کد خبر: ۹۴۱
16 ارديبهشت 1403
16:52

(تصاویر) عمیق‌ترین حفره آبی جهان؛ قاتل دایناسورها این حفره را ایجاد کرد؟!

(تصاویر) عمیق‌ترین حفره آبی جهان؛ قاتل دایناسورها این حفره را ایجاد کرد؟!
حفره‌ای در کف اقیانوس وجود دارد که به قدری عمیق است که دانشمندان هنوز انتهای آن را تشخیص نداده‌اند.

راز بقا: پرتگاه «بی انتها» عمیق‌ترین حفره آبی جهان است و «حفره اژدها» در دریای چین جنوبی که ۳۰۱ متر (۹۸۸ فوت) پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد را شکست می‌دهد. حفره آبی Taam Ja' در سواحل جنوب شرقی مکزیک بیش از ۱۰۰ متر عمیق‌تر از حفره اژدهاست. از بالا، این شکاف به قطر ۱۵۰ متر مانند مردمک چشم به نظر می‌رسد که در اطراف آن بستر دریاچه‌ای مانند عنبیه چشم وجود دارد.

به گزارش راز بقا؛ این حفره پایان‌ناپذیر در خلیجی از شبه جزیره یوکاتان در مرز بلیز پنهان شده است. این حفره به طور رسمی در سال ۲۰۲۳ توصیف شد، زمانی که دانشمندان بر اساس داده‌های سونوگرافی آن را دومین حفره بزرگ آبی در جهان اعلام کردند.

اما نکته مهم اینجاست: این سوراخ به قدری عمیق است که حتی صدایی که معمولاً به خوبی در آب حرکت می‌کند، نمی‌تواند در آن منعکس شود. Taam Ja' پژواک امواج صوتی با فرکانس بالا را قبل از اینکه بتوانند به عمق بیش از ۲۷۴ متر نفوذ کنند، می‌بلعد.

یک مسئله می‌تواند وجود شناخته شده چیزی تحت عنوان «پیکنوکلین» باشد - یک مرز بسیار شدید از آب‌هایی با چگالی‌های متفاوت که می‌تواند سیگنال‌های صوتی را پخش و پلا کند.

محققان یک مرکز عمومی تحقیقات علمی در مکزیک به نام (ECOSUR) برای پیشبرد بیشتر و فهمیدن اینکه این حفره تاریک چقدر عمق دارد، یک کشتی را در وسط دهانه لنگر انداختند. روی قلاب یا همان لنگر کشتی ابزاری بود که قادر به اندازه‌گیری داده‌های فشار، دما و رسانایی آب بود. وقتی همه ۵۰۰ متر کابل از کشتی به سمت پایین رفت، دستگاه هنوز به ته حفره نرسیده بود.

از آنجایی که دیواره‌های سنگ آهک و گچ حفره آبی Taam Ja به جای موازی با زاویه کمی پایین می‌آیند، دستگاه در ۴۲۰ متر زیر سطح دریا قرار گرفت.

عمیق‌ترین حفره آبی جهان؛ حفره‌ای در نزدیکی دهانه قاتل دایناسور

محققان ECOSUR می‌نویسند که لنگر هنوز به پایین‌ترین نقطه نرسیده است.

این امکان وجود دارد که در یک سفر دیگر، ربات‌های زیر آبی بتوانند ابزار را به عمق بیشتری بفرستند، و محققان ECOSUR مشتاق هستند دوباره تلاش کنند.

هنگامی که ابزار آن‌ها به علامت ۴۰۰ متری داخل سوراخ برخورد کرد، داده‌های واقعی تغییر شرایط آب را که به طور ناگهانی با شرایط دریای کارائیب مشابه بود، گزارش دادند. این نشان می‌دهد که این سوراخ می‌تواند به خوبی دارای تونلی باشد که آن را به اقیانوس وسیع‌تری متصل می‌کند.

عمیق‌ترین حفره آبی جهان؛ حفره‌ای در نزدیکی دهانه قاتل دایناسور

یوکاتان به‌خاطر زمین‌شناسی پنیر سوئیسی مانندش معروف است که میزبان ۱۰۰۰۰ فروچاله پر از آب شیرین یا چاه‌های بزرگ و هزارتوی وسیع از غار‌های زیرزمینی و رودخانه‌های زیر آب است. برخی از این‌ها حتی حاوی اسرار باستان شناسی و بیولوژیکی گرانبهایی هستند که اگر نیروی محرکه کنجکاوی محض نبود، هرگز نمی‌دانستیم.

خوشه‌ای از گودال‌های بزرگ دهانه چیکشلوب را احاطه کرده و اگرچه دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه، اما آن‌ها قویا تردید دارند ضربه‌ای که به کشتن دایناسور‌ها و بسیاری از حیوانات دیگر معروف است، به نوعی مسئول زمین شناسی عجیب امروز منطقه است.

با نیروی انقراض، مرحله یک موقعیت بیولوژیکی کاملاً جدید به مرور زمان از بین رفت. با وجود محیط‌های تاریک و کم اکسیژن، گودال‌های بزرگ می‌توانند اکوسیستم‌های پررونقی را در خود جای دهند.

همین امر می‌تواند در مورد همسایه Taam Ja نیز صادق باشد.

در حالی که زیست‌شناسان هنوز در حال کاوش در حفره‌های آبی در سراسر جهان هستند تا جامعه بیولوژیکی خود را بهتر بشناسند، در برخی موارد، با شکل‌های حیات کاملاً جدیدی روبرو شده‌اند.

محققان ECOSUR پیشنهاد می‌کنند: «در اعماق حفره آبی Taam Ja همچنین می‌توان تنوع زیستی را کاوش کرد و با فرآیند‌های فیزیکوشیمیایی و ژئومورفولوژیکی مرتبط کرد و یک زیستگاه منحصر به فرد را تشکیل داد».

برچسب ها :
دریا
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان