کد خبر: ۶۹۴
28 فروردين 1403
14:17

چه تعداد جاندار بر روی زمین زندگی می‌کنند؟

چه تعداد جاندار بر روی زمین زندگی می‌کنند؟
تحقیقات حاکی از آن است که شمار گونه‌هایی که روی کره زمین زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. طبق بررسی‌های اخیر، حدود یک تریلیون گونه در زمین زندگی می‌کنند.

رازبقا: بر اساس گزارش ایندپندنت، محققان در مطالعات جدید خود مدعی شده‌اند که کره زمین محل سکونت حدود یک تریلیون گونه مختلف است و این مقدار تنها یک هزارم درصد گونه‌هایی است که انسان آن را می‌شناسد.

پژوهشگران دانشگاه «ایندیانا» در «بلومینگتون» با کمک مجموعه‌ای از اطلاعات درباره میکروب‌ها، گیاهان و حیوانات شناخته شده از منابع مختلف، موفق شدند مقیاسی از تعداد از گونه‌های کشف شده روی کره زمین به دست آورند.

این برآورد‌ها دقیق‌تر از محاسبات قبلی صورت گرفته است و شمار عظیمی از میکرواورگانیسم‌ها را شامل می‌شود که در بررسی‌های قبلی از قلم افتاده بودند. محققان با در نظر گرفتن حیات میکروبی، برآورد‌های خود را وسیع‌تر کردند. به طور کلی، داده‌هایی که در این بررسی‌ها مورد استفاده قرار گرفته، حدود ۲۰۳۷۶ نمونه میکرواورگانیسم و ۱۴۸۶۲ درخت و حیوان را در برمی‌گیرد. آن‌ها بیش از ۵.۶ میلیون گونه را مورد محاسبه و بررسی قرار داده‌اند و آن‌ها را از ۳۵ هزار نقطه از جهان جمع‌آوری کرده‌اند.

یک تریلیون گونۀ مختلف روی کره زمین زندگی می‌کنند!

محققان از مدل‌های آماری پیچیده برای نمودار‌های خود استفاده کردند. این مدل‌ها، تعداد دقیق گونه‌ها را در مناطق بومی گذشته پیش بینی می‌کند. محققان به دنبال آن هستند که آیا مقیاس تنوع زیستی با فراوانی اورگانیسم‌ها ارتباط دارد. ارتباط احتمالی که در این میان وجود دارد می‌تواند باعث شکل‌گیری یک تریلیون گونه مختلف جانوری و گیاهی در کره زمین شده باشد.

در واقع، سنجش دقیق تعداد گونه‌های زیستی دنیا کار دشواری برای محققان محسوب می‌شود و هر چند سال یک بار، نمودار‌های به دست آمده دچار تغییرات شگرفی می‌شوند. اما با وجود این، شمار زیادی از گونه‌ها کشف نشده باقی مانده‌اند و محققان به دنبال کشف تعداد بیشتری از آن‌ها هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

برچسب ها :
سیاره زمین
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان