کد خبر: ۱۵۸۲
10 مرداد 1403
17:20

کُد کُد؛ کوچکترین گربه وحشی که استاد پنهان‌کاری است!

کُد کُد؛ کوچکترین گربه وحشی که استاد پنهان‌کاری است!
تا به حال در مورد کدکد شنیده اید؟ به این گربه وحشی کوچک که به آن «گوئینا» نیز می‌گویند. آن‌ها در جنگل‌های بارانی معتدل جنوب مرکزی شیلی و بخش‌هایی از آرژانتین زندگی می‌کنند، این گربه کوچکترین گربه وحشی در قاره آمریکا است.

راز بقا: تا به حال در مورد کدکد شنیده اید؟ به این گربه وحشی کوچک که به آن «گوئینا» نیز می‌گویند. آن‌ها در جنگل‌های بارانی معتدل جنوب مرکزی شیلی و بخش‌هایی از آرژانتین زندگی می‌کنند، این گربه کوچکترین گربه وحشی در قاره آمریکا است.

به گزارش راز بقا، کدکد‌ها شکارچیان کوچکی هستند که بین ۲ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند و طول آن‌ها از سر تا بدن حدود ۳۷ تا ۵۱ سانتی متر است. با ارتفاع حدود ۲۵ سانتیمتر، رنگ پوشش از زرد مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای خاکستری با لکه‌های تیره روی آن متغیر است. دُم آن‌ها گهگاه حلقه‌هایی با ظاهر زیبا دارد. گاهی اوقات، با یک تنوع ژنتیکی نادر مواجه می‌شوند: کدکد‌های ملانیستیک، که پوششی کاملا سیاه دارند.

کُد کُد؛ کوچکترین گربه وحشی که استاد پنهان‌کاری است

این گربه‌ها استاد پنهان کاری هستند، اساساً شکارچیان شبانه هستند که به راحتی در میان پوشش گیاهی متراکم حرکت می‌کنند. کدکد‌ها کوهنوردانی چابک با پنجه‌های خوش فرم و تیز هستند. به گزارش راز بقا؛ آن‌ها می‌توانند بدون مشکل از درختان بالا بروند، پرندگان را شکار کنند یا از بالا برای شکار کمین کنند. رژیم غذایی آن‌ها متنوع است و شامل حیوانات کوچک است:

جوندگان: دگوس، موش و سایر جوندگان کوچک بخش بزرگی از رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

پرندگان: برفک، گنجشک و به طور کلی گونه‌های پرندگان کوچک تا متوسط مورد هدف کدکد‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها با بالا رفتن به لانه‌ها حمله می‌کنند.

حشرات: حشرات با اندازه بزرگ مانند سوسک و ملخ نیز به عنوان میان وعده مصرف می‌شوند که پروتئین کافی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

کُد کُد؛ کوچکترین گربه وحشی که استاد پنهان‌کاری است

خزندگان: برای افزودن تنوع به رژیم غذایی، خزندگان کوچکی که شامل مارمولک و مار می‌شود نیز در موارد نادر شکار می‌کنند.

دوزیستان: قورباغه‌ها و سایر دوزیستان هر زمان که در دسترس باشند توسط کدکد خورده می‌شوند

کدکد‌ها در جنگل‌های انبوه زندگی می‌کنند و پراکندگی آن‌ها از مرکز شیلی تا جنوب غربی آرژانتین، از جمله جزیره چیلوئه گسترش می‌یابد. کدکد‌ها حیواناتی انفرادی هستند که قلمرو‌های بزرگی دارند.

کُد کُد؛ کوچکترین گربه وحشی که استاد پنهان‌کاری است

وضعیت حفاظت

حتی با وجود خطرات بزرگی که باعث از بین رفتن زیستگاه آن‌ها به دلیل جنگل زدایی به وجود می‌آید، کدکد به نوعی با انسان سازگار شده است. فعالیت‌های انسانی مانند چوب‌برداری و گسترش کشاورزی به خانه جنگلی‌شان آن‌ها را به خطر نزدیک‌تر می‌کند. کدکد‌ها که به عنوان «آسیب‌پذیر» در فهرست قرمز IUCN فهرست شده‌اند، از ابتکارات بزرگ سازمان‌های حفاظتی بهره می‌برند که زیستگاه‌هایشان را نجات می‌دهند و به مشکلاتشان آگاهی می‌دهند.

برچسب ها :
گربه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان