کد خبر: ۱۶۲۰
18 مرداد 1403
18:06

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است
گوسفند افشاری یکی از انواع نژاد‌های گوسفند است که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد و همچنین محبوبیتش در ایران می‌توان آن را گل سرسبد گوسفندان ایرانی نامید. نژاد افشاری اصالتا متعلق به استان زنجان است و البته در سایر استان‌های آذری زبان مانند آذربایجان شرقی و غربی و حتی در کردستان نیز زندگی می‌کند و پرورش داده می‌شود.

راز بقا: گوسفند افشاری یکی از انواع نژاد‌های گوسفند است که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد و همچنین محبوبیتش در ایران می‌توان آن را گل سرسبد گوسفندان ایرانی نامید. نژاد افشاری اصالتا متعلق به استان زنجان است و البته در سایر استان‌های آذری زبان مانند آذربایجان شرقی و غربی و حتی در کردستان نیز زندگی می‌کند و پرورش داده می‌شود. 

به گزارش راز بقا، با توجه به اینکه پرواربندی این نژاد بسیار سودآور است بسیاری از شهر‌های دیگر از جمله همدان و کرمانشاه و البرز و تهران نیز اقدام به پرورش این نژاد کرده‌اند. 

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

ویژگی‌های نژاد افشاری 

گوسفند نژاد افشاری هم مانند هر نژاد دامی دیگری، به لحاظ ظاهری، دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی بوده که سبب تمایز آن از انواع دیگر گوسفندان می‌شوند. این خصوصیات و ویژگی‌ها به شرح زیر هستند: 

رنگ پشم از جمله مولفه‌های ظاهری برای تفکیک و تشخیص انواع دام است. در رابطه با نژاد گوسفندان افشاری هم این مسئله صدق می‌کند. رنگ پشم گوسفند افشاری، عموما قهوه‌ای روشن، تا تیره است و به ندرت در رنگ سفید مشاهده می‌شود. 

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

با توجه به اینکه اصالت گوسفند افشاری به زنجان و مناطق کوهستانی باز می‌گردد، به وضوح می‌توان دریافت که این گونه از گوسفندان قدرت حرکتی بالا و از دست‌وپا‌های قوی با فرم خاص برخوردار است تا بتواند مسیر‌های کوهستانی را طی کند. همچنین باید افزود که گوسفند افشاری به نسبت نژاد‌های دیگر از قد بلندی برخوردار است.

از دیگر فاکتور‌ها و مولفه‌های مربوط به ظاهر گوسفند افشاری، می‌توان به فرم گوش آن‌ها اشاره کرد. این دسته از گوسفندان، معمولا گوش‌های بزرگ و افتاده دارند که گونه‌های نیم گوش و بدون گوش هم در میان آن‌ها رویت می‌شود. 

از آنجایی که گوسفند نژاد افشاری از دنبه سنگینی برخوردار است، دارای دنبه دولپی و پهنی بوده که حالت افتادگی دارد. به علاوه باید افزود که سطح دنبه این حیوان، مانند بخش‌های دیگری، چون سطح پشت، گردن و دنبالچه، از پشم پوشیده شده است. 

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

هر یک از خصوصیاتی که تا اینجا در رابطه با فنوتیپ و ساختار ظاهری گوسفند افشاری مطرح شد، به نحوی می‌تواند در شناسایی این نژاد و تفکیک آن از دیگر نژاد‌های گوسفندان ایرانی، موثر واقع شود. به علاوه خصوصیات دیگری هم قابل بررسی هستند که ویژگی‌های منفعتی این نژاد را بیان می‌کنند. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

گوسفند فریزین شرقی؛ اعجوبه‌ای که روزی ۳ لیتر شیر و سالی ۵ کیلو پشم می‌دهد

امپراتور؛ دومین گوسفند گران‌قیمت دنیا که ۷ میلیارد تومان قیمت دارد!

بولت؛ این گوسفند دورپر ایرانی‌الاصل ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد!

گوسفند افشاری اگر چه در دسته‌بندی نژاد‌های گوشتی به شمار می‌رود، اما در کل به عنوان یک نژاد سه‌منظوره است و هم گوشت و هم پشم و هم شیر این گوسفند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. به گزارش راز بقا از طرف دیگر با توجه به اینکه توان سازگاری با آب و هوای سرد را دارد هزینه زیادی ندارد و به همین دلیل برای دامداران سود بسیار بالایی به لحاظ اقتصادی دارد. مقاومت این نژاد در برابر بیماری‌ها نیز یکی از دلایل محبوبیت این گوسفندان به شمار می‌رود. 

نکته مهم دیگر درباره نژاد افشاری چندقلوزا بودن آن است که به جذابیت پرورش این گوسفند و کسب کمک بسیاری کرده است. همچنین بهترین گوسفند برای پرواربندی به شمار می‌رود چرا که این گوسفند روزانه ۲۸۰ گرم اضافه وزن دارد که حتی در جهان نیز کم نظیر است. 

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است

تمامی عوامل بالا یعنی مقاومت در برابر سرما، مقادمت در برابر انگل، چندقلوزایی، افزاییش وزن روزانه و سه منظوره بودن باعث شده که این نژاد برای دامداران ایرانی جایگاه خاصی داشته باشد و محبوبیت زیادی پیدا کند. افزایش وزن روزانه ۲۸۰ گرم باعث می‌شود که نژاد افشاری حتی در سطح جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. 

هر دو جنس این نوع گوسفند، بدون شاخ هستند. اما در جنس نر یا همان قوچ، یک انحنا در قسمت بینی وجود دارد. جنس ماده یا میش آن فاقد انحنا بوده یا انحنای آن اندک است. از طرفی گردن قوچ‌ها ضخامت بیشتری نسبت به گردن میش‌ها دارد. مازاد بر این گردن میش‌ها عموماً درازتر است.

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است 

عموماً دنبه گوسفند‌های افشاری دولپی بوده و ساختاری پهن دارد. این دنبه از بخش پشتی به‌صورت آویزان قرار گرفته و عموماً تا بالای مفصل خرگوشی می‌آید. البته در واریته قزل افشار، به پایین مفصل خرگوشی هم می‌رسد. لازم به ذکر است که این نژاد جزو گونه‌های بزرگ دنبه بوده و دنبه آن‌ها نسبت به نمونه‌های هم رده، وزن بالایی دارد. 

از لحاظ پشم هم می‌توان گفت که بخش اعظمی از بدن حیوان به‌وسیله پشم پوشیده شده است. البته ناحیه دست‌وپا، سر، زیر گردن و زیر شکم حیوان فاقد پشم است. این نواحی به‌وسیله مو‌های ضخیمی پوشیده شده که رنگی تیره‌تر از سایر نواحی بدن او دارد.

گوسفند افشاری؛ گوسفندی با ۱۰۰ کیلو وزن که گل سرسبد تمام گوسفندان ایران است 

بره‌های این نژاد در زمان تولد وزنی معادل ۵ کیلوگرم دارند. اما بعد از سه ماه ۲۸ کیلوگرم و در ۶ ماهگی به ۴۲ کیلوگرم می‌رسند. این حیوان در سن یک‌سالگی می‌تواند قریب به ۵۰ الی ۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. افزون بر این موارد، وزن آن‌ها در ۵ساله دوم زندگی‌شان تا نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم هم افزایش پیدا می‌کند. همین عامل باعث شده تا این نژاد یکی از بهترین گونه‌ها برای تولید گوشت قرمز باشد.

برچسب ها :
گوسفند
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبداله منابیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
0
0
افشاری اصالتا یک نوع گوسفند عربی هست که میگویند قوچ عربی را با میش ترکی جفت زدن و نتیجه ان افشاری شده ولی درکل از دمبه گوسفند افشاری مشخصه که عربی هست و شباهت خیلی خیلی زیادی با گوسفند عربی عراقی دارد
علی جهان آرا
|
France
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
0
0
گوسفند افشار همانطوری که از اسمش پیداست مال تکاب افشار هست نه زنجان.گوسفند زنجان تقریبا همان رنگی هستند ولی از جثه ووزن کمتری برخوردارند
لطفا دقت فرمایید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
0
0
در مورد گوسفند افشار پلنگ مطلب بگذارید. یک گوسفند خاص با قیمتهای فضایی که فقط در ایران موجود هست
هیچکس .
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
0
0
کشور ایران این ظرفیت و توانایی را دارد که از تمام نژادهای برتر گوسفند بز میش گاو گوساله شتر و شترمرغهای سر تا سر جهان وارد کند پرورش دهد و تولید انبوهش آن کند و قیمت گوشتهای مختلف را ارزان کند و گوشتهای مختلف فرآوری شده و بسته بندی شده تفکیک شده را گرم و منجد می تواند در داخل ایران و خارج از ایران برای تجارت سود خارجی صادر کند ایران در بخش دامداری بسیار ضعیف عمل کرده و هنوز جای بسیاری برای رشت کردن و پتانسیلهای فراوانی در این خصوص دارد که امید در آینده های زود و در طرحهای کوتاه و بلند مدت به این مهم دست یابد با استفاده کردن از دامداری پیشرفته مهندسی نوین با تکنولوژیها و دستگاهای پیشرفته و بهداشتی استاندارد باید دامداری کشور ایران را پر سطح بسیار مطلوب عالی قرار دهید همه نوع گوشت را باید ایران در تولید انبوهش گام بردارد از آبزیان و پرندگان و چرندگان حلال گوشت تا بشود یکی از تولید کنندگان بزرگ گوشتهای مختلف و لبنیات مختلف در سطح جهانی مطرح باشد باید هنوز خیلی سازندگیها در این خصوص انجام دهید و خیلی باید سرمایه گذاری کنید کشور ایران می تواند با این روش در تمامی امورات تولیدی بسیار خوب استاندارد با کیفت بسته بندی های شیک زیبا استاندارد تاریخ مشخصات نام دارد که حتی خواص درمانی ویتامین پروتوئینهای مختلف انرژیهای مختلف را روی برگه بسته بندی های مواد مختلف غذایی دامداری باغداری کشاورزی و غیر غذایش در صنایع دارو سازی مشخص کند و صادر کند و برند استاندارد ایران را به همه جهان از طریق فضاهای مجازی مختلف و خبری بازاریابی کند بشناساند مردم جهان وقتی کیفیت خوب عالی محصولات ایرانی را مشاهده کنند استفاده کنند عاشقش می شوند همیشه همین برند را با همان کیفیت خوبه اولیه سفارش می دهند . موفق باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
0
0
گوسفند افشار منطقه مهربان است نه زنجان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
0
0
هیچ گوسفند ی جای گوسفند ایلام از نظر گوشت خوشمزه نیست ونخاهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
0
0
نژاد افشاری برای زنجان نیست برای منطقه افشار شاهیندژ وتکاب است
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
0
0
بزرگترین گوسفند ،گوسفند بختیاری هستش که حتی از گوسفند افشاری بزرگ تر هست
اسماعیل میرزادوستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
0
0
گوسفند افشاری بهترین و پر سود ترین و پر مراقبت ترین نوع دام سبک در زمینه گوشت قرمز و تولید مثل به روش صنعتی چندقلو زایی می‌باشد
کورد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
0
0
یکی از بهترین نژادهای گوسفند نژاد سنجابی کرمانشاه هست که صادراتی هست کشورهای حوزه خلیج فارس عاشق گوشتشن
علی محمدزاده سلطان احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
0
0
گوسفند افشار متعلق به کل آذربایجان است اما بطور خاص متعلق به منطقه ی لکستان خاصه دو روستای (سلطان احمد-قره قشلاق)شهرستان سلماس می باشد.
علم و کیهان