کد خبر: ۸۴۵
04 ارديبهشت 1403
12:26

بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان هستی کجا تمام می‌شود؟!

بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان هستی کجا تمام می‌شود؟!
وقتی به آسمان صاف شب نگاه می‌کنیم، فضا را می‌بینیم: یک گستره وسیع و به ظاهر بی نهایت که شامل همه چیز‌هایی است که می‌دانیم وجود دارد.

راز بقا: برای اینکه بفهمیم چه چیزی فراسوی فضاست، یک نقطه خوب برای شروع این است که بفهمیم فضا - جهان ما - به کجا ختم می‌شود. مشکل این است که ما نمی‌دانیم فضا به کجا ختم می‌شود یا اینکه کجا اصلاً به پایان می‌رسد.

به گزارش راز بقا، دورترین جایی از فضا که می‌توانیم ببینیم، با استفاده از تمام فناوری‌هایی که در حال حاضر داریم، ۴۶ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. به حجم فضایی که می‌توانیم ببینیم، جهان قابل مشاهده می‌گویند. ما نمی‌دانیم فراتر از این چه چیزی وجود دارد. شاید کهکشان‌ها و ستاره‌ها و فضای دیگر باشد. شاید این لبه جهان باشد.

بعد از فضا چه چیزی وجود دارد؟

برخی از مردم فکر می‌کنند که جهان بی نهایت است - به این معنی که برای همیشه و در هر جهت ادامه دارد. در این صورت هیچ چیزی بعد از فضا وجود ندارد، زیرا فضا همه چیز است.

اما حتی اگر جهان پایانی داشته باشد، ممکن است برای ما بسیار دشوار باشد که بفهمیم این لبه کجاست.

به عنوان مثال به خانه ما یعنی سیاره زمین فکر کنید. ما می‌دانیم که زمین بی نهایت نیست: چرا که به پایان می‌رسد و بعد از آن فضا آغاز می‌شود. اما اگر قرار بود پیاده روی کنید و به دنبال لبه زمین بگردید، حتی اگر برای همیشه راه می‌رفتید هرگز به آنجا نخواهید رسید. به این دلیل که زمین یک کره است. برای اینکه بفهمیم زمین لبه دارد و کجاست، باید شکل آن را بدانیم.

درک شکل جهان می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم لبه آن کجاست. ستاره شناسان در حال مطالعه جهان هستند و به دنبال سرنخ‌هایی هستند که ممکن است در مورد شکل آن به ما اطلاعات بیشتری بدهد.

درک جهان هستی

ما می‌دانیم که کلیت زمین چه شکلی است، زیرا توانسته ایم از فضا از آن عکس بگیریم و برخی از فضانوردان برای دیدن آن به فضا رفته اند. شاید بتوانیم لبه کیهان را نیز ببینیم، اگر می‌دانستیم کجا برویم و آن را جستجو کنیم.

مشکل دیگری نیز وجود دارد. کیهان در حال انبساط است و سرعت انبساط بیشتر و بیشتر می‌شود. فضای بین ما و کهکشان‌های دیگر در حال افزایش است. با دورتر شدن آنها، زمان بیشتری طول می‌کشد تا نور این کهکشان‌های دور به ما برسد.

در برخی مواقع آن‌ها آنقدر دور خواهند بود که نور اصلاً به ما نمی‌رسد. آسمان شب کاملا تاریک خواهد بود و در صورت وجود، شانس بسیار کمی برای دیدن لبه خواهیم داشت. این انبساط جهان ممکن است به این معنی باشد که لبه - و هر آنچه پس از آن است - از ما دورتر و دورتر می‌شود. حتی با وجود اینکه نمی‌دانیم لبه کیهان ما کجاست، دانشمندان هنوز زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد آنچه بعد از آن می‌آید می‌گذرانند.

چندجهانی؟

این امکان وجود دارد که فقط یک جهان وجود نداشته باشد، و فراتر از جهان ما جهان دیگری باشد. ما ممکن است فقط در یک بخش کوچکی از یک «چندجهانی» زندگی کنیم.

بعد از فضا چه چیزی وجود دارد؟

شاید جهان ما در منطقه مجزای خود از فضا قرار داشته باشد که با گستره‌های وسیعی از نیستی از دیگر جهان‌ها جدا شده است. یا شاید جهان‌های موازی وجود داشته باشند که نزدیک به هم فشرده شده اند یا حتی روی هم قرار گرفته اند. این بدان معناست که اصلاً «لبه» واقعی وجود ندارد، بلکه جهان‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

ماهیت واقعی جهان می‌تواند فراتر از توانایی فعلی ما برای تجسم یا درک آن باشد. درک شکل جهان ممکن است به ما کمک کند تا دریابیم که آیا برای همیشه ادامه دارد یا پایانی وجود دارد. آنچه پس از آن اتفاق می‌افتد می‌تواند یک راز بزرگتر باشد.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان