کد خبر: ۱۸۷۳
03 مهر 1403
12:10

بز حجازی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

بز حجازی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند
بز حجازی یکی از گونه‌های بز در منطقه عربستان سعودی است و مردم منطقه حجاز وابستگی زیادی به این بز دارند. این بز با کله کوچک و گرد و همچنین گوش‌های درازش مشخص می‌شود و شباهت بسیار زیادی به بز‌های پاکستانی دارد. برای دیدن تصاویر این بز ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: اهلی کردن و پرورش حیوانات در منطقه حجاز پدیده جدیدی نیست. در مکه، عربستان سعودی، حجاز در غرب عربستان، پرورش بز بسیار رایج است. بسیاری از پرورش دهندگان، پرورش بز‌های حجازی را یک سرگرمی می‌دانند و با دقت آن‌ها را پرورش می‌دهند و عشق فراوان به این حیوانات بی نظیر می‌دهند.

به گزارش راز بقا؛ برخی از پرورش دهندگان به طور استثنایی به پرورش انتخابی علاقه دارند تا ویژگی‌ها و ژن‌های خاصی را با هم ترکیب کنند که باعث ایجاد ویژگی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد مورد نظر این بز‌ها می‌شود. پرورش بز حجازی نیز با هدف ایجاد و حفظ صفات پایدار و متمایز است.

ویژگی‌های بز حجازی

نژاد حجازی که منشا آن شبه جزیره عربستان است، به دلیل سازگاری با آب و هوای خشک و مناطق صخره‌ای شناخته شده است. این بز‌ها با ظاهری متمایز که با فریمی متوسط، مو‌های کوتاه و رنگ‌های مختلف پوشش مشخص می‌شود، به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکامشان ارزش زیادی دارند. 

بز حجازی یا الزَرایبی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

این نژاد به دلیل نرخ باروری بالا و غرایز عالی مادری مورد توجه است و آن‌ها را برای عملیات کشاورزی در مقیاس کوچک ایده‌آل می‌کند. 

به گزارش راز بقا بز‌های حجازی همچنین به دلیل تولید شیر خود شهرت دارند و شیر غنی و خوش طعمی که معمولاً برای تهیه محصولات لبنی مختلف استفاده می‌شود، عرضه می‌کنند. خلق و خوی آرام و طبیعت اجتماعی‌شان آن‌ها را به گزینه‌ای محبوب در بین علاقه‌مندان به بز در سراسر جهان تبدیل کرده است.

بز‌های حجازی جثه متوسط و بدنی محکم دارند و قدشان در حدود ۲ تا ۲.۵ فوت است. آن‌ها ظاهری متمایز با نیمرخ صورت محدب، گوش‌های آویزان بزرگ و بینی رومی دارند. پوشش آن‌ها معمولا کوتاه و صاف است، اغلب در سایه‌های سفید، کرم یا قهوه‌ای روشن، با برخی از علائم سیاه یا خاکستری را نشان می‌دهند. 

بز‌های حجازی انعطاف پذیر هستند و عموماً با مراقبت مناسب از سلامت خوبی برخوردار هستند. میانگین طول عمر آن‌ها بین ۱۲ تا ۱۵ سال است، اما طول عمر به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، رژیم غذایی و شرایط زندگی بستگی دارد. معاینات منظم سلامت، واکسیناسیون و یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت آن‌ها ضروری است.

بز حجازی یا الزَرایبی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

مسائل بهداشتی رایج در این نژاد ممکن است شامل انگل ها، عفونت‌های تنفسی و مشکلات سُم باشد که با اقدامات بهداشتی مناسب و مراقبت‌های دامپزشکی سریع قابل مدیریت و پیشگیری است. در مجموع، بز‌های حجازی در صورت توجه و مراقبت کافی از طول عمر مناسبی برخوردارند.

این بز‌ها همچنین ظاهر کلی برازنده با ساختار بدنی متعادل، پا‌های قوی و گردنی بلند و ظریف دارند که به حضور باوقار آن‌ها در گله می‌افزاید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

بز طاووسی؛ بز مشهور رشته کوه آلپ که چکمه سیاه به پا دارد!

بز آلپاین؛ بزرگترین تولیدکننده شیر دنیا که سالی حدود ۱۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

به گزارش راز بقا بز حجازی با چهره گرد و سر کوچک، دو گوش دراز که ارتفاع آن تا هفتاد سانتی‌متر و عرض آن به بیست و پنج سانتی‌متر می‌رسد، مشخص می‌شود. گردن بز دارای طرح کلی زیبایی است که طول آن تا نیم متر می‌رسد و بدن بز حجازی به طور متوسط تا یک متر و نیم امتداد دارد. علاوه بر این، چشم‌ها، دم و مو‌های این بز خاص همه ویژگی‌های مکمل هستند.

بز حجازی یا الزَرایبی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

اگرچه گوش‌های بلند نشانه زیبایی در نظر گرفته می‌شود، اما به عنوان یک شمشیر دولبه نیز عمل می‌کند، زیرا ممکن است آسیب جدی به بز‌های جوان وارد کند که می‌تواند برای همیشه گوش را تحت تأثیر قرار دهد. این امر چوپانان عرب را مجبور می‌کند تا مراقبت بیشتری برای سلامت بز انجام دهند.
پرورش دهندگان بز حجازی به بهبود گونه‌های بز خود از طریق هیبریداسیون با نژاد‌های کمیاب ادامه می‌دهند. این امر با دسته بندی بز‌ها در داخل آغل اتفاق می‌افتد.

 دورگه سازی بز‌های حجازی که چوپانان آن‌ها دوست دارند آن‌ها را «الزرایبی» بنامند، در اینجا اتفاق می‌افتد. «بز الزرایبی» با بز‌های «کاموری» که یکی از معدود و کمیاب‌ترین بز‌هایی هستند که در هند و پاکستان آمده‌اند، تلاقی می‌کنند.

این نوع بز‌ها کلیدی هستند که ساختار فیزیکی منحصر به فرد و گوش‌های دراز زیبایی را پس از هیبریداسیون ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر، بز‌های «شامی» به طور خاص برای ایجاد صورت گرد و چشمان زیبای متمایز پرورش داده می‌شوند. سپس از نظر رنگ و پوشش از گوسفند هلندی و مالزیایی استفاده می‌شود.

هر بزی در این مکان نام خاصی دارد. این گونه است که صاحبان آن عشق خود را به این حیوانات نشان می‌دهند. نام بز گاهی به پدربزرگ پنجم نیز می‌رسد، که نشانه و دلیلی بر اصالت و گونه نادر بز است. این نام برای اهداف آینده برای چوپانان دیگر شناخته شده است.

بز حجازی یا الزَرایبی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

سرگرمی پرورش بز دیگر فقط توسط چوپانان و افراد بزرگسال انجام نمی‌شود بلکه جوانان به این حیوانات منحصر به فرد علاقه نشان داده اند و زمان بیشتری را صرف قدردانی از نژاد این بز‌های خاص می‌کنند.

بز حجازی یک بز کاملا گوشتی است و برای اهداف بازار گوشت در منطقه حجاز و عربستان و همچنین مکه پرورش داده می‌شود. دارای مو‌های کوتاه با رنگ‌های است و شباهت زیادی به بز کوهستانی سوریه دارد، اما تفاوت اینجاست که این بز کوتوله است. 

نمونه‌های معروف این نژاد بز متمایز را می‌توان در سوابق تاریخی شبه جزیره عربستان یافت، جایی که آن‌ها به دلیل انعطاف پذیری و سازگاری با محیط کویر مورد احترام بودند.

بز‌های حجازی که به خاطر ظاهر زیبا، شاخ‌های قوی و تولید شیر زیاد شهرت دارند، قرن هاست که مورد توجه جوامع محلی بوده‌اند. اهمیت آن‌ها فراتر از دام صرف است و نماد میراث فرهنگی و ارزش‌های سنتی در منطقه است. این بز‌ها نقش حیاتی در حفظ معیشت و ایجاد ارتباط عمیق بین انسان‌ها و مناظر خشن و خشکی که در آن‌ها زندگی می‌کنند، ایفا کرده اند.

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
0
0
خو زودتر می گفتی
علم و کیهان