کد خبر: ۱۲۲۴
11 خرداد 1403
12:41

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟
دلیلی وجود دارد که می‌گوید چرا انسان‌ها امروز سوار خر و اسب می‌شوند، اما گورخر سوار نمی‌شوند.

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟

زنی سوار بر گورخر رام شده به نام برومار در سال ۱۹۲۳.

راز بقا: گورخر‌ها چیزی بیش از اسب‌های راه‌راه هستند، چیزی که استعمارگران اروپایی پس از تلاش‌های ناموفق بی‌شمار برای اهلی کردن آن‌ها به سختی به آن پی بردند.

به گزارش راز بقا، در دنیا فقط چند گورخر در قرن ۱۸ و ۱۹ رام شدند، که در عکس‌های تاریخی که گورخر‌ها گاری‌ها را می‌کشند یا افرادی که سوار آن‌ها می‌شوند، می‌توان دید. به جز آن، هر تلاش بعدی برای مهار گورخر‌ها برای کار در کنار انسان، رها شد.

گورخر‌ها نیز مانند اسب و الاغ از خانواده “Equidae” معروف به اکوید هستند. این سه گونه به قدری به هم وابسته‌اند که می‌توانند با هم آمیخته شوند و هیبرید‌هایی مانند زدونک (ترکیب بین گورخر نر و الاغ ماده)، زورس (فرزند گورخر نر و اسب ماده) و زونی (هیبرید بین گورخر و پونی) را تشکیل دهند.

اما گورخر‌ها بر خلاف پسرعموهایشان در برابر انسان‌ها مقاومت می‌کردند. چرا اینطور است؟ به هر حال، گورخر‌ها بومی آفریقا، مهد بشریت هستند.

این مسئله مربوط به انتخاب طبیعی است. گورخر‌ها و اسب‌ها در حدود ۴-۴.۷ میلیون سال پیش از یک جد مشترک جدا و هر کدام با محیط خاص خود سازگار شدند. گله اسب‌های وحشی در آمریکای شمالی و اروپا در ابتدا به عنوان حیوانات خوراکی نگهداری می‌شدند، اما بعد‌ها به انسان عادت کردند.

پس از ظهور کشاورزی در ۱۲۰۰۰ سال پیش، اسب‌ها ارزش خود را در حمل و نقل و جنگ به اثبات رساندند، که انسان‌ها را بر آن داشت تا زمان و تلاش خود را برای اهلی‌کردن آن‌ها به کار بگیرند.

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟

تصویری از یک زونکی: نیمی گورخر و نیمی خر.

برخلاف اسب‌های وحشی، گورخر‌ها در آفریقا شکارچی‌های بیشتری از جمله شیر‌های خشن، یوزپلنگ‌های برق‌آسا و کفتار‌های حیله‌گر داشتند. به این ترتیب، انتخاب طبیعی گورخر‌ها را به حیوانات بسیار واکنشی تبدیل کرد که در صورت کوچک‌ترین علامت خطر، آماده جهش هستند. گورخر‌ها به ویژه تنومند هستند و تا حد زیادی در برابر گرفته‌شدن مقاومت می‌کنند.

برخی از گورخر‌ها علی‌رغم اندازه خود، موفق شده اند شیر‌های مهاجم را با یک ضربه به عقب برانند. گورخر‌ها همچنین دارای یک واکنش سریع هستند که تا حد زیادی مانع گرفته‌شدن‌شان توسط کمند یا روش‌های دیگر می‌شود.

در نهایت، گورخر‌ها برخلاف اسب‌های وحشی که به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و دارای نظم ساختاری هستند، ساختار خانوادگی و سلسله مراتبی ندارند.

مردم خیلی زود این ویژگی‌های بسیار غیر دوستانه را در گورخر تشخیص دادند، اما با این وجود سعی کردند این حیوان را مهار کنند.

به عنوان مثال، در قرن نوزدهم، جورج گری گورخر‌ها را از آفریقای جنوبی به نیوزیلند وارد کرد. او به تازگی در آن‌جا به فرمانداری منصوب شده بود و به داشتن کالسکه‌ای که توسط اسب‌های وحشی آفریقایی کشیده می‌شد، علاقه داشت.

لرد والتر روچیلد، جانورشناس دوران ویکتوریا نیز با کالسکه‌ای که توسط گورخر‌ها کشیده شده بود، به کاخ باکینگهام رفت.

بعدها، در اوایل قرن بیستم، روزندو ریبیرو، اولین پزشک در نایروبی، ظاهراً با گورخر به خانه رفت.

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟

لرد والتر روچیلد، از خانواده بدنام بانکداری روچیلد، سوار بر کالسکه‌ای که توسط گورخر‌ها کشیده می‌شود.

ارتش آلمان در مستعمره آلمان در آفریقای شرقی به ویژه به اهلی کردن گورخر‌ها به جای اسب علاقه داشت. آن‌ها حتی برنامه‌ای برای تلاقی گورخر‌ها با اسب‌ها برای ایجاد هیبرید‌هایی مقاوم در برابر بیماری‌هایی که معمولاً اسب‌های وارداتی را از بین می‌برد، اجرا کردند.

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟
افسر استعمارگر آلمانی سوار بر گورخری اهلی در حال پریدن از حصار در شرق آفریقا. عکس بین ۱۸۹۰ و ۱۹۲۳ گرفته شده است. 

چرا خر خیلی راحت اهلی شد، اما «گورخر» هرگز اهلی نشد؟

یک سرباز آلمانی سوار بر گورخر در زنگبار، آفریقای شرقی آلمان، در دهه ۱۸۹۰.

با این حال، این‌ها فقط چند نمونه از گورخر‌های رام شده بودند. به طور کلی، گورخر‌ها برای اهلی کردن خیلی سرسخت بودند، علی‌رغم تلاش‌های زیاد مستعمره‌نشینان اروپایی در آفریقا که می‌توانستند از آن‌ها به خوبی استفاده کنند.

حتی تلاش‌ها در دوران معاصر و اخیرا نیز تا حدودی بی‌ثمر بوده است. در سال ۲۰۱۳، یک نوجوان در ویرجینیا به نام شی اینمن، یک گورخر را برای آن‌که بتواند سوارش شود، آموزش داد. پس از چندین ماه صبر و آموزش مبتنی بر پاداش، او تا حدودی موفق شد سوار گورخر شود.

این نوجوان، اما درباره این گورخر گفت که «او بعضی روز‌ها انگار ۳۰ سال است که سواری می‌دهد و روز‌های دیگر طوری رفتار می‌کند که انگار هرگز انسانی ندیده است!»

بنابراین گورخر‌ها با وجود ظاهری شبیه اسب، به راحتی تسلیم انسان نمی‌شوند. آن‌ها دوست دارند زندگی را همانطور که طبیعت در نظر گرفته است زندگی کنند: همیشه با شرایط خودشان.

برچسب ها :
گورخر حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
0
0
کاشکی ماهم یه ژنی از گوره خر داشتیم، که الآن ایقدر مطیع ورام خیلی از تحمیلات نمیشدیم........
جاوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
0
0
اطلاعات این مقاله ناقص بودن ،،،وکسی که این مقاله را نوشته اصلأ از اطلاعات متخصصین در این عمر استفاده نکرده ،،در کل فقط در این مورد حرف زده،،،علت واقعی که همه دانشمندان در این این علم می دانند این است ،،،اسب وخر در طول زمان زیاد اصلاح ژنتیک طبیعی شدن ،،یعنی اینکه همیشه اسب وخرهای که آرام تر بودن ،،انتخاب می شدند که نسل خود را ادامه دهند،،،واینگونه بود که نسل ب نسل آرام تر شدن،،،ولی در مورد گور خر اینگونه نبوده چراکه هیچ وقت ب این شکل استفاده نشده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
0
0
اگر اسب نر با گوره خرماده یا خرنربا گوره خر ماده چگونه می شود
علم و کیهان