کد خبر: ۵۶۵
01 فروردين 1403
13:20

کشف دریاچه‌ای که تاریخ زمین را زیر و رو کرد!

کشف دریاچه‌ای که تاریخ زمین را زیر و رو کرد!
رسوب بستر دریاچه کرافورد آغاز آنتروپوسن، آغاز تاثیر عمده فعالیت انسان بر زیست‌بوم و ساختار زمین‌شناختی، را نشان می‌دهد‌

راز بقا: دانشمندان می‌گویند محلی را شناسایی کرده‌اند که از لحاظ زمین‌شناسی، دور آنتروپوسن را به‌خوبی نشان می‌دهد، عنوانی که در سال ۲۰۰۰ برای توصیف دوران آغاز تاثیر عمده فعالیت انسان بر زیست‌بوم و ساختار زمین‌شناختی پیشنهاد شد. این کشف گامی مهم برای تغییر تاریخ رسمی کره زمین است. 

به گزارش راز بقا به نقل از سی‌ان‌ان، گروهی موسوم به ای‌دابلیوجی (AWG) متشکل از ۳۵ زمین‌شناس از سال ۲۰۰۹ در تلاش بوده‌اند آنتروپوسن را به تاریخ رسمی زمین اضافه کنند. این گروه در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسید که آنتروپوسن از حدود دهه ۱۹۵۰ شروع شد‌ــ آغاز دوره آزمایش تسلیحات هسته‌ای، که رد ژئوشیمیایی آن را در سراسر جهان می‌توان یافت. از نظر پژوهشگران، ۱۲ محل می‌تواند شواهد مورد‌نیاز در تایید از پیشنهادشان را فراهم کند، که ۹ محل را به رای گذاشتند.

پژوهشگران سرانجام روز سه‌شنبه ۱۱ ژوییه اعلام کردند که دریاچه کرافورد در اونتاریو کانادا تاثیر زمین‌شناختی آنتروپوسن را به خوبی نشان می‌دهد.

البته همه پژوهشگران معتقد نیستند که آنتروپوسن را باید یک دور زمین‌شناختی در نظر گرفت.

مقیاس زمانی زمین‌شناختی چارچوبی رسمی برای شناخت تاریخ ۴.۵ میلیارد ساله زمین است. زمین‌شناسان تاریخ این سیاره را به اَبَردوران (eon)، دوران (era)، دوره (period)، دور (epoch)، و عصر (age) تقسیم می‌کنند. ابردوران طولانی‌ترین و عصر کوتاه‌ترین بازه در زمان‌بندی تاریخ زمین است.

اگر آنتروپوسن تایید شود، سومین دور از دوره کواترنری خواهد بود؛ و همچنین به این معنی است که دور هولوسن کوتاه بوده است، در حالی که سایر دور‌ها چند میلیون سال را در بر می‌گرفتند.

رسوب بستر دریاچه کرافورد رد ژئوشیمیایی آزمایش‌های بمب هسته‌ای، به‌ویژه پلوتونیوم را نشان می‌دهد‌ــ عنصر رادیواکتیوی که در صخره‌های مرجانی، هسته‌های یخی و تورب‌های باتلاقی سراسر جهان مشاهده شده است.

سایر مکان‌هایی که همراه دریاچه کرافورد به رای گذاشته شد عبارت بودند از یک تورب باتلاقی در رشته‌کوه سودتن لهستان، دریاچه سیرزویل کالیفرنیا، بخشی از بستر دریای بالتیک، خلیجی کوچک در ژاپن، یک دهانه آتشفشانی پر از آب در چین، یک هسته یخی استخراج‌شده از شبه‌جزیره جنوبگان، و دو صخره مرجانی یکی در استرالیا و دیگر در خلیج مکزیک.

اندرو کاندی، استاد دانشگاه ساوت‌همپتون و عضو گروه ای‌دابلیوجی، می‌گوید «وجود پلوتونیوم شاخص آشکار زمانی است بشر به نیرویی چنان مسلط تبدیل شد که توانست اثر انگشت منحصربه‌فردش را بر سیاره‌مان باقی بگذارد».

 با وجود این، انتخاب دریاچه کرافورد به این معنی نیست که تصمیم نهایی گرفته شده است و آنتروپوسن در زمان‌بندی رسمی زمین‌شناختی به رسمیت شناخته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود تصمیم نهایی در این مورد در اوت ۲۰۲۴، در سی‌و‌هفتمین کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی در بوسان کره جنوبی گرفته شود.

برچسب ها :
سیاره زمین
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان