کد خبر: ۱۹۲۲
09 مهر 1403
13:24

گلابی‌های آینده چه شکلی خواهند بود؟

گلابی‌های آینده چه شکلی خواهند بود؟
طبق گزارش انجمن جهانی سیب و گلابی، انتظار می‌رود امسال تولید گلابی در بلژیک به دلیل تغییرات اقلیمی ۲۷ درصد کاهش یابد

راز بقا: دانشمندان بلژیکی با استفاده از محیط مصنوعی شامل گنبد‌های شفاف که در استان لیمبورگ به وجود آورده‌اند، مشغول پرورش نمونه‌های گلابی‌هایی هستند که احتمالا در اثر تغییرات اقلیمی طی دو دهه آینده به وجود بیایند.

محققان داخل این گنبد‌ها گلابی‌ها را در محیطی کنترل‌شده پرورش می‌دهند که چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۴۰ بر منطقه را شبیه‌سازی می‌کند. هدف آن‌ها درک تاثیر گرمایش جهانی بر کار کشاورزان میوه در اروپا است.

نتایج اولیه اولین برداشت دانشمندان در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که گلابی‌های بلژیکی ممکن است از برخی از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی، که انتظار می‌رود برخی محصولات را کاهش داده و هزینه‌های آبیاری برای مقابله با خشکسالی را افزایش دهد، در امان بمانند.

گلابی‌های آینده چه شکلی خواهند بود؟

تغییرات سال به سال به این معناست که محصول یک سال به تنهایی نمی‌تواند آب و هوای بد متناوب و دیگر تغییراتی که ممکن است محصولات را نابود کند را به طور کامل به تصویر بکشد. برای همین این آزمایش سه‌ساله است، و محصولات را در جریان سه برداشت بررسی می‌کند.

محصول گلابی‌های ۲۰۴۰ امسال در «مرکز فناوری پس از برداشت فلاندرز» بررسی می‌شود تا اندازه، سختی و محتوای قند میوه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، و دانشمندان آن‌ها را با گلابی‌های پرورش‌یافته در گنبد‌هایی که شرایط آب و هوای امروزی را شبیه‌سازی می‌کنند مقایسه کنند.

به گفته محققان، اگر دمای درختان بالاتر باشد، گلابی‌ها شُل‌تر و شیرین‌تر می‌شوند. این خبر بدی برای کشاورزان است، چرا که میوه‌های شل کمتر در انبار دوام می‌آورند و میزان گلابی‌های فروشی برای کشاورزان را کاهش می‌دهند.

سیلاب، تگرگ، و خشکسالی در سال‌های اخیر بر کار کشاورزان گلابی در اروپا تأثیر گذاشته است، زیرا تغییرات اقلیمی به تدریج تاثیرات خود را بر الگو‌های رشد نشان می‌دهد. طبق گزارش انجمن جهانی سیب و گلابی، انتظار می‌رود امسال تولید گلابی در بلژیک به دلیل تغییرات اقلیمی ۲۷ درصد کاهش یابد.

برچسب ها :
میوه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان