کد خبر: ۱۶۷۳
28 مرداد 1403
17:19

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که نماد جزیره مافیاست و به شدت از آن محافظت می‌شود

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که نماد جزیره مافیاست و به شدت از آن محافظت می‌شود
گوسفند کومیسانا که با نام‌های دیگری از قبیل «فاچیا روسا» و لنتینس» نیز شناخته می‌شود، یک نژاد ایتالیایی از گوسفندان اهلی بومی مناطق مرکزی و شمالی جزیره مدیترانه سیسیل است. نام این گوسفند از نام کمون کومیزو در استان راگوزا گرفته شده است.

راز بقا: گوسفند کومیسانا که با نام‌های دیگری از قبیل «فاچیا روسا» و لنتینس» نیز شناخته می‌شود، یک نژاد ایتالیایی از گوسفندان اهلی بومی مناطق مرکزی و شمالی جزیره مدیترانه سیسیل است. نام این گوسفند از نام کمون کومیزو در استان راگوزا گرفته شده است. 

به گزارش راز بقا، این نژاد عمدتاً در استان‌های کالتانیستا، انا و پالرمو پرورش می‌یابد، اما در بسیاری از استان‌های دیگر ایتالیا یافت می‌شود و به دیگر کشور‌های مدیترانه نیز صادر شده است.

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

تاریخچه کومیسانا

منشا گوسفند کومیسانا مبهم است، اما بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد این گوسفند یک نژاد مدیترانه‌ای جنوبی است. به نظر می‌رسد که کومیسانا از تلاقی نژاد پینزیریتا سیسیلی با گوسفندان مالتی که در اواخر قرن نوزدهم به سیسیل وارد شده بودند، نشأت می‌گیرد. 

کومیسانا یکی از هفده نژاد گوسفند ایتالیایی است که یک کتاب گله شجره نامه‌ای برای آن توسط «انجمن ملی پرورش دهندگان گوسفند ایتالیایی» نگهداری می‌شود؛ کتاب گله در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد. تعداد کل این نژاد در سال ۱۹۸۳ حدود ۳۵۰۰۰۰ رأس تخمین زده شد که از این تعداد ۶۴۵۰۰ در کتاب گله ثبت شد.

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

در سال ۲۰۱۳ تعداد ثبت شده در کتاب گله ۲۸۴۲۸ رأس بود و در سال ۲۰۱۹ این عدد ۲۱۰۵ بود. اکنون در در حال حاضر این گوسفند در سیسیل، ایتالیای مرکزی و جنوبی و در لمباردی نیز پرورش داده می‌شود. روند کاهشی تعداد گوسفند‌های کومیسانا نشان می‌دهد که این گوسفند باید تحت تدابیر حفاظتی سخت‌گیرانه‌تری قرار بگیرد. 

برای مطالعه بیشتر بخوانید

آکسفورد؛ گوسفند گردن‌کلفت و ۱۵۰ کیلویی انگلیسی که بهترین گوشت و پشم جهان را همزمان دارد!

لاکون؛ گوسفند فرانسوی با بهترین شیر جهان که پنیر معروف «روکفور» از آن تهیه می‌شود

ویژگی‌های کومیسانا

قد قوچ‌های کومیسانا تا کتف به طور متوسط ۸۰ سانتیمتر است و این میزان برای میش‌ها حدود ۷۰ سانتیمتر است. همچنین وزن یک قوچ کومیسانا ۸۰ کیلوگرم و وزن میش حدود ۵۰ کیلوگرم است. گوسفند کومیسانا یک گوسفند شیری است و دارای رنگ سفید و صورت قهوه‌ای مایل به قرمز است. هر دو جنس این گوسفند معمولا بدون شاخ است. 

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

گوسفند کومیسانا به دلیل ظاهر متمایز خود مشهور است چرا که دارای بدنی فشرده و عضلانی و پوششی متراکم از پشم خامه‌ای سفید است. بدن این گوسفندان ساختاری قوی دارند که آن‌ها را در برابر چالش‌های مختلف محیطی از جمله گرما و شرایط کم‌غذایی مقاوم می‌کند. سازگاری قابل توجه آن‌ها باعث شده است که هم در سیستم‌های چرای گسترده و هم در محیط‌های کشاورزی متراکم‌تر رشد کنند.

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

گوسفند‌های کومیسانا فراتر از ویژگی‌های فیزیکی‌شان، به دلیل تولید شیر استثنایی‌شان ارزش زیادی دارند و آن‌ها را به سنگ بنای صنایع لبنی سیسیل تبدیل می‌کنند. شیر حاصل از میش‌های کومیسانا به دلیل محتوای چربی و پروتئین بالایی که دارد، برای تولید انواع پنیر‌های سنتی، از جمله پنیر Piacentinu Ennese DOP، ایده آل است.

گوسفند کومیسانا علاوه بر اهمیت اقتصادی در فرهنگ و سنت‌های سیسیلی دارای اهمیت زیادی است و نماد انعطاف پذیری، باروری و فراوانی کشاورزی است. امروزه، تلاش‌هایی برای حفظ و ترویج این نژاد باستانی در حال انجام است و از کمک مداوم آن به میراث کشاورزی سیسیل و شیوه‌های کشاورزی پایدار اطمینان حاصل می‌شود.

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

کاربرد کومیسانا

تولید شیر کومیسانا به طور متوسط ۳۰ ± ۱۰۴ لیتر در هر دوره شیردهی برای میش‌های نخست‌زا و ۵۱ ± ۱۸۹ لیتر برای زایمان‌های بعدی میش است. تولید شیر گوسفند کومیسانا در طول دوره شیردهی حتی بیش از ۵۰۰ لیتر نیز رسیده است. شیر این گوسفند شیرده ۶.۵ درصد چربی و ۵.۲ درصد پروتئین دارد. بره‌ها معمولاً در سن حدود یک ماهگی به وزن ۹ تا ۱۰ کیلوگرم می‌رسند و ذبح می‌شوند. قوچ‌ها حدود ۲.۵ کیلوگرم پشم، میش‌ها حدود ۱.۳ کیلوگرم در سال تولید می‌کنند. پشم این گوسفند با کیفیت و درشت است و برای تولید تشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کومیسانا؛ بهترین گوسفند شیری ایتالیا که در سیسیل حکم طلا دارد

دو نوع پنیر مهم در جزیره سیسیل

دو نوع پنیر بسیار مهم و مشهور در جزیره سیسیلی ایتالیا تولید می‌شود که هردوی این پنیر‌ها از شیر گوسفند کومیسانا تهیه می‌شود. این دو نوع پنیر عبارتند از: «پیاچنتینو انس» (Piacentinu Ennese DOP) و «پِکورینو سیسیلیانو» (Pecorino Siciliano DOP) هستند. اولی یک نوع خاص از پنیر سیسیلی است که دارای وضعیت معتبر حفاظت شده با نام منشاء PDO است. «پی دی او مخفف عبارت Protected Designation of Origin است. این بدان معناست که باید در منطقه خاصی از سیسیل و با پیروی از روش‌های سنتی و با استفاده از مواد تشکیل دهنده خاص تولید شود.

«پکورینو سیسیلیانو» یک پنیر مرغوب است که از جزیره سیسیل ایتالیا سرچشمه می‌گیرد. این پنیر از ۱۰۰ درصد شیر گوسفند تهیه می‌شود و طعمی متمایز و غنی دارد که مورد علاقه بسیاری از علاقه‌مندان به غذا در سراسر جهان است.

برچسب ها :
گوسفند
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷
0
0
سلام نژاداین گوسفندان رووارد ایران بکنند نسلشان روزیادبکنند تاکشوراز نظرگوش وشیرش خودکفاگردد ازهرکشوری چندتاخریداری کنند یک نر وچندتاماده انراخیرداری ودر دامداری‌های قزوین وسراسرکشورپرورش دهند
علم و کیهان