کد خبر: ۸۴۴
03 ارديبهشت 1403
16:40

افسانه بزرگترین مار موجود در جهان واقعی شد؛ هیولای 1000 کیلویی در باتلاق!

افسانه بزرگترین مار موجود در جهان واقعی شد؛ هیولای 1000 کیلویی در باتلاق!
دانشمندان تخمین می‌زنند که این مار تا ۱۵ متر طول و یک تُن وزن داشته و طعمه خود را منقبض می‌کرده است.

راز بقا: مهره‌های فسیلی کشف‌شده در معدنی در غرب هند، بقایای یکی از بزرگ‌ترین مار‌هایی است که تا به حال زندگی کرده است، هیولایی که طول آن تا ۱۵ متر تخمین زده می‌شود.

به گزارش راز بقا، دانشمندان ۲۷ مهره از مار را بازیابی کردند، از جمله تعداد کمی از آن‌ها که هنوز در همان موقعیت زمانی که خزنده زنده بود، قرار داشتند. آن‌ها گفتند این خزنده شبیه یک مار پیتون بزرگ بوده و سمی نبوده است. دانشمندان همچنین اسم این مار را “Vasuki indicus” گذاشته‌اند.

معدن زغال سنگ که فسیل در آن پیدا شد در پاناندرو، در ایالت غربی گجرات واقع شده است.

«واسوکی» با توجه به اندازه بزرگش، یک شکارچی کمین‌کننده با حرکت آهسته بود که مانندِ مانند آناکوندا و مار پیتون، طعمه خود را از طریق انقباض تحت سلطه قرار می‌داد.

فسیل «بزرگترین مار موجود در جهان» در غرب هند کشف شد

دباجیت داتا، محقق فوق دکتری دیرینه شناسی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «این مار زمانی‌که دمای جهانی بالاتر از امروز بود، در باتلاقی نزدیک ساحل زندگی می‌کرد.»

نامِ مارِ «واسوکی»، از پادشاه مار مرتبط با ایزد هندو شیوا گرفته شده است، از نظر اندازه با یک مار بزرگ ماقبل تاریخ به نام تیتانوبوا رقابت می‌کند، که فسیل‌های آن در معدن زغال سنگ در شمال کلمبیا در سال ۲۰۰۹ کشف شد. واسوکی بین ۵۸ تا ۶۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد.

این مار‌های بزرگ در دوران سنوزوئیک زندگی می‌کردند که پس از پایان دوره دایناسور‌ها در ۶۶ میلیون سال پیش آغاز شد.

بزرگترین مهره واسوکی حدود ۱۱ سانتی متر عرض داشت. به نظر می‌رسد واسوکی بدنی پهن و استوانه‌ای شکل به عرض حدود ۴۴ سانتی متر داشته است. جمجمه این مار نیز پیدا نشده است.

محققان مطمئن نیستند که این مار غول پیکر چه می‌خورده است، اما با توجه به اندازه‌اش، طعمه‌های او می‌تواند شامل کروکودیل‌ها نیز باشد.

فسیل «بزرگترین مار موجود در جهان» در غرب هند کشف شد

واسوکی عضوی از خانواده مارهایِ “madtsoiidae” بود که تقریباً ۹۰ میلیون سال پیش ظاهر شدند، اما حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش منقرض شدند.

به گزارش راز بقا، پس از برخورد شبه قاره هند با اوراسیا در حدود ۵۰ میلیون سال پیش، این مار‌ها از هند از طریق جنوب اوراسیا و به شمال آفریقا گسترش یافتند.

بزرگ‌ترین مار زنده امروزی مار پیتون مشبک آسیایی با ارتفاع ۱۰ متر است.

برچسب ها :
مار
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان