کد خبر: ۲۰۰۶
27 مهر 1403
14:15

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی با چهره‌ای زیبا که «عروس گوسفندان» پاکستان است

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی با چهره‌ای زیبا که «عروس گوسفندان» پاکستان است
گوسفند کاجلا یا کاجلی یکی از نژاد‌های گوسفند پاکستانی است که تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن می‌گیرد و از جمله نژاد‌های بسیار زیبا و خوش ترکیب پاکستانی است. این گوسفند یک گوسفند گوشتی نیز محسوب می‌شود و همزمان توان شیردهی بالایی دارد. برای دانستن ویژگی‌های این گوسفند ادامه مطلب را از دست ندهید.

راز بقا: پاکستان یکی از کشور‌هایی است که تنوع نژادی خوبی در گوسفند دارد و انواع مختلف نژاد‌ها با ویژگی‌های خاصی در این کشور یافت و مناطق مختلف آن یافت می‌شود. گوسفندان پاکستانی به لحاظ خصوصیات بدنی کاملا از گوسفندان اروپایی متمایز می‌شوند. یکی از نژاد‌های کاملا متفاوت گوسفندان گوسفند نژاد «کاجلا» هست که این نیز مانند سایر نژاد‌ها به لحاظ برخی فاکتور‌ها کاملا از گوسفندان اروپایی متمایز می‌شود. 

به گزارش راز بقا، «گوسفند کاجلا» (Kajla sheep) یا «کَجلی» (Kajli) یکی دیگر از نژاد‌های معروف گوسفند در پاکستان و حتی در جهان است. این گوسفند به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد شهره جهان است. کاجلا در واقع یک نژاد گوسفند بومی پنجاب پاکستان است و در مناطق خاصی از هند نیز یافت می‌شود. 

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی که زیباترین گوسفند پاکستان است

ویژگی‌های گوسفند کاجلا

گوسفندان کاجلا بزرگ هستند، بدنی خوش‌ترکیب و دارای بینی بلند، صاف و خمیده هستند. این نژاد دو نوع رنگ دارد: کاجلای سیاه (کالی) و کاجلای سفید (چیتی).

به گزارش راز بقا گوسفند سیاه کاجلا بدنی کاملاً سیاه، قهوه‌ای - سیاه یا قهوه‌ای دارند، در حالی که گوسفند کاجلای سفید دارای یک پوشش سفید کامل با دایره/ لکه‌ای سیاه یا قهوه‌ای تیره در اطراف چشم‌ها، صورت و گوش‌هاست. 

گوسفند کاجلا پاکستانی

 این گوسفند با گوش‌های بلند و آویزان همراه با دم درازی که به زمین می‌رسد (تقریباً ۵۵ سانتی متر) قد دارد. میانگین وزن بدن گوسفند بالغ کاجلای نر بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم و کاجلای ماده ۴۰ تا ۷۰ کیلوگرم است. این نژاد در درجه اول برای پشم، گوشت و شیر پرورش می‌یابد. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند وزیری؛ گوسفند کوچکی معروف به «تورقوزی» که بهترین غذای جنگجویان طالبان بود

«موفلون»؛ این گوسفند اصفهانی پدربزرگ همه گوسفندان جهان است!

به گزارش راز بقا گوسفند کاجلا یک گوسفند نژاد دم باریک محسوب می‌شود و در ناحیه سارگودا و گجرات در استان پنجاب بیشتر زندگی می‌کند. گوسفند کاجلا یک گوسفند بزرگ جثه است که وزن آن حتی به ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد. 

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی که زیباترین گوسفند پاکستان است

یکی از نکات جالب گوسفند کاجلا این است که سالانه حدود ۳ کیلوگرم پشم می‌دهد و یکی از بهترین نژاد‌های گوسفند پشمی دنیا محسوب می‌شود. قطر الیاف پشم گوسفند کاجلا حدود ۳۷.۶ میکرون است. 

این گوسفند دارای بینی رومی معمولی بدنی کاملا عضلانی و عضلات رشدیافته است. همچنین این گوسفند لنگ دراز محسوب می‌شود و پا‌های درازی دارد و به نوعی خوش چهره است. 

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی که زیباترین گوسفند پاکستان است

به لحاظ شیردهی با توجه به اینکه این گوسفند یک گوسفند پشمی – گوشتی است میزان شیردهی آن نیز خوب است و روزانه حدود ۱ لیتر شیر تولید می‌کند. 

گوسفند کاجلا به انعطاف‌پذیری و قوی بودن بسیار مشهور است. این گوسفند بسیار خوش فرم و خوش ترکیب به صورت فصلی جفت‌گیری می‌کند و معمولا فصل جفت‌گیری آن در پاییز و زمستان است. 

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی که زیباترین گوسفند پاکستان است

گوسفند کاجلا نیاز به مراقبت دارد چرا که ممکن است به بیماری‌های خاصی مبتلا شود. مهمترین مشکلات رایج سلامتی برای گوسفند کاجلا شامل عفونت‌های انگلی، پوسیدگی پا، بیماری‌های تنفسی، کمبود‌های تغذیه ای، اختلالات تولید مثل و استرس گرمایی است.

گوسفند کاجلا؛ گوسفند ۱۰۰ کیلویی که زیباترین گوسفند پاکستان است

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان