کد خبر: ۱۹۱۰
09 مهر 1403
11:04

گوسفند آدال؛ گوسفند آفریقایی که دنبه و پشم‌اش سرماخوردگی و دندان درد را درمان می‌کند!

گوسفند آدال؛ گوسفند آفریقایی که دنبه و پشم‌اش سرماخوردگی و دندان درد را درمان می‌کند!
گوسفند آدال یک نژاد آفریقایی است و در کشور اتیوپی پرورش پیدا می‌کند. این گوسفند به دلیل گوش‌های بسیار کوچکش و همچنین به دلیل مو‌های بسیار بلندش شهرت جهانی پیدا کرده است. برای خواندن بقیه ویژگی‌های گوسفند آدال و همچنین دیدن تصاویر این گوسفند ادامه مطلب را مطالعه کنید.

راز بقا: «گوسفند آدال» (Adal) یک نژاد اهلی شده گوسفند دم چاق از اتیوپی است. آن‌ها بیشتر برای گوشتشان پرورش داده می‌شوند. گوسفند آدال عمدتاً در منطقه اطراف «دانکالیا» در شمال شرقی اتیوپی یافت می‌شود. این گوسفند در واقع یک نژاد گوسفند گوشتی است و عمدتاً برای تولید گوشت پرورش می‌یابد..

خصوصیات گوسفند آدال

به گزارش راز بقا، آدال از سفید تا قهوه‌ای تیره‌ی تک رنگ است. میانگین وزن بالغ برای قوچ ۳۵ کیلوگرم و میش ۲۴ کیلوگرم است. آن‌ها گوش‌های کوتاهی دارند و اغلب به نظر می‌رسد که گوش ندارند. در هنگام تولد، نر‌ها به طور متوسط ۲.۵۴ کیلوگرم و میش‌ها ۲.۲۶ کیلوگرم هستند.

گوسفند آدال؛ گوسفند اتیوپیایی که گوش ندارد و بلندترین موی جهان را دارد

این نژاد گوسفند به ویژه با آب و هوای خشک سازگار است. قوچ و میش هردو شاخدار هستند. آدال به عنوان یک نژاد مویی دم چاق طبقه بندی می‌شود و دارای الیاف کوتاه و سفتی است. گوسفندان نژاد آدال حیواناتی با اندازه کوچک به شمار می‌روند. میانگین وزن بدن زنده میش بالغ حدود ۲۴ کیلوگرم و میانگین وزن بدن زنده قوچ‌های بالغ حدود ۳۵ کیلوگرم است.

این گوسفند‌ها به خاطر رفتار آرام و طبیعت ملایم و همچنین پوشش موی مجلل خود مشهور هستند. گوسفند آدل عمدتاً برای تولید گوشت استفاده می‌شود. فاصله زایش آن‌ها حدود یک سال است و سالانه حدود ۱۰۰ پوند گوشت تولید می‌کنند.

چربی دم گوسفند آدال مورد توجه پزشکان طب سنتی در اتیوپی است که از آن برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله آسم و برونشیت استفاده می‌کنند. همچنین گفته شده که جویدن پشم باعث تسکین دندان درد می‌شود! چربی دم آدال را می‌توان به عنوان یک ماده در سوپ یا خورش استفاده کرد و یا می‌توان آن را به صورت خام مصرف کرد.

گوسفند آدال؛ گوسفند اتیوپیایی که گوش ندارد و بلندترین موی جهان را دارد

گوسفند آدل مربوط به نژاد گوسفند سومالی (Somali) و نژاد بجا (Beja) می‌باشد. آن‌ها برای اقلیم‌هایی با درجه حرارت بالا و بارندگی کم مناسب هستند و هم در مراتع باز و هم در مناطق نیمه خشک عملکرد خوبی دارند. این گوسفند اتیوپیایی یک نژاد گوسفند مقاوم برای آب و هوای گرمسیری هستند. 

این گوسفند در درجه اول به عنوان منبع گوشت استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند شیر و پشم را در صورت نیاز تهیه کنند، اگرچه این ویژگی‌ها همیشه مورد نظر کشاورزان نیست، زیرا در مقایسه با سایر نژاد‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. 

گوسفند آدال؛ گوسفند اتیوپیایی که گوش ندارد و بلندترین موی جهان را دارد

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند آتابای؛ گوسفند معروف به دالاق و «نیم‌دنبه» که محبوب‌ترین گوسفند ترکمن‌هاست

گوسفند دمانی؛ گوسفندی که فقط مردم فقیر دره اسماعیل خان آن را پرورش می‌دهند!

گوسفند آدل یک نژاد چند منظوره به شمار می‌رود، به این معنی که می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد. برخی از مردم آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها برای تولید پشم یا گوشت استفاده می‌کنند.

گوسفند آدال؛ گوسفند اتیوپیایی که گوش ندارد و بلندترین موی جهان را دارد

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های گوسفند آدال مو‌های بلند آنهاست. این ویزگی البته بسته به نیاز می‌تواند یک ویژگی مثبت یا یک ویژگی منفی باشد. مو‌های این گوسفند از یک طرف به گرم نگه داشتن آن‌ها در آب و هوای سرد کمک می‌کند، از طرف دیگر آن‌ها را در برابر انگل‌ها و سایر مسائل بهداشتی مستعدتر می‌کند. 

همچنین، از آنجایی که مو‌های آن‌ها بسیار بلند است، اگر به طور تصادفی قیچی شوند، رشد مجدد موی آن‌ها بیشتر از حد معمول طول می‌کشد. بسیار نادر است که گوسفند آدال را بدون هیچ مویی پیدا کنید.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان