونی و مقابله با شیوخ جعلی» است و می‌گوید رسانه‌ها باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

اتفاق هولناک؛ قتل و قطع دست‌های یک کودک برای باز کردن مقبره باستانی در مصر!

آثار باستانی در مصر تحت حفاظت قانون هستند.

ماده ۴۹ قانون اساسی مصر می‌گوید «دولت متعهد به حفاظت و نگهداری از آثار باستانی، مراقبت از محدوده آنها، حفظ و بازسازی آنها، بازپس‌گیری آنچه از آن‌ها برداشته شده، سازماندهی و نظارت بر حفاری آنها، و ممنوعیت هدیه یا مبادله هر یک از آن‌ها است، و حمله و قاچاق آن‌ها جرمی است که مشمول مرور زمان نمی‌شود.»

در ماده ۴۲ قانون کیفری مصر نیز آمده است: «مجازات حبس به مدت حداقل پنج سال و حداکثر هفت سال، و جریمه نقدی حداقل سه هزار پوند و حداکثر پنجاه هزار پوند برای هر فردی در نظر گرفته می‌شود که مرتکب سرقت یا پنهان کردن هر یک از آثار ملک دولتی شود یا در این کار مشارکت کند.»

بعضی کارشناسان حقوقی بر این باورند که این مجازات برای جرایم مرتبط با حفاری غیرقانونی آثار باستانی، به ویژه در موارد منجر به قتل، کافی نیست.

قضات مصری در برخی موارد با اعمال مواد دیگر قانون کیفری، احکام مجازات شدیدتری را علیه مجرمان صادر می‌کنند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان