کد خبر: ۱۰۱۳
22 ارديبهشت 1403
23:30

هشدار درباره خونریزی مغزی هنگام رابطه جنسی؛ سردرد‌های بعد یا حین رابطه جنسی چه معنایی دارد؟

هشدار درباره خونریزی مغزی هنگام رابطه جنسی؛ سردرد‌های بعد یا حین رابطه جنسی چه معنایی دارد؟
سردرد‌های شدید ناشی از رابطه جنسی را باید جدی گرفت چرا که می‌تواند خطرناک باشد

راز بقا: آخرین چیزی که هر کس می‌خواهد این است که رابطه جنسی همراه با سردرد باشد با این حال، برای برخی افراد، افزایش هیجان جنسی می‌تواند یک درد واقعی در گردن باشد.

به گزارش راز بقا به نقل از کانورسیشن، سردرد اولیه مرتبط با فعالیت جنسی (PHASA) حداقل دو چرخه درد در سر یا گردن ناشی از فعالیت جنسی را توصیف می‌کند. سردرد می‌تواند به تدریج در طول فعالیت جنسی تشدید شود یا می‌تواند یک سردرد شدید درست قبل یا در حین ارگاسم باشد.

PHASA می‌تواند بین یک دقیقه تا ۲۴ ساعت شدید یا تا سه روز خفیف باشد. شایع‌ترین نوع آن سردرد شدید و سریع در حین ارگاسم یا حوالی آن است. این سردرد‌ها در مردان دو تا چهار برابر بیشتر از زنان است.

تخمین زده می‌شود که این بیماری – که به عنوان سردرد جنسی، سردرد مقاربتی، سردرد ارگاسمیک و سفالاژی مقاربتی نیز شناخته می‌شود – در ۱ تا ۱.۶ درصد از جمعیت انسان در دوره‌ای از زندگی رخ می‌دهد. با این حال، ارقام واقعی می‌تواند بالاتر باشد. نکته اینجاست که PHASA اغلب به دلیل تابو‌های موجود در روابط جنسی و یا ترس از انگ خوردن گزارش نمی‌شود. 

دلایل بروز سردرد‌های جنسی به طور کامل شناخته نشده است، اما از آنجایی که افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمال بیشتری برای ابتلا به PHASA دارند، احتمالاً با فشار خون بالا مرتبط هستند.

PHASA معمولاً در افرادی که به طور معمول از سردرد یا میگرن رنج می‌برند نیز یافت می‌شود. سردرد‌های جنسی نیز می‌تواند ناشی از ناهنجاری‌های ورید‌های اطراف سر و گردن باشد. مطالعات نشان دادند که تنگی وریدی (تنگی وریدها) و سردرد‌های ناشی از سرفه یا فعالیت‌های بدنی سنگین با PHASA مرتبط هستند.

در آوریل ۲۰۲۴، گزارش شد که یک زن ۶۱ ساله در ایالات متحده پس از رابطه جنسی دچار خونریزی مغزی شده است. زن که متوجه خونریزی نبود برای سردرد آسپرین مصرف کرد. آسپرین یک رقیق کننده خون است و اگرچه برای افرادی که ممکن است در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک (رگ خونی مسدود شده) باشند مفید است، اما برای افرادی که خونریزی دارند می‌تواند فاجعه بار باشد. این زن سه عدد آسپرین مصرف کرد که ممکن است در تشدید خونریزی او نقش داشته، اما خوشبختانه طبق گزارشات او بهبودی کامل پیدا کرد. 

خونریزی مغزی در حین رابطه جنسی شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. سایر اشکال فعالیت بدنی نیز می‌تواند باعث سکته مغزی شود، از جمله دویدن، بلند کردن وزنه‌های سنگین، حتی عطسه کردن، فشار دادن بیش از حد در توالت، نواختن شیپور و خنده‌های شدید و .. در ایالات متحده، از هر ۱۲ بیمار که به دلیل خونریزی مغزی به اورژانس مراجعه می‌کردند، یک نفر با شروع رابطه جنسی احساس سردرد کرد. 

یک حفره در قلب می‌تواند عامل خطر برای سکته در طول رابطه جنسی باشد. حفره در قلب، یا باز ماندن سوراخ بیضی شکل (PFO)، یک سوراخ فلپ مانند کوچک بین دو بخش بالایی (دهلیز) قلب است. این سوراخ قبل از تولد در همه افراد دیده می‌شود و معمولاً درست قبل از لحظه تولد بسته می‌شود.

سردرد‌های بعد یا حین رابطه جنسی چه معنایی دارد؟! آیا خطرناک است؟!

در گزارشی موردی از سه «محرک غیرمعمول برای سکته مغزی»، دو نفر از سه بیمار PFO داشتند. یک سکته از طریق رابطه جنسی اتفاق افتاده بود و دیگری بر اثر خنده. مطالعه دیگری نشان داده است که PFO در افرادی که در حین رابطه جنسی دچار سکته مغزی می‌شوند شایع است.

یک مطالعه جدیدتر در ایالات متحده، سوابق پزشکی بیمارانی که در حین رابطه جنسی دچار خونریزی داخل جمجمه‌ای (خونریزی مغزی) شده بودند، جمع آوری کرد. آن‌ها ۱۶ مورد اخیر را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد میانگین سنی این بیماران ۵۰ سال بود و از ۱۶ بیمار ۱۳ نفر مرد بودند. سی و یک درصد هم فشار خون داشتند.

نیمی از این بیماران خونریزی زیر عنکبوتیه آنوریسمال - ترکیدن رگ خونی در مغز یا پارگی آنوریسم مغزی داشتند. دو نفر از ۱۶ نفر دارای یک ناهنجاری شریانی وریدی (رگ‌های خونی درهم) و دو نفر هم خونریزی عمیق مغزی داشتند.

اگر در حین رابطه جنسی دچار سردرد شده‌اید، مطمئناً باید به پزشک خود مراجعه کنید، که می‌تواند شما را با دارو‌هایی که معمولاً برای فشار خون بالا استفاده می‌شود، از جمله مسدود کننده‌های بتا و پادکنشگر‌های کانال کلسیم، درمان کند. دکتر همچنین ممکن است نقش «منفعل»‌تری را در حین رابطه جنسی پیشنهاد دهد یا حتی اگر آزمایشات بیشتر برای کنترل توضیحات نگران کننده‌تر انجام شود، ممکن است حتی خودداری کامل از رابطه جنسی را نیز پیشنهاد کند. 

هنوز چیز‌های زیادی در مورد اینکه چه کسانی حین رابطه جنسی در معرض خطر سکته مغزی هستند ناشناخته است. با این حال، اگر شما یک مرد حدوداً ۵۰ ساله هستید که در حین رابطه جنسی دچار سردرد شده اید، حتما چکاپ کنید و خود را از نظر وجود آنوریسم یا وجود سوراخ قلب معاینه کنید.

این احتمال وجود دارد که سردرد شما به راحتی قابل درمان باشد، اما برخی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای ناشناخته و بالقوه جدی وجود خواهند داشت.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان