کد خبر: ۱۰۶۵
26 ارديبهشت 1403
16:03

جفت‌گیری عجیب حیوانات؛ از ماده‌ای که بیضه دارد تا جفت‌گیری عجیب و کثیف جوجه تیغی!

جفت‌گیری عجیب حیوانات؛ از ماده‌ای که بیضه دارد تا جفت‌گیری عجیب و کثیف جوجه تیغی!
جوجه تیغی‌ها عادت جفت‌گیری بسیار عجیبی دارند: قبل از هر چیز، جوجه تیغی‌های ماده، فقط ۸ تا ۱۲ ساعت در سال به فعالیت جنسی علاقه دارند! دوم، برای نزدیکی با یک ماده در فصل کوتاه جفت‌گیری، یک جوجه تیغی نر، روی پا‌های عقبی خود ایستاده، به سمت او راه می‌رود و از فاصله تقریبا ۲ متری، بر روی او ادرار می‌پاشد و جفت خود را از سر تا پا خیس می‌کند.

راز بقا: حیوانات هم مثل انسان‌ها رابطه جنسی دارند، اما اینکه دقیقا چگونه این کار را انجام می‌دهند سوالی است دانشمندان حیات وحش و پژوهشگران سعی کردند با مشاهدات مختلف و صرف سال‌ها زمان به آن به رازهای آن پی ببرند. رسوم جفت گیری حیوانات در برخی از گونه‌های جانوری واقعا عجیب است. برای مثال: آیا می‌دانستید آلات تناسلی حشرات، در طول جفت‌گیری می‌ترکند؟ یا این‌که برخی از ماهی‌ها می‌توانند تغییر جنسیت بدهند؟ در ادامه برخی از این عادت‌های عجیب جفت‌گیری آمده است.

جفت‌گیری زنبور عسل

زنبور عسل؛ بیضه‌های انفجاری

چرخه تولید مثل زنبور عسل، شگفت‌انگیز است- و پیچیده. اما این‌جا یک داستان کوتاه وجود دارد: یک ملکه، به صورت انتخابی، در یک ” سلول ملکه” در کندو تولید مثل کرده و از ژله رویال تولید شده توسط زنبور‌های کارگر تغذیه می‌کند تا از نظر جنسی بالغ شود.

جفت‌گیری زنبور عسل

ملکه باکره‌ای که بدون این‌که توسط رقیبانش کشته شود، به بزرگسالی می‌رسد، با تعداد زیادی زنبور عسل نر (از میان ده‌ها هزار زنبور نر مجرد و مناسب در کلونی) پرواز جفت‌گیری خواهد داشت. اما این نر‌ها را خوشبخت خطاب نکنید، زیرا در طی جفت‌گیری، آلات تناسلی آن‌ها منفجر شده و به درون ملکه می‌جهد!

با این‌که عجیب است، اما از نظر تکاملی معقول به نظر می‌رسد: آلت تناسلی که وارد ملکه شده است، مانند یک درپوش تناسلی عمل می‌کند تا مانع از باردار شدن ملکه توسط نر‌های دیگر شود. اما این را باید به نر‌های مرده‌ای گفت که آلت تناسلی‌شان منفجر شده است.

مار

مار جورابی پهلو قرمز؛ جفت‌گیری مقعدی

جفت‌گیری مقعدی مار‌های جورابی پهلو قرمز، یک جاذبه گردشگری در مانیتوبا در کاناداست. زیرا هنگامی که مار جورابی پهلو قرمز ماده از خواب زمستانی بیدار می‌شود، فرومونی از خود آزاد می‌کند که صد‌ها مار نر در آن حوالی را جذب می‌کند تا به سمتش رفته و یک کلاف جفت‌گیری بزرگ به وجود می‌آورند.

مانند بسیاری از مارها، مارجورابی نر دو آلت تناسلی در هر طرف بدن خود دارد که همی پنیس گفته می‌شود. مار نر، سعی در استفاده از آلت تناسلی که بهتری وضعیت را دارد می‌کند تا با مار ماده در مرکز کلاف جفت‌گیری، جفت‌گیری کند.

دو واقعیت بالا، خیلی عجیب نیستند، اما این واقعیت بسیار عجیب است که یک مار دو جنسه وجود دارد که فورمون‌هایی مانند فورمون‌های ماده آزاد می‌کند (و صد‌ها مار نر دیگر را برای جفت‌گیری فریب می‌دهد). چرا؟ دانشمندان فکر می‌کنند که این کار، به مار دو جنسه گرما و محافظت می‌دهد.

کلاف‌های جفت‌گیری مقعدی مار جورابی قرمز، یک جاذبه گردشگری در مانیتوبا و منبع بسیاری از داستان‌هاست. یک زوج، در تابستان، روی یک گودال مار خالی خانه ساختند فقط برای این‌که ملکی داشته باشند، سپس با هزاران مار جورابی پهلو قرمز که برای خواب زمستانی خود در پاییز برمی‌گشتند، مواجه شدند. این زوج خانه خود را تغییر دادند.

کفتار

کفتار؛ ماده‌هایی که بیضه دارند!

کفتار‌های ماده، رییس خانواده هستند. آن‌ها از نر‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر هستند؛ و البته تهاجمی‌تر. آن‌ها حتی بیضه دارند.

یک کفتار ماده، یک آلت تناسلی کاذب دارد، در واقع یک کلیتوریس بزرگ، که قادر به نعوظ است. برای جفت‌گیری، کفتار نر باید آلت تناسلی خود را در آلت تناسلی کاذب کفتار ماده بگذارد. این کار برای نر‌ها سخت است، اما به سختی زایمان کفتار ماده از طریق آلت تناسلی نیست!

فرانک لارنس زیست شناس، یک مسئله عجیب دیگر را درباره کفتر‌ها توصیف می‌کند- روشی که به یکدیگر سلام می‌کنند: «کفتار‌های خالدار، پس از چند ساعت جدا شدن، شروع به احوالپرسی می‌کنند که شامل بالا بردن پا‌ها و نشان دادن آلت تناسلی کاذب است. ماده‌های رده پایین معمولا احوالپرسی را شروع می‌کنند و این تنها حالت نعوذ به صورت تسلیم است. فرانک می‌گوید: “این نمایش غیر عادی، بدون خطر نیست، هر کفتار، دستگاه تناسلی خود را در معرض هر آرواره قدرتمندی قرار می‌دهد”. ” در موقعیت‌های نادر، هنگامی که تهاجم به جنگیدن می‌رسد، آسیب به وجود آمده می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که توانایی تولید مثل طرف آسیب‌دیده را نابود کند».

بیشتر بخوانید:

۳۲ واقعیت عجیب درباره حیوانات؛ خواستگاری عجیب پنگوئن‌ها تا رای‌دادن گاومیش‌ها!

زرافه

زرافه؛ یک جفت‌گیری سخت!

با این گردن‌های دراز، جفت‌گیری برای زرافه‌های نر کار سختی است. بنابراین، هنگامی که یک زرافه نر، زرافه ماده‌ای را می‌بیند، از روشی به عنوان ” روش مشغول کردن” استفاده می‌کنند تا ببینند آیا زرافه ماده میل جنسی دارد یا نه. اول، زرافه نر به پشت زرافه ماده می‌زند تا باعث ادرار شود. سپس، ادرار ماده را می‌چشد. اگر مزه آن برایش خوشایند بود، شروع به عشقبازی می‌کند.

در واقع، عشقبازی، کلمه‌ای ثقیل است: زرافه نر، زرافه ماده را دنبال می‌کند تا زمانی که زرافه ماده به او اجازه نزدیکی بدهد.

پنگوئن

جفت‌گیری پر احساس پنگوئن‌ها

پنگوئن‌های امپراتور، موضوع مستند راه پیمایی پنگوئن‌ها در ۲۰۰۵، ازدواجی عجیب دارند. زوج‌های پنگوئن، زندگی خود را جدا از یکدیگر می‌گذرانند و یک بار در سال در اواخر مارس، پس از مسافرت ۱۱۲ کیلومتر- پیاده یا لیز خوردن روی شکم- برای رسیدن به مکان تولید مثل، یکدیگر را می‌بینند.

در آن‌جا، پنگوئن‌ها با ایجاد صدایی شیپور مانند، به دنبال جفت خود می‌گردند. پنگوئن‌های نر، معمولا در یک جا می‌مانند، سرهای‌شان را روی سینه گذاشته و ماده‌ها را صدا می‌زنند. هنگامی که یکدیگر را یافتند، سینه به سینه می‌ایستند، برای هم خم شده و آواز می‌خوانند.

مانند بیشتر پرندگان، پنگوئن‌ها، اندام تناسلی بیرونی ندارند. درست است، پنگوئن‌های نر، آلت تناسلی دارند، اما ماده‌ها واژن ندارند. اسپرم نر، در بیضه‌ها تولید شده و در ریزشگاه (نوعی سوراخ چند منظوره برای تصفیه کردن، ادرار کردن و تولید مثل) آن‌ها ذخیره می‌شود. پنگوئن ماده نیز یک ریزشگاه دارد که به تخمدان‌ها می‌رسد. پنگوئن ماده، به صورت باز روی زمین دراز می‌کشد و پنگوئن نر، ریزشگاه خود را در ریزشگاه ماده فشار می‌دهد و اسپرم‌ها را وارد آن می‌کند.

هنگامی که تخم گذاشته شد، پنگوئن امپراتور ماده، آن را با دقت به پیش همسر خود می‌برد (اگر تخم با یخ برخورد کند، یخ بسته و می‌میرد) و او تخم را با قرار دادن زیر چند لایه پوست، گرم نگه می‌دارد تا زمانی که تخم بشکند. پنگوئن ماده فورا برای تغذیه به دریا برمی‌گردد و نر را برای دو ماه بدون غذا ترک می‌کند. پنگوئن‌های نر به صورت گروهی دور هم گرد آمده تا گرمای بدن را در سرما و محیطی که باد‌ها در آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، حفظ کنند. هنگامی که ماده برمی‌گردد، همسر خود را از میان شیپور هزاران پنگوئن، پیدا می‌کند.

پنگوئن‌های امپراتور، به صورت سریالی، تک همسر هستند، به این معنی که در فصل جفت‌گیری، آن‌ها فقط یک همسر دارند. به هر حال، اگر نتوانند یکدیگر را در فصل بعد پیدا کنند (اکثرا نمی‌توانند- فقط ۱۵ درصد زوج‌ها یکدیگر را در سال بعد و فقط ۵ درصد در سال سوم پیدا می‌کنند) همسران جدیدی انتخاب می‌کنند.

جفت‌گیری عجیب حیوانات؛ از ماده‌ای که بیضه دارد تا جفت‌گیری عجیب و کثیف جوجه تیغی!

جفت‌گیری بسیار عجیب جوجه تیغی

جوجه تیغی‌ها عادت جفت‌گیری بسیار عجیبی دارند: قبل از هر چیز، جوجه تیغی‌های ماده، فقط ۸ تا ۱۲ ساعت در سال به فعالیت جنسی علاقه دارند! دوم، برای نزدیکی با یک ماده در فصل کوتاه جفت‌گیری، یک جوجه تیغی نر، روی پا‌های عقبی خود ایستاده، به سمت او راه می‌رود و از فاصله تقریبا ۲ متری، بر روی او ادرار می‌پاشد و جفت خود را از سر تا پا خیس می‌کند.

اگر ماده، تحت تاثیر قرار نگرفته باشد، جیغ زده و ادارار را از روی خود بیرون می‌اندازد. اما اگر آماده باشد، پشت بدون خار خود که در زیر شکم قرار دارد را نشان داده و به نر اجازه می‌دهد تا از عقب با او نزدیکی کند (این تنها حالت بی‌خطر برای جوجه تیغی‌هاست). هنگامی که جفت‌گیری شروع می‌شود، ماده، ارضا نشدنی است. او نر را مجبور می‌کند که تا زمانی که کاملا خسته شود، با او نزدیکی کند. اگر خیلی زود خسته شود، ماده او را برای بودن با یک نر دیگر ترک می‌کند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سارینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
1
0
مثلا خیال کردید اطلاعات مهمی رو به خورد ملت دادید؟!!!!!

یه مشت چرندیات بی ارزش!!!
علم و کیهان