کد خبر: ۱۹۹۳
22 مهر 1403
16:29

گوسفند وزیری؛ گوسفند کوچکی معروف به «تورقوزی» که بهترین غذای جنگجویان طالبان بود

گوسفند وزیری؛ گوسفند کوچکی معروف به «تورقوزی» که بهترین غذای جنگجویان طالبان بود
برخی از گوسفندان و یا بزها نقش بسیار مهمی برای مردم نسبتا فقیر مناطق روستایی دارند و مردم از طریق همین دام‌ها می‌توانند درآمدزایی کنند و زندگی روزمره خود را بگذرانند. یکی از این گوسفندان گوسفند نژاد وزیری است که مردم فقیر منطقه وزیرستان را از فقر مطلق نجات داده است. برای دانستن درباره این گوسفند ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: گوسفند وزیری یک نژاد گوسفند اهلی از منطقه وزیرستان پاکستان است. این گوسفندان همچنین در ناحیه بانو در خیبر پختونخوا یافت می‌شوند. وزیری از نژاد گوسفندان دم چاق و پشمی است. آن‌ها سایز متوسط با پوشش بدن سفید با سر خالدار سیاه هستند. 

به گزارش راز بقا، منطقه اصلی این نژاد ژوب (ثورا خولا، شیغلا، چوخن، کُندِر ماندوخیل، شِرانی، حریفال، بابَر، کاکار)، ناحیه موساخیل (مناطق کودازی و اسوت) است. این نژاد عمدتاً در وزیرستان یافت می‌شود. قبایل این نژاد عمدتاً قبایل غورغَستی پشتون یعنی کاکَر، ماندوخیل، کودازای موساخیل و اسوت هستند.

گوسفند وزیری؛ گوسفند پشمی معروف به «تورقوزی» که مردم فقیر وزیرستان را نجات داد

ویژگی‌های گوسفند وزیری

گوسفند وزیری، بومی زمین‌های ناهموار منطقه وزیرستان در پاکستان، و همچنین ناحیه بانو در خیبر پختونخوا، نمونه‌ای از انعطاف پذیری و سازگاری در محیط‌های چالش برانگیز است.

گوسفند وزیری که با جثه متوسط‌اش مشخص می‌شود، ظاهری متمایز دارد که آن‌ها را از سایر نژاد‌ها متمایز می‌کند. بدن عضلانی آن‌ها که عمدتاً به رنگ سفید است، قدرت و سرزندگی را تراوش می‌کند و منعکس‌کننده سازگاری آن‌ها با مناظر خشن زیستگاه بومی‌شان است. یکی از ویژگی‌های برجسته گوسفند وزیری سر سیاه آن‌ها است که به شدت با بدن سفید آن‌ها تضاد دارد و نمای بصری چشمگیری ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این گوسفند‌ها با گوش‌های کوچکی تزئین شده اند که به ظاهر کلی آن‌ها کمک می‌کند.

گوسفند وزیری؛ گوسفند کوچکی معروف به «تورقوزی» که بهترین غذای جنگجویان طالبان بود

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«موفلون»؛ این گوسفند اصفهانی پدربزرگ همه گوسفندان جهان است!

گوسفند ماکویی؛ گوسفند ۱۴۰ کیلویی ایرانی که بهترین و بیشترین پشم را در ایران تولید می‌کند

یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های گوسفند وزیری دم بزرگ آنهاست که هم اهداف کاربردی و هم زیبایی شناختی دارد. این دم که اغلب برجسته و قوی است، نقش مهمی در تنظیم دمای بدن و ایجاد تعادل در حین حرکت ایفا می‌کند که برای حرکت در زمین‌های ناهموار زیستگاه طبیعی آن‌ها ضروری است.

گوسفند وزیری؛ گوسفند پشمی معروف به «تورقوزی» که مردم فقیر وزیرستان را نجات داد

از نظر اندازه، گوسفند وزیری به عنوان گوسفند ریزجثه طبقه بندی می‌شود که وزن ماده‌ها معمولاً در زمان بلوغ کمتر از ۲۵ کیلوگرم است. این اندازه جمع و جور گواهی بر سازگاری آن‌ها با شرایط محیطی چالش برانگیز منطقه وزیرستان است، جایی که ممکن است منابع محدود باشد و چابکی برای بقا بسیار مهم است.

به طور کلی، گوسفند وزیری تجسم انعطاف پذیری و تدبیر نژاد‌های دامی است که در مناظر سخت تکامل یافته اند. با ویژگی‌های فیزیکی متمایز و ویژگی‌های تطبیقی خود، آن‌ها همچنان در مناطق بومی خود به رشد خود ادامه می‌دهند و به میراث فرهنگی و کشاورزی مناطق کوهستانی پاکستان کمک می‌کنند.

گوسفند وزیری به طور متوسط سالانه ۱.۵ کیلوگرم پشم می‌دهد که برای یک گوسفند ریزجثه نسبتا مناسب است. قطر الیاف آن‌ها ریز و ۳۲.۹ میلیمتر است. آن‌ها بدنی عضلانی، گوش‌های کوچک و دم سنگین دارند که به مچ پای آن‌ها می‌رسد.

گوسفند وزیری؛ گوسفند پشمی معروف به «تورقوزی» که مردم فقیر وزیرستان را نجات داد

این گوسفند ویژگی‌های دیگری دارد که با وجود جثه ریز همچنان باعث محبوبیتش شده است. این گوسفند مانند بز طبیعت کوهستانی دارد و در تربیت و اطاعت بسیار خوب است. وزن و قد این گوسفند در پاکستان بیشتر با «کاجلی» مقایسه می‌شود. چربی این گوسفند نیز از هر نژاد دیگری در منطقه چاق‌تر (چگالی بیشتر) (استوک) است.

نکته دیگر درباره گوسفند وزیری این است که نرخ تکثیر آن زیاد است، تعداد فرزندان در طول عمر میش وزیری بیشتر از نژاد‌های دیگر است. این حیوان یک حیوان حیوان خوب آموخته و مطیع است که با انسان‌ها به راحتی کنار می‌آید.

گوسفند وزیری یک گوسفند پشمی محسوب می‌شود و مهمترین منبع درآمد این گوسفند استفاده از پشم آن و فروش در بازار است. به همین دلیل بسیاری از مردم فقیر نشینان وزیرستان به این گوسفند برای درآمدزایی وابسته هستند. نه تنها پشم بلکه این گوسفند به دلیل نرخ چندقلوزایی بالا برای مردم منطقه اهمیت زیادی دارد. این گوسفند همچنین به دلیل مقاومت نسبتا بالای بدن آن و گوشت مرغوبش، به عنوان یک منبع غذای نیروهای طالبان در دوره‌های طولانی جنگ به حساب می‌آمد.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان