کد خبر: ۱۰۵۸
26 ارديبهشت 1403
14:25

«هولفین»؛ حیوانی کمیاب که حاصل جفتگیری نهنگ قاتل و دلفین است

«هولفین»؛ حیوانی کمیاب که حاصل جفتگیری نهنگ قاتل و دلفین است
«هولفین» یک آبزیِ نادر و استثنایی است. جهان تا امروز تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها را که حاصل معاشرت نهنگ قاتل و دلفین هستند، دیده است.

راز بقا: یک بچه هولفین (Wholphin) در پارک دریایی در هاوایی و درنتیجه جفت‌گیری غافلگیرکنندهِ یک نهنگ قاتل دروغین و یک دلفین به دنیا آمد.

به گزارش راز بقا، «هولفین» نام مستعار حیوانی هیبریدی است که در نتیجه جفتگیریِ نامحتمل بین گونه‌های مختلف سیتاسیان (cetacean) یا آبزیان بی‌مو (اغلب یک دلفین پوزه‌بطری و یک نهنگ قاتل کاذب) متولد می‌شود.

با این‌حال، این تنها نمونه شناخته‌شده از اختلاط بین گونه‌های آبزی نیست. نمونه‌های انگشت‌شماری از هیبریداسیون (دوگانگی) میان آن‌ها در دهه‌های اخیر ثبت شده‌اند.

اولین «هولفین» شناخته شده در سال ۱۹۸۱ در دنیای دریای توکیو به دنیا آمد، اما تنها پس از ۲۰۰ روز مرد.

در سال ۱۹۸۵، هیبرید ماده جوان دیگری به نام “Kekaimalu” پس از یک جفت‌گیری برنامه‌ریزی نشده بین یک نهنگ قاتل نر و یک دلفین پوزه بطری در اقیانوس اطلس متولد شد.

به محض به دنیا آمدن این بچه هولفین، محققان به آن مشکوک شدند. جان بلانچارد، مدرس پارک آبی توکیو گفت: «او تیره‌تر از دلفین‌های دیگر بود و بینی‌اش به نظر بریده شده بود.»

این هولفین از نظر فنی یک هیبریدِ دلفین و نهنگ نبود، زیرا نهنگ قاتل کاذب، برخلاف نامش، در واقع یک دلفین است. با این حال، آن‌ها اعضای دو گونه مجزا هستند.

با توجه به تفاوت اندازه بین دو گونه والد، تولد هیبرید‌هایی از این دو بسیار شگفت‌انگیز بود: دلفین‌های معمولی بینی‌بطری معمولاً ۲ متر طول دارند در حالی که طول نهنگ قاتل نر می‌تواند بیش از ۵ متر باشد. بدیهی است که ایجاد این نسل هیبریدی باید به چند شاهکار فیزیکی چشمگیر نیاز داشته باشد.

با «هولفین»؛ حیوان ترکیبیِ نهنگ قاتل و دولفین که با هم معاشرت زیادی دارند، آشنا شوید

پژوهشگران قبلاً گزارش داده‌اند که دلفین‌های پوزه بطری و نهنگ‌های قاتل کاذب اغلب در حال معاشرت و جستجوی غذا با هم در طبیعت دیده می‌شوند.

به گزارش راز بقا، اغلب گفته می‌شود که دو گونه مختلف نمی‌توانند با هم ترکیب شوند و فرزندان بارور ایجاد کنند، اما همیشه اینطور نیست. اگر دو گونه نسبتاً نزدیک به هم باشند و تعداد کروموزوم‌های یکسانی داشته باشند، ممکن است گهگاهی با هم ترکیب شوند و فرزندان بارور تولید کنند.

به عنوان مثال، سگ‌ها و گرگ‌ها هر دو دارای ۷۸ کروموزوم هستند که در ۳۹ جفت مرتب شده‌اند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد با موفقیت آمیزش کنند.

همین امر در مورد دلفین‌های پوزه بطری و نهنگ قاتل دروغین نیز صادق است که هر دو دارای ۴۴ کروموزوم هستند.

دانشمندان همچنین تعداد انگشت‌شماری از هیبرید‌های تولید شده توسط گونه‌های مختلف سیتاس‌ها، زیر ردیف پستانداران آبزی که شامل نهنگ ها، دلفین ها و گراز دریایی است، ثبت کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، محققان یک دلفین هیبریدی جدید را در آب‌های هاوایی مشاهده کردند که گمان می‌رود نیمی از آن دلفین دندان‌زبر و نیمی دلفین سر خربزه‌ای باشد.

با «هولفین»؛ حیوان ترکیبیِ نهنگ قاتل و دولفین که با هم معاشرت زیادی دارند، آشنا شوید

سال بعد، تیم دیگری از دانشمندان در موزه تاریخ طبیعی دانمارک، جمجمه نهنگی را که در خلیج دیسکو گرینلند غربی پیدا کردند، مورد مطالعه قرار دادند. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که این نمونه ۵۴ درصد نهنگ بلوگا و ۴۶ درصد ناروال بود. ممکن است برخی آن‌را یک «ناروگا» بنامند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان