کد خبر: ۱۶۰۱
14 مرداد 1403
11:56

باهوش‌ترین حیوانات جهان؛ پرنده‌ای که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است!

باهوش‌ترین حیوانات جهان؛ پرنده‌ای که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است!
طوطی خاکستری آفریقایی یکی از باهوش‌ترین پرندگان در جهان است. آن‌ها بالاترین سطح هوش حیوانی را در میان موجودات اهلی یا وحشی دارند. این پرندگان باهوش بیشتر به دلیل درک زبان انسانی و تقلید دقیق خود شناخته شده اند.

راز بقا: انسان‌ها ده‌ها هزار سال است که بالاترین جایگاه را در مقیاس هوش به خود اختصاص داده اند. هنگامی که انسان‌ها شروع به ایستادن، ساخت ابزار، مهار آتش و سازماندهی تمدن‌ها کردند، به این باور رسیدیم که از نظر شناختی از حیوانات همنوع خود دور شده ایم.

به گزارش راز بقا، این تصور که مغز انسان می‌تواند آسمان‌خراش‌ها را تجسم کند، نرم‌افزار هوش مصنوعی بسازد و هر روز در حالت خودآگاه زندگی کند، باعث شد که به لحاظ هوشی بالاتر از حیوانات قرار بگیرد. 

اما برخی از حیوانات باهوش‌تر از دیگر حیوانات هستند و در نقطه ای، انسان‌ها شروع به نگهداری از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی کردند. همانطور که علم رفتار حیوانات به رشد خود ادامه می‌دهد، ما در حال یادگیری هستیم که شکاف بین هوش انسان و حیوان آنقدر‌ها که فکر می‌کنیم زیاد نیست، به خصوص وقتی صحبت از حیوانات خانگی هوشمند می‌شود؛ بنابراین چگونه باهوش‌ترین حیوانات خانگی جهان را رتبه بندی می‌کنید؟ دشوار است، زیرا شما گونه‌ها را در مقابل گونه‌ها قرار می‌دهید. اما برخی از حیوانات اهلی و وحشی در جهان وجود دارند که به داشتن هوش بالا شهرت دارند. 

طوطی خاکستری آفریقایی؛ باهوش‌ترین حیوان خانگی دنیا

طوطی خاکستری آفریقایی یکی از باهوش‌ترین پرندگان در جهان است. آن‌ها بالاترین سطح هوش حیوانی را در میان موجودات اهلی یا وحشی دارند. این پرندگان باهوش بیشتر به دلیل درک زبان انسانی و تقلید دقیق خود شناخته شده اند. با این حال، محققان دریافته اند که آن‌ها همچنین دارای مهارت‌های گسترده حل مسئله و حافظه عالی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از توانایی‌های شناختی یک کودک نوپا پیشی بگیرند.

طوطی خاکستری آفریقایی؛ حیوانی که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است؛ باهوش‌ترین حیوان حیات وحش کدام است؟

برخی از محققان حتی فرض می‌کنند که برخی از خاکستری‌های آفریقایی با عملکرد بالا می‌توانند اشیاء را شناسایی کنند، الگو‌ها را به خاطر بسپارند و سریعتر از یک کودک ۵ ساله متوسط مسئله را حل کنند.

خوک‌ها، رده دوم باهوش‌ترین حیوانات خانگی

در نگاه اول، ممکن است باور نکنید که خوک‌ها از باهوش‌ترین حیوانات خانگی در جهان هستند، اما در واقعیت، آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به خوک خیالی رمان «مزرعه حیوانات» جورج اورول نزدیک هستند. با این حال، بعید است که این موجودات مهربان و پژمرده قیام کنند و دیکتاتوری کمونیستی را برقرار کنند.

طوطی خاکستری آفریقایی؛ حیوانی که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است؛ باهوش‌ترین حیوان حیات وحش کدام است؟

بسیاری از محققان از طریق تحقیقات روانشناسی تطبیقی دریافتند که خوک‌ها دارای آگاهی فضایی و توانایی‌های حافظه یک کودک نوپای انسان هستند. آن‌ها همچنین سطوح بالایی از هوش اجتماعی و عاطفی را با سایر خوک‌ها و همچنین طیف گسترده‌ای از حیوانات غیر انسانی خارج از گونه خود نشان می‌دهند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به موجوداتی بسیار باهوش تبدیل می‌کند که حیوانات مزرعه و همچنین حیوانات خانگی شگفت انگیز را می‌سازند.

میمون‌های بزرگ؛ باهوش‌ترین جانوران حیات وحش

این گروه از نزدیکترین خویشاوندان ما در خانواده هومینیدا تشکیل شده است که شامل گوریل ها، اورانگوتان‌ها و شامپانزه‌ها می‌شود. انسان‌ها ۹۹ درصد از DNA را با شامپانزه‌ها به اشتراک می‌گذارند که مسلماً باهوش‌ترین جانوران در حیات وحش هستند. شامپانزه‌ها ساختار‌های اجتماعی محکمی ایجاد می‌کنند، ابزار می‌سازند و شخصیت‌های فردی و خودآگاهی را نشان می‌دهند.

طوطی خاکستری آفریقایی؛ حیوانی که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است؛ باهوش‌ترین حیوان حیات وحش کدام است؟

در اسارت، میمون‌های بزرگ به سرعت کلمات انسانی و زبان اشاره را یاد می‌گیرند و حتی می‌توانند ایده‌های انتزاعی مانند شناسایی اشیا و مفاهیمی را که در حال حاضر در محیطشان وجود ندارد، درک کنند. اگرچه بسیاری از میمون‌های بزرگ به دلیل جمعیت‌های در خطر انقراض در اسارت به سر می‌برند، اما در طبیعت بسیار بهتر عمل می‌کنند، زیرا امکانات کنترل‌شده به ندرت محرک ذهنی مورد نیاز آن‌ها را برای داشتن یک زندگی کامل فراهم می‌کند.

دلفین‌ها؛ رتبه دوم هوش در حیات وحش

به گزارش راز بقا؛ دلفین‌ها برخی از باهوش‌ترین حیوانات جهان هستند. آن‌ها اساساً انسان‌های دریا هستند. وزن مغز آن‌ها حدود ۳.۵ پوند است که دومین نسبت مغز به بدن در قلمرو حیوانات است. اگرچه آن‌ها مهارت‌های زبانی مشابهی با مردم ندارند، اما محققان ثابت کرده‌اند که دلفین‌ها ساختار‌های ارتباطی پیچیده‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از چالش‌های بسیار مهم حل و فصل موانع و مشکلات را عبور کنند.

طوطی خاکستری آفریقایی؛ حیوانی که هوشش از یک کودک ۵ ساله بیشتر است؛ باهوش‌ترین حیوان حیات وحش کدام است؟

دلفین‌ها از هوش بالای خود برای تشکیل گروه‌های اجتماعی، استفاده از ابزار و حتی انتقال سنت‌های فرهنگی غیرضروری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک دلفین به نام «بیلی» مدتی را در یک مرکز آموزشی گذراند. بیلی از ترفند نمایشی دلفین‌های دیگر یعنی «راه رفتن روی دم» در بالای سطح آب بدون آموزش انسانی تقلید کرد. هنگامی که بیلی دوباره به دریا رها شد، چندین شاهد عینی از دلفین‌های وحشی که توانایی اجرای نمایش را داشتند گزارش دادند، حتی پس از مرگ بیلی و علی‌رغم اینکه این مهارت هیچ مزیت تکاملی به آن‌ها نمی‌داد.

برچسب ها :
طوطی دلفین خوک میمون
ارسال نظر
علم و کیهان