کد خبر: ۷۱۵
15 فروردين 1403
10:07

ماجرای فضای مخفی هرم بزرگ جیزه چیست؟

ماجرای فضای مخفی هرم بزرگ جیزه چیست؟
دانشمندان با استفاده از تکنولوژ‌ی های جدید تصویربرداری موفق به کشف فضای بزرگ و خالی به طول ۳۰ متر در هرم جیزه شدند که احتمالا اتاق آرامگاه فرعون خئوپس را به ملکه نفرتی تی متصل می‌کند.

راز بقا: معبد بزرگ جیزه یا خئوپس در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد ساخته شده است. محققان فرانسوی و ژاپنی در سال ۲۰۱۵ میلادی یک پروژه مشترک را برای دانستن چگونگی ساخت هرم بزرگ جیزه شروع کردند. آن‌ها برای اسکن درون هرم، آشکارساز‌هایی را در اتاق معروف به آرامگاه ملکه (نفرتی تی) قرار دادند.

محققان در این پروژه از سه تکنولوژی اسکن سه بعدی با استفاده از لیزر، آشکارساز‌های پرتو‌های کیهانی و تصویربرداری با استفاده از دمانگاری اشعه مادون قرمز و البته ماه‌ها کار بر روی این پروژه، موفق به کشف این فضای خالی درون هرم شدند.

برخی از دانشمندان تصور می‌کنند که شاید کارکرد فضای خالی برای عبور کارگران بین آرامگاه فرعون وآرامگاه نفرتی تی در هرم بوده است، فضایی که به آنان امکان می‌داده است تا بلوک‌های سنگی بزرگ را برای ساخت آرامگاه‌های درون هرم جا به جا کنند. به نظر برخی دیگر، شاید این فضای کشف شده یک تونل و یا مجموعه‌ای از چند اتاق باشد.

کشف این فضای خالی پس از آن میسر شد که فیزیکدانان با استفاده از آشکارساز‌های پرتو‌های کیهانی توانستند از درون هرم بزرگ تصویرسازی کنند. کارکرد پرتو‌های کیهانی همچون اشعه ایکس است، اما قادرند با قدرت بیشتر از جسم‌های سنگی عبور کنند و تصویرسازی از فضا‌های نهانی و محبوس شده در پشت سازه‌های سنگی را ممکن سازند. نام پروژه این کشف بزرگ “اسکن ازهرمها” است. در این تحقیق باستان شناسان، فیزیکدانان و تاریخدانان با هم همکاری می‌کنند تا از راز‌های ساخت هرم بزرگ پرده بردارند. آن‌ها سال گذشته موفق به کشف یک فضای خالی کوچکتر در نزدیکی یکی از ورودی‌های هرم شدند.

امروزه درپروژه‌های باستان شناسی برای کشف فضا‌های معماری غیرقابل دسترس و کاوش نشده، و همچنین برای مطالعه برخی از اشیاء از تکنولوژی اسکن سه بعدی با لیزر و آشکارساز‌های پرتو‌های کیهانی استفاده می‌شود.

منبع: یورو نیوز

خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
0
0
درست بالای پلکان یا همان تالار بزرگ است احتمال دارد برای کم کردن فشار آنجا آن را خالی کرده باشند .
علم و کیهان