کد خبر: ۵۲۲
27 اسفند 1402
17:50

توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید!

توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید!
یک مطالعه جدید توسط یک تیم بین‌المللی از محققان امکان‌پذیری پرورش مار پیتون در مقیاس تجاری و هزینه زیست‌محیطی این اقدام را در مقایسه با پرورش دام‌های معمولی مورد بررسی قرار داد.

راز بقا: می‌دانیم که رژیم‌های غذایی سنگین گوشتی برای کره زمین یا سلامت ما خوب نیستند، اما چگونه می‌توان به روشی پایدار به خوردن گوشت ادامه داد؟ آیا در مورد جایگزینی گزینه‌های فعلی با گوشت مار پایتون فکر کرده‌اید؟ احتمالا این سؤال باعث تعجب شما می‌شود، اما دانشمندان به چنین راهکاری فکر کرده و آن را تا حدی مورد بررسی قرار داده‌اند. 

به گزارش راز بقا، یک مطالعه جدید توسط یک تیم بین‌المللی از محققان امکان‌پذیری پرورش مار پایتون در مقیاس تجاری و هزینه زیست‌محیطی این اقدام را در مقایسه با پرورش دام‌های معمولی مورد بررسی قرار داد.

نتایج امیدوارکننده بود: مار‌ها به سرعت رشد کردند، حتی در دوره‌های روزه داری، و میزان خوبی از گوشت را (گوشت پایتون) را نسبت به غذایی که آن‌ها مصرف کردند (که شامل مرغ و جوندگان بود) به بشر برگرداندند. آن‌ها همچنین می‌توانند از پروتئین‌های ضایعاتی سایر صنایع گوشتی تغذیه شوند؛ و تکیه بر گوشت مار برای غذا مزیت غیر معمول دیگری دارد.

«دانیل ناتوش»، هرپتولوژیست از دانشگاه مک کواری استرالیا و همکارانش می‌نویسند: «توانایی پایتون‌های بدون غذا مانده برای تنظیم فرآیند‌های متابولیک و حفظ وضعیت بدن، امنیت غذایی را در محیط‌های فرار افزایش می‌دهد، که نشان می‌دهد پرورش مار پایتون ممکن است پاسخی انعطاف پذیر و کارآمد به ناامنی غذایی جهانی ارائه دهد. 

+ پیشنهاد: فسیل بزرگترین مار موجود در جهان

این تیم دو گونه مار پایتون را مورد بررسی قرار داد: Malayopython reticulattus و Python Bivittatus آن‌ها این گونه‌های پرورش داده شده را به مدت بیش از ۱۲ ماه در مزارعی در تایلند و ویتنام پرورش دادند و سپس آن‌ها را کشتند. 

مار پایتون

این تیم مطالعاتی دریافت که نسبت غذای مصرفی پیتون‌ها به گوشت تولید شده (که در آن تعداد کمتر به معنی کارایی بیشتر است) ۱.۲ بود. این در حالیست که در مقام مقایسه نسبت غذای مصرفی قزل آلا ۱.۵ برای مرغ ۲.۸ برای گوشت خوک ۶.۰ و برای گوشت گاو ۱۰.۰. 

مار‌ها می‌توانند چندین ماه بدون از دست دادن توده بدنی زیادی بدون غذا بمانند، که همین امر آن‌ها را برای پرورش در شرایطی خاص که غذا و آب تضمین نشده باشد ایده‌آل می‌کند. 

محققان می‌نویسند: «این مطالعات یافته‌های قبلی را تأیید می‌کنند مبنی بر اینکه از نظر بیولوژیکی و اقتصادی امکان پرورش مار پایتون در تاسیسات تولید تجارت گوشت وجود دارد.». 

البته که انسان‌ها یک شبه و ناگهانی تغییری به سمت گوشت مار در خواربارفروشی‌ها را نخواهند دید، اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این حیوانات تا چه حد ممکن است به عنوان یک منبع غذایی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست اهمیت داشته باشند».

از نظر این تیم تحقیقاتی چالش‌هایی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. آن‌ها گفتند: «تغذیه مار‌ها می‌تواند کار فشرده و دشواری باشد، و ما هنوز مقیاس بزرگی برای پرورش درست آن‌ها نداریم. البته از طرف دیگر این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا اصلاً باید گوشت بخوریم یا نه».

با در نظر گرفتن این اخطارها، ناتوش و تیم‌اش تایید می‌کنند که ممکن است این ایده تا مدتی قابل اجرا نباشد. علاوه بر این، فاکتور دیگری وجود دارد که این مطالعه به آن دست نمی‌یابد؛ اینکه گوشت مار واقعاً چه مزه‌ای دارد؟

محققان می‌نویسند: «نیاز‌های زیست شناسی و پرورشی مار پیتون نسبت به بسیاری از گونه‌های گرماگیر یا اندوترمیک (حیواناتی که بدنشان گرما تولید می‌کند) دیگر درک نشده است». 

به دلیل ترس عمومی انسان از مارها، ممکن است مدتی طول بکشد تا پتانسیل پرورش مار پایتون در مقیاس جهانی محقق شود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان