کد خبر: ۱۷۱۳
03 شهريور 1403
09:44

ماه در پدیده «اَبَرماه آبی» واقعا آبی‌ بود؟

ماه در پدیده «اَبَرماه آبی» واقعا آبی‌ بود؟
اصطلاح «ماه آبی» به طور کلی دو معنی دارد، بنابراین این پدیده به آن اندازه که فکر می‌کنید، نادر نیست. ماه آبی فصلی تعریف رایجی از ماه آبی است و به سومین ماه کامل در یک فصل که چهار ماه کامل دارد، اشاره دارد،

راز بقا: اصطلاح «ماه آبی» ممکن است بسیاری را به اشتباه بیندازد و افراد ممکن است تصور کنند ماه در جریان این پدیده به رنگ آبی دیده می‌شود. در حالی که این عبارت در واقع صرفا یک اصطلاح است که از «یک بار در ماه آبی» (Once in a Blue Moon) گرفته شده است و به رخدادی اشاره دارد که بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

تارنمای اسپیس با انتشار گزارشی در این زمینه می‌پرسد به‌راستی چرا پدیده «اَبَرماه آبی» که از قرار معلوم یک بار در هر دهه اتفاق می‌افتد، دو بار طی دو سال رخ داده است و می‌افزاید که به نظر می‌رسد این پدیده آنقدر هم که فکر می‌کنید، نادر نیست.

ابرماه آبی که این بار روز دوشنبه ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) در ساعت ۲:۲۶ بعدازظهر به وقت شرقی ایالات متحده کامل شد، ممکن است به همین دلیل بسیاری را سردرگم کرده باشد. برخی از خود می‌پرسند مگر قرار نبود ابرماه آبی بعدی در سال ۲۰۳۷ اتفاق بیفتد؟

واقعیت این است که بله. اما خب این موضوع قدری پیچیده‌تر از این است. به بیان ساده، اصطلاح «ماه آبی» به طور کلی دو معنی دارد، بنابراین این پدیده به آن اندازه که فکر می‌کنید، نادر نیست. ماه آبی فصلی تعریف رایجی از ماه آبی است و به سومین ماه کامل در یک فصل که چهار ماه کامل دارد، اشاره دارد، اما تعریف دوم که از یک سوء‌تفاهم از تعریف اصلی برآمده، «ماه آبی ماهانه» است که به دومین ماه کامل در یک ماه تقویمی اطلاق می‌شود.

به عبارت دیگر، در معنی اخیر، ابرماه پدیده بسیار رایج‌تری است و به هر ماه کاملی گفته می‌شود که زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در ۹۰ درصد نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین قرار دارد. در سال ۲۰۲۴ چهار ابرماه پشت سر هم وجود خواهد داشت:

۱۹ اوت (۲۹ مرداد)، ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور)، ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) و ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان).

اما ابرماه آبی بعدی هشت سال دیگر در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۳۷ (۱۲ بهمن ۱۴۱۵) در ساعت ۱۰:۰۳ صبح به وقت شرقی آمریکا رخ خواهد داد.

اگر موفق نشدید ابرماه آبی را تماشا کنید، بد نیست تصاویر آن را جست‌وجو کنید و منتظر باشید تا هشت سال دیگر این پدیده نجومی زیبا را از نزدیک ببینید.

برچسب ها :
ماه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان