کد خبر: ۱۶۵۷
26 مرداد 1403
12:48

آکسفورد؛ گوسفند گردن‌کلفت و ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین گوشت و پشم جهان را همزمان دارد!

آکسفورد؛ گوسفند گردن‌کلفت و  ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین گوشت و پشم جهان را همزمان دارد!
«آکسفورد داون» یک نژاد انگلیسی گوسفند اهلی است. این نژاد گوسفند در دهه ۱۸۳۰ با تلاقی میش‌های همپشایر داون و ساوت داون با قوچ‌های «کاتسوولد» توسعه یافت.

راز بقا: «آکسفورد داون» یک نژاد انگلیسی گوسفند اهلی است. این نژاد گوسفند در دهه ۱۸۳۰ با تلاقی میش‌های همپشایر داون و ساوت داون با قوچ‌های «کاتسوولد» توسعه یافت. آکسفورد داون عمدتاً برای تولید گوشت پرورش داده می‌شود.

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

تاریخچه گوسفند آکسفورد

به گزارش راز بقا، «آکسفورد داون» از حدود سال ۱۸۳۰، زمانی که میش‌های همپشایر داون و ساوت داون با قوچ‌های کاتسوولد جفت‌گیری کردند، توسعه یافت. بسیاری از این جفت‌گیری‌ها در منطقه ویتنی در غرب آکسفوردشایر انجام شد و این امر باعث شد که این نژاد گوسفند «آکسفورد داون» نام بگیرد. انجمن نژاد، انجمن پرورش دهندگان گوسفند آکسفورد داون، در سال ۱۸۸۹ تشکیل شد و یک کتاب گله در همان سال منتشر شد. 

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

این نژاد بسیار محبوب شد و به طور گسترده به سراسر اروپا و آمریکای شمالی صادر شد. در نیمه دوم قرن بیستم، محبوبیت این نژاد کاهش یافت، زیرا کشاورزان بر تولید گوسفند‌هایی با مفاصل کوچکتر تمرکز کردند. مانند سایر نژاد‌های داون، سافولک و نژاد‌های وارداتی مانند تکسل از سایر نژاد‌های داون و به ویژه آکسفورد داون پیشی گرفتند. این روز‌ها این نژاد از شهرت خوبی برخوردار است و کشاورزان شروع به درک پتانسیل یک قوچ آکسفورد داون کرده اند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

لاکون؛ گوسفند فرانسوی با بهترین شیر جهان که پنیر معروف «روکفور» از آن تهیه می‌شود

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

در قرن بیست و یکم، این یک نژاد در انگلستان در حال انقراض است، و به عنوان «در معرض خطر» در لیست Rare Breeds Survival Trust ذکر شده است. جمعیت کمی بیش از ۱۰۰۰ رأس در سال ۲۰۲۱ به DAD-IS گزارش شد. در خارج از بریتانیا، ده کشور اروپایی دیگر و در کانادا و ایالات متحده این گوسفند مشهور توزیع جمعیتی دارد. جمعیت جهانی این گوسفند یعنی خارج از بریتانیا حدود ۲۰۰۰۰ راس تخمین زده می‌شود و وضعیت بین المللی حفاظت از آن در معرض خطر قرار ندارد. 

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

ویژگی‌های گوسفند آکسفورد داون

به گزارش راز بقا، «آکسفورد داون» یک گوسفند بسیار بزرگ است، بزرگترین نژاد داون، قوی و قدرتمند. قوچ‌ها حدود ۱۱۰ تا ۱۴۵ کیلوگرم وزن دارند و میش‌ها ۹۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم هستند. سنگین‌ترین پشم گوسفند را در بین نژاد‌های داون تولید می‌کند. ظرفیت آن برای تولید لاشه بزرگ‌تر و گوشتی‌تر، علاقه صنعت گوشت را برانگیخته و همچنین بیشترین پشم را در بین هر یک از نژاد‌های گوشتی تولید می‌کند.

گوسفند آکسفورد داون یک نژاد مقاوم است که قادر به زنده ماندن در اکثر شرایط است. این نژاد به راحتی در یک فضای حصار شده آموزش داده می‌شود و از نرده‌ها نمی‌پرد. از آنجایی که این نژاد بسیار بزرگ است مدیریت جابجایی این نژاد بسیار سخت است. درصد بره زایی عموماً در حدود ۱۵۰-۱۶۰ درصد است. بره‌ها بزرگ هستند، اما مشکلات کمی برای بره زایی وجود دارد. بره‌ها در بدو تولد پوشش پشمی خوبی دارند و از سرما رنج نمی‌برند.

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

نژاد داون و به ویژه آکسفورد داون یک گوسفند بزرگ و قدرتمند با ساختار خوب و مستحکم است. وزن میش‌ها حدود ۹۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم و قوچ‌ها ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است. این نژاد دارای پوشش ضخیم پشمی و دارای گره بالایی پشمی است. صورت این نژاد گوسفند بدون پشم، قهوه‌ای بسیار تیره است. پا‌ها دارای پوشش پشمی تیره هستند. هر دو جنس آکسفورد داون بدون شاخ هستند. 

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

قوچ آکسفورد داون سر جسور و نرینه‌ای دارد که به خوبی روی گردن قدرتمند قرار گرفته است. کچلی گوسفند به خوبی با پشم پوشانده شده و با یک «گره بالا» تزئین شده است. صورت به رنگ تیره یکنواخت، گوش‌ها بلند، شانه‌ها پهن، سینه‌ها پهن و به خوبی به سمت جلو ستبر شده‌اند. پشتی کامل و صاف، دنده‌ها به خوبی فنر شده، عمیق، ضخیم و بلند است. پا‌ها کوتاه و تیره رنگ، که به خوبی از هم فاصله دارند. گوشت گوسفند بافتی یکدست و لطیف و با کیفیت عالی دارد. تمام بدن با پشمی با بافت نزدیک، طول خوب و کیفیت خوب پوشیده شده است.

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

کاربرد آکسفورد داون

به گزارش راز بقا، آکسفورد داون نژادی است که قادر به تولید بره‌هایی با رشد سریع و سازگار از اکثر میش‌های نژاد‌های دیگر است. آزمایشات روی آکسفورد داون در مقایسه با سایر نژاد‌ها نشان داده است که بره‌های آکسفورد را می‌توان به وزن‌های سنگین (۲۴ تا ۲۶ کیلوگرم وزن مرده) و بدون چاق شدن به سال دوم زندگی‌اش برد. بره‌های دورگه می‌توانند در هفته دوازدهم به وزن کشتار برسند. برخی از پرورش دهندگان اکنون در حال ثبت عملکرد هستند تا قوچ‌ها را برای خریداران تجاری جذاب‌تر کنند.

آکسفورد؛ گوسفند ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین نژاد گوشتی در تولید پشم است

بره آکسفورد داون در ۸ هفتگی به ۲۲.۴ کیلوگرم و در ۳ تا ۴ ماهگی به وزن مرده ۱۸ تا ۲۲ کیلوگرم می‌رسد. گوشت به خوبی مرمر شده و لطافت و طعم آن را بسیار افزایش می‌دهد. طول دسته پشم این گوسفند ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است و وزن پشم ۳ تا ۴ کیلوگرم در سال است. این گوسفند یکی از بهترین نژاد‌های گوشتی در پشم‌دهی محسوب می‌شود و به همین دلیل دو منظوره بودن آن جدیدا دوباره بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان