کد خبر: ۴۷
14 ارديبهشت 1403
22:34

خزنده دریایی ۲۵۰ میلیون ساله که تاریخ را تغییر داد!

خزنده دریایی ۲۵۰ میلیون ساله که تاریخ را تغییر داد!
گونه تازه کشف شده Prosaurosphargis yingzishanensis، به طول حدود ۵ فوت رشد می‌کرد و با پوسته‌های استخوانی به نام «استئودرم» پوشیده شده بود.

راز بقا: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک خزنده دریایی منقرض شده ۲۵۰ میلیون ساله که با زره استخوانی پوشیده شده و در آب‌های کم عمق جنوب چین فعلی شنا می‌کرد، می‌تواند شجره نامه خزندگان دریایی زره پوش را بازنویسی کند و به دلیل ظهور آن‌ها برای اولین بار اشاره کند. 

به گزارش راز بقا، این گونه جدید که Prosaurosphargis yingzishanensis نام دارد، از یک اسکلت ناقص شناسایی شد که اولین بار در سال ۲۰۱۹ در معدن Yingzishan در استان هوبی چین کشف شد. P. yingzishanensis متعلق به خانواده Saurosphargidae است، گروهی از خزندگان دریایی زره پوش با دنده‌های پشتی پهن که باعث می‌شود آن‌ها بسیار تنومندتر از سایر خزندگان دریایی به نظر برسند. (Sauorsphargidae ترکیبی از کلمات یونانی مارمولک sauros و لاک پشت چرمی sphargis است). محققان P. yingzishanensis را در مطالعه‌ای به تاریخ ۸ اوت بررسی کردند و آن را در مجله Evolutionary Biology منتشر کردند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته P. yingzishanensis احتمالاً تا حدود ۵ فوت (۱.۵ متر) طول داشته و پوشیده از استئودرم‌ها (پوسته‌ها و صفحات استخوانی موجود در بسیاری از خزندگان زنده، دایناسور‌های زره پوش و برخی دم موش ها) بوده است.

 «آندری وولنیویچ»، نویسنده ارشد این مطالعه، دیرینه‌بیولوژیست در دانشگاه فناوری هفی در چین و آکادمی علوم لهستان، گفت که احتمالاً این تنها یکی از خزندگان دریایی بزرگ‌تر بوده که در آن زمان در اکوسیستم خود زندگی می‌کرد. تا به حال، قدیمی‌ترین سوروسفارژید‌ها به حدود ۲۴۵ میلیون سال پیش در دوره تریاس میانه برمی‌گشتند. ولنویچ در ادامه می‌گوید که دانشمندان نمی‌دانند که آیا P. yingzishanensis نیای مستقیم سائوروسفارژید‌های بعدی بوده یا یک دودمان جداگانه. وی می‌افزاید، طرح کلی بدن گونه‌ای که به تازگی توصیف شده، به شدت نشان می‌دهد که ممکن است کل گروه قبلاً اشتباه طبقه‌بندی شده باشد.

سائوروسفارژید‌ها مدت‌هاست که به عنوان یک خانواده خواهر خزندگان دریایی منقرض شده از جمله موجودات لاک‌پشت‌مانند زره‌دار به نام پلاکودونت و شکارچیان گردن دراز مانند پلزیوسار‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

اما از طرف دیگر محققان به شباهت‌های زیادی بین P. yingzishanensis و برخی از سوروپتریژ‌های شبه پلزیوسور اشاره کردند که نشان می‌دهد این دو گروه ممکن است بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد به هم مرتبط باشند. در همین راستا، نویسندگان این مطالعه مطالعه پیشنهاد کرده‌اند که سائوروسفارژید‌ها باید به‌عنوان زیرگروهی از سوروپتریژ‌ها طبقه‌بندی شوند.

محققان همچنین بر این باورند که سوروپتریژ‌ها و سایر گروه‌های خزندگان دریایی، مانند ایکتیوسورومورف‌ها، که شامل ایکتیوسور‌ها و تالاتوزار‌ها می‌شوند، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌شد نزدیک‌تر به ویژگی‌های زیستی مشترک گروهی شامل لاک‌پشت‌ها و آرکوسور‌های زنده و منقرض شده شامل تمساح‌ها و پرندگان باشند. 

ولنیویچ همچنین گفته که تنوع گسترده زره‌های بدن در همه این گروه‌ها، به استثنای پرندگان، نشان می‌دهد که پوشش استخوانی آن‌ها کلید زندگی در زیستگاه‌های آب کم عمق بوده است.

وی افزود، این پوشش سنگین علاوه بر محافظت از آن‌ها در برابر در برابر شکارچیان، احتمالا خزندگان دریایی را قادر می‌ساخت تا با سنگین شدن و قرار گرفتن آن‌ها در علوفه در بستر دریا یعنی جایی که اکثر طعمه‌ها در آن یافت می‌شود، بر مشکلات ناشی از شناور شدن در آب غلبه کنند. محققان امیدوارند منطقه‌ای که فسیل P. yingzishanensis در آن کشف شد، گونه‌های باستانی بیشتری را آشکار کند که می‌تواند شکاف بین گروه‌های خزندگان باستانی را پر کند و قطعات گمشده بیشتری را در تاریخ تکامل آن‌ها به عرصه بیاورد.

برچسب ها :
دایناسور انقراض
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان