کد خبر: ۱۴۸۸
24 تير 1403
12:04

قوچ آنگورای مراکشی؛ گرانترین «قوچ» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان!

قوچ آنگورای مراکشی؛ گرانترین «قوچ» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان!
گرانترین بز تاریخ مربوط به نژاد «آنگورا» ترکی است و در سال ۱۹۸۵ با قیمت ۸۲۶۰۰ دلار معامله شده و در کتاب گینس ثبت شده و تا به امنروز این رکورد باقی مانده است.

راز بقا: برخی از حیوانات خانگی ویژگی‌های خاصی را پیدا می‌کنند که باعث می‌شود ارزشی ویژه در بین طرفداران آن حیوان داشته باشند و برخی از ثروتمندان این حوزه نیز حاضرند پول‌های کلانی را برای معامله چنین حیواناتی با ویژگی‌های خاص خرج کنند. این گونه حیوانات که ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاصی را پیدا می‌کنند معمولا کم نیستند و در هر گونه حیوانی می‌توان چنین نمونه‌هایی را پیدا کرد حتی در بین حشراتی مانند سوسک‌ها. 

به گزارش راز بقا، «بز» یکی از حیوانات اهلی است که طرفداران خاصی دارد به دلیل برخی از ویژگی‌هایی که از قضا برای زندگی انسانی نیز حیاتی است.. بز‌ها معمولا برای اهدافی مانند شیر و گوشت و پوست و کرک پرورش داده می‌شوند و این محصولات نیز برای نیاز‌های انسانی حیاتی به شمار می‌روند. پوست برای لباس و پوشاک، شیر برای صنعت غذا و گوشت نیز که یکی از نیاز‌های حیاتی انسان برای تأمین پروتئین است. 

اما برخی از بز‌ها در همین طیف ویژگی‌های خاص‌تری را پرورش می‌دهند. یکی از مسائلی که باعث می‌شود این گونه بز‌ها با ویژگی‌های خاص ارزش بسیار زیادی داشته باشند مسئله تولید مثل و تولید نسلی است که می‌تواند همان ویژگی‌ها را داشته باشند؛ بنابراین آنچه که باعث می‌شود که این حیوانات ارزش پیدا کنند همین توانایی آن‌ها برای ارائه یک نسل جدیدی از حیوانات با همین ویژگی‌هاست. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:
«بز آنگورا»؛ بزی ۲۰۰۰ ساله که سمبل ترکیه است و بهترین نخ دنیا را دارد!

«بز ندوشن»؛ بز یزدی با بهترین کرک جهان که «پنیر معروف ندوشن» را تولید می‌کند

بز «اَرجِنَکی»؛ پرورش نژاد جدیدی از بز در ایران با وزن ۱۵۰ کیلوگرم توسط سلطان مار!

بز نجدی؛ بز خوزستانی شبیه آهو که نازک نارنجی‌ترین بز ایران است!

بز آنگورا؛ بز باستانی با ویژگی‌های شگفت‌انگیز 

بز آنگورا به دلیل تولید نخ مرغوب‌اش به شدت در جهان شناخته شده است. این نژاد نخ سیاه درخشانی را تولید می‌کند که به عنوان «موهر» شناخته می‌شود. «موهر» یا «پشم آنغوره» در همان نخ یا پارچه‌ای است که از موی بز آنگورا تولید می‌شود و پارچه موهر کارآمدترین و بهترین پارچه در فصل زمستان به شمار می‌رود. این نژاد بز در بسیاری از کشور‌های جهان گسترده است و بسیاری از نژاد‌ها از آن مشتق می‌شوند، از جمله موهر هندی، موهر شوروی، آنگورا – دون در فدراسیون روسیه و بز پیگورا در ایالات متحده. 

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

منشأ دقیق آنگورا مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در دوران باستان در ناحیه آنگورای آسیای صغیر سرچشمه گرفته است. پوشش موی این بز یکی از کالا‌های تجاری مهم امپراتوری عثمانی بوده است. گفته می‌شود که قدمت این بز حدود ۲۰۰۰ سال است. 

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

بز‌های نژاد آنگورا معمولاً سفید هستند، اما ممکن است نقاط سیاه، قهوه‌ای یا خاکستری نیز داشته باشند. آنگورا بزی نسبتاً کوچک است که فاصله بین دو کتف آن حدود ۵۰ سانتی‌متر است. این بز معمولاً شاخدار است. در نر‌های بالغ این نژاد شاخ‌ها معمولاً بلند، پیچ‌خورده و قوی هستند. به استثنای صورت و پاها، این بز کاملاً در پوششی از حلقه‌های بلند از موهر ظریف و براق پوشیده شده است. مثل نژاد‌های دیگر موی این بز که بلند رشد می‌کند، بلکه مو‌های زیر پوشش بیرونی این بز است که فقط در این نژاد بسیار طولانی‌تر از پوشش موی بیرونی رشد می‌کند. صورت و پوشش آنگورا معمولاً سفید است، اما - به ویژه در جنوب ترکیه - بز‌های سیاه، قهوه‌ای و خاکستری نیز در این نژاد دیده می‌شوند. 

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

قوچ آنگورای ۵ میلیارد تومانی

گرانترین بز‌ تاریخ مربوط به این نژاد است و در سال ۱۹۸۵ معامله شده و این رکورد در کتاب گینس ثبت شده و هنوز شکسته نشده است. این قوچ آنگورا توسط شرکت «وایتانگی آنگورا» در وایتانگی نیوزیلند پرورش یافت و در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۸۵ با قیمت ۸۲۶۰۰ دلار به شرکت «الیوت براون» فروخته شد. هنوز این رکورد قیمتی شکسته نشده است، اما بز‌های دیگری بوده‌اند که با قیمت‌های گزافی خرید و فروش شده‌اند. 

به عنوان مثال سال ۲۰۲۱ یک «قوچ مراکش» خوش استایل با قیمت بیش از ۲۱ هزار دلار به یک استرالیایی به نام «اندرو موزلی» فروخته شد. این حراجی که در شهر کوبار در «نیو سوث ولز غربی» برگزار شد توانست رکورد قبلی گرانترین بز با قیمت ۱۲ هزار دلار را بشکند. یکی از دلایل گران بودن این بز‌ها کمیاب بودن آنهاست و به همین دلیل شرکت‌ها اقدام به پرورش این نژاد‌ها برای سودآوری بیشتر می‌کنند. قوچ مراکش که با قیمت ۲۱ هزار دلار توسط موزلی خریداری شد در مزرعه Rangeland Red Stud در شهر «گودوگا» در نزدیکی مرز کوئینزلند پرورش داده شد.

تصاویر قوچ مراکش ۲۱ هزار دلاری را در پایین مشاهده کنید

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

 

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

گرانترین «بز» تاریخ با قیمت ۵ میلیارد تومان

اگرچه ۲۱ هزار دلار برای یک بز قیمت بسیار بالایی محسوب می‌شود، اما هنوز تفاوت بسیار زیادی با قوچ آنگورای بیش از ۸۲ هزار دلاری سال ۱۹۸۵ دارد.

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان