کد خبر: ۱۸۸۸
05 مهر 1403
14:54

«بُز کونی» یا بُز نیماری؛ بز محبوب هندی که یک ماشین زنده تولید شیر است

«بُز کونی» یا بُز نیماری؛ بز محبوب هندی که یک ماشین زنده تولید شیر است
بز سورتی یا بز خندشی که با نام بز کونی و نیماری نیز معروف است یک نژاد بز هندی است که در ایالت گجرات به وفور یافت می‌شود. این بز یک تولیدکننده عالی شیر است و می‌تواند روزانه ۲ تا ۲.۵ کیلوگرم شیر عرضه کند. برای خواندن ویژگی‌های دیگر بز سورتی ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: «بز سورتی» یا «بز کونی» یک نژاد بز هندی است که منشأ آن شمال غربی ماهاراشترا و جنوب گجرات است. ممکن است به نام‌های دیگری از قبیل خَندِشی (Khandeshi) یا نیماری (Nimari) نیز شناخته می‌شود. 

به گزارش راز بقا، این بز به طور متوسط روزانه ۲ تا ۲.۵ کیلوگرم شیر می‌دهد. بزغاله‌ها در سال اول زندگی به وزن حدود ۲۳ کیلوگرم می‌رسند.  بز سوراتی یکی از نژاد‌های مهم بز‌های خانگی در هند است. این نژاد از بز‌های شیری است و عمدتاً برای تولید شیر پرورش داده می‌شود. بز سورتی یکی از بهترین نژاد‌های بز شیری در هند است.

بز صورتی یا کونی (Kunyi)؛ بز هندی که ماشین تولید شیر است

نام این نژاد از محلی به نام سورات در ایالت گجرات هند گرفته شده است. این نژاد به شکل خالص در این منطقه یافت می‌شود. اما جمعیت کل این نژاد در مقایسه با سایر نژاد‌های بز بسیار کم است و یکی از نژاد‌های در معرض خطر انقراض بز با منشاء هندی است.

بز سورتی در مناطق اطراف سورات، بارودا و ناسیک ماهاراشترا توزیع می‌شود. این نژاد در مناطق بومی خود بسیار محبوب است و در گله‌های کوچکی از ۲ تا ۱۵ بز پرورش داده می‌شود. اکثر گله‌ها در سیستم چرای وسیع پرورش می‌یابند. اما تعداد کمی دیده می‌شود که در شرایط فشرده نگهداری می‌شوند و در غرفه تغذیه می‌شوند.

بز سورتی بسیار مناسب است و می‌تواند در سیستم پرورش بز تغذیه شده به خوبی عمل کند. عمدتاً به عنوان بز شیری برای تولید شیر نگهداری می‌شود، اما این نژاد برای تولید گوشت نیز خوب است. امروزه تعداد کل بز‌های سورتی بسیار کم است و یکی از در معرض خطرترین نژاد‌های بز با منشاء هندی است.

بز صورتی یا کونی (Kunyi)؛ بز هندی که ماشین تولید شیر است

ویژگی‌های بز سورتی

بز‌های سورتی جانورانی کوچک تا متوسط با جثه فشرده هستند. پوشش آن‌ها عمدتاً به رنگ سفید با مو‌های کوتاه و براق است. بر اساس مطالعات انجام شده ۹۵ درصد بز‌ها رنگ پوشش سفید براق دارند در حالی که ۵ درصد حیوانات دارای رنگ قهوه‌ای روشن بودند. آن‌ها گوش‌های قطره‌ای با اندازه متوسط دارند. پیشانی آن‌ها برجسته است و نیمرخ صورت کمی برآمده است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

بز حجازی؛ بزی با کله گرد و کوچک و گوش دراز که مردم عربستان عاشقش هستند

بز طاووسی؛ بز مشهور رشته کوه آلپ که چکمه سیاه به پا دارد!

بز آلپاین؛ بزرگترین تولیدکننده شیر دنیا که سالی حدود ۱۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

هم قوچ‌ها و هم میش‌ها معمولا شاخ‌های متوسطی دارند. شاخ آن‌ها به سمت بالا و عقب هدایت می‌شود. پستان با پستانک‌های مخروطی بزرگ به خوبی توسعه یافته است. آن‌ها پا‌های نسبتا کوتاهی دارند و معمولاً نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را راه بروند.

بز صورتی یا کونی (Kunyi)؛ بز هندی که ماشین تولید شیر است

میش سورتی ماده بسیار بزرگ‌تر از قوچ است. به طور متوسط وزن میش‌ها حدود ۳۲ کیلوگرم و وزن متوسط بدن قوچ‌ها حدود ۳۰ کیلوگرم است.
بز سورتی عمدتاً برای تولید شیر پرورش پیدا می‌کند، اما برای تولید گوشت نیز مفید است. آن‌ها برای کسب و کار تجاری پرورش بز شیری بسیار مناسب هستند؛ و همچنین برای تجارت گوشت نیز خوب هستند. 

بز سورتی در مقایسه با سایر نژاد‌های بز هندی یک بز شیری عالی است. پرورش آن مقرون به صرفه‌تر است، زیرا می‌تواند روی برگ‌ها یا روی ضایعات غذا زندگی کند.

بز صورتی یا کونی (Kunyi)؛ بز هندی که ماشین تولید شیر است

میشی‌ها تولید کننده شیر عالی هستند و به طور متوسط می‌توانند روزانه حدود ۲.۰ تا ۲.۲۵ کیلوگرم شیر تحت سیستم تغذیه با غذای تکمیلی تولید کنند. اما در شرایط روستایی با سیستم پرورش چراگاهی می‌توانند روزانه حدود ۱.۲ کیلوگرم شیر تولید کنند.

بز سورتی به دلیل درصد دوقلوزایی‌اش بسیار شناخته شده است. گله می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی بزرگ شود، زیرا میش سورتی می‌تواند دوقلو و سه قلو به دنیا بیاورد. معمولا سن اولین جفت‌گیری از ۴۰۰ تا ۵۰۰ روز متغیر است. 

بز صورتی یا کونی (Kunyi)؛ بز هندی که ماشین تولید شیر است

رنگ پوست، پوزه و سِم در ۷۶ درصد حیوانات صورتی و در ۲۴ درصد حیوانات سیاه بود. گوش‌ها اندازه متوسطی دارند و مدام آویزان هستند. نمایه صورت کمی برآمده است، پیشانی برجسته است. هر دو جنس دارای شاخ‌هایی با اندازه متوسط به سمت بالا و عقب هستند.

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان