کد خبر: ۱۶۰۶
14 مرداد 1403
17:22

بولت؛ این گوسفند دورپر ایرانی‌الاصل ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد!

بولت؛ این گوسفند دورپر ایرانی‌الاصل ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد!
گوسفند دورپر به ویژه قوچ‌ها معمولا با قیمت‌های معمول و حول و حوش ۵۰۰ دلار معادل ۳۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند، اما یک قوچ دورپر به دلیل ویژگی‌های خاصی که داشته به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین گوسفندان تاریخ شناخته شده است.

راز بقا: «دورپِر» یک نژاد گوسفند اهلی آفریقای جنوبی است که با تلاقی دو نژاد «دورسِت هورن» و «گوسفند سر سیاه ایرانی» ایجاد شده است. این نژاد با تلاش وزارت کشاورزی آفریقای جنوبی برای پرورش یک گوسفند گوشتی مناسب برای مناطق خشک‌تر کشور ایجاد شد. 

به گزارش راز بقا، «دورپر» گوسفندی است که به سرعت رشد می‌کند و تولید کننده گوشت است. مراقبت از این نژاد آسان است و پوششی کوتاه و سبک از پشم و مو تولید می‌کند که در اواخر بهار و تابستان ریخته می‌شود. این نژاد در آفریقای جنوبی توسعه یافت و اکنون دومین نژاد محبوب در آن کشور است. انجمن پرورش دهندگان گوسفند دورپر آفریقای جنوبی در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد.

بولت؛ گوسفند دورپر ایرانی‌الاصل که ۴ میلیارد تومان قیمت خورد

این نژاد با تلاقی یک دورست هورن و سر سیاه ایرانی در حدود دهه ۱۹۳۰ توسعه یافت. تصور بر این است که نژاد‌های دیگری مانند «ون روی» (Van Rooy) نیز در توسعه نژاد «دورپر سفید» نقش داشته اند. نام «دورپر» تلفیقی از اولین هجا‌های نژاد‌های مادری «دورست» و «پرشین سر سیاه» است. 

دورپر به خوبی با شرایط مختلف چرا سازگار است. در بومی خود آفریقای جنوبی از مناطق خشک به تمام نقاط کشور گسترش یافته است. این نژاد به خوبی در شرایط مختلف تغذیه و محدوده‌های مختلف عمل می‌کند و همچنین برای تغذیه فشرده مناسب است. در استرالیا، دورپر‌ها در حال حاضر در سراسر مناطق خشک و گرمسیری و همچنین ایالت‌های جنوبی با بارندگی بالا پرورش داده می‌شوند و حتی در سرمای شدید و مرطوب تاسمانی نیز رشد می‌کنند. دورپر می‌تواند با مدیریت مناسب گله مکمل جایگزین مرینوس باشد، به ویژه با افزایش هزینه‌های پشم‌چینی. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند تِکسل «دابل دایموند»؛ گوسفندی ۲۲ میلیارد تومانی که پدر ۷۵۰ بره است و برای دیدن آن باید روز‌ها در صف ماند!

امپراتور؛ دومین گوسفند گران‌قیمت دنیا که ۷ میلیارد تومان قیمت دارد!

گوسفند فریزین شرقی؛ اعجوبه‌ای که روزی ۳ لیتر شیر و سالی ۵ کیلو پشم می‌دهد

بولت؛ گران دورپر تاریخ 

گوسفند دورپر به ویژه قوچ‌ها معمولا با قیمت‌های معمول و حول و حوش ۵۰۰ دلار معادل ۳۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند، اما یک قوچ دورپر به دلیل ویژگی‌های خاصی که داشته به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین گوسفندان تاریخ شناخته شده است. نام این قوچ «بولت» است که در استرالیا پرورش داده شده و توانسته رکورد گران‌قیمت گوسفند نژاد دورپر را از آن خود کند. به گزارش راز بقا، این قوچ همچنین سومین گوسفند گران تاریخ محسوب می‌شود و تنها «دابل دایموند» از نژاد تکسل و «امپراتور» از نژاد مرینوس توانسته‌اند قیمتی بالاتر از آن ثبت کنند. 

بولت؛ گوسفند دورپر ایرانی‌الاصل که ۴ میلیارد تومان قیمت خورد

پس از اینکه سه برادر از غرب استرالیا برای خرید بولت با قیمت ۶۲۰۰۰ دلار معادل نزدیک ۴ میلیارد تومان پیش رفتند و با موفقیت این خرید را انجام دادند، بولت – که اکنون گران‌ترین قوچ دورپر فروخته شده در استرالیا محسوب می‌شود - به پایه ژنتیکی جدیدی از نژاد دورپر در شهر «تودیای» در غرب استرالیا تبدیل شد. 

مبلغ پرداختی برای خرید، که در بازار فروش ملی «دورپر آپینگتون» انجام شد، حداکثر مبلغی است که تا به حال برای یک دورپر پرداخت شده و یکی از بالاترین‌ها برای تمامی نژاد‌های گوسفند در حراج عمومی محسوب می‌شود. 

بره دورپر به سرعت رشد می‌کند و وزن شیرگیری بالایی را به دست می‌آورد که باز هم یک ویژگی اقتصادی مهم در پرورش گوسفند است. بره دورپر در سن ۴-۳ ماهگی می‌تواند به وزن زنده حدود ۳۶ کیلوگرم برسد. این امر یک لاشه با کیفیت بالای تقریباً ۱۶ کیلوگرمی را تضمین می‌کند. این امر با پتانسیل رشد ذاتی بره دورپر و توانایی آن برای چرا در سنین پایین مرتبط است.

برچسب ها :
گوسفند
ارسال نظر
علم و کیهان