(ویدئو) باورکردنی نیست اما این کوه کم ارتفاع از قله اورست هم سردتر است!

کد خبر: ۵۶۸
02 فروردين 1403
01:16

راز بقا: تا به حال کنجکاو شده اید که بدانید کدام کوه سردترین آب و هوای دنیا را دارد؟ شاید فکر کنید جواب این سوال قله‌هایی با ارتفاع بیش از ۸ هزار متر است، اما این طور نیست درسته که بلندترین قله‌ی دنیا یعنی اورست آب و هوای سردی دارد، اما سردترین کوه دنیا بسیار کوتاه‌تر از این حرف هاست و ارتفاع آن حتی به ۲ هزار متر هم نمی‌رسد. این کوه که در ایالت نیوهمپشایر قرار دارد، بلندترین قله در شمال شرقی آمریکا و معروف‌ترین کوه شرق رودخانه‌ی می‌سی سی پی است. قبل از اینکه مهاجران اروپایی به این منطقه بروند بومی‌ها به این کوه خانه‌ی روح بزرگ می‌گفتند، اما امروز خیلی‌ها این کوه را دارای سرترین آب و هوای دنیا می‌دانند. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا با کوه واشنگتن بیشتر آشنا شوید.

به گزارش راز بقا، با اینکه کوه واشنگتن (Mount Washington) در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل قرار دارد، اما شرایطش دقیقا مثل آب و هوای قطبی است. سرمای وحشتناک، بارش برف همیشگی، مه غلیظ، یخبندان سنگین و باد‌های شدید تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های آب و هوایی این کوهستان هستند. با اینکه این کوه چندان هم بلند نیست و فقط حدود ۱۹۰۰ متر ارتفاع دارد، اما چنان آب و هوای سردی دارد که با قله‌ی کوه اورست و یا قطب جنوب قابل مقایسه است.

در بالای این کوه یک ایستگاه آب و هوایی قرار دارد که با زنجیر به زمین بسته شده است فکر می‌کنید چرا؟ برای اینکه باد‌های شدیدی که در کوه جریان دارد آن را با خود نبرند! کمترین دمایی که تا به حال در قله‌ی این کوه به ثبت رسیده منفی ۴۶ درجه سانتی گراد است سرمای طاقت فرسایی است این طور نیست؟ برای اینکه به سردی این دما پی ببرد باید بدانید که در دنیا فقط آب و هوای قطب جنوب از این دما پایین‌تر است. شدیدترین بادی که در این کوه ثبت شده ۳۷۲ کیلومتر در ساعت قدرت داشته، بادی که تا مدت‌ها این منطقه را رکورد دار شدیدترین باد دنیا کرده بود. هنوز هم این منطقه شدیدترین گردباد را دارد طوری که وجود این گردباد‌ها به همراه سردی هوا باعث شده که سردی این ناحیه بسیار بیش از آن چیزی که دماسنج‌ها نشان می‌دهد باشد.

روی قله‌ی این کوه به طور متوسط ۱۱۰ روز در سال باد‌هایی می‌وزد که قدرتی به اندازه‌ی گردباد دارند. در ۱۶ ژانویه‌ی ۲۰۰۴ دمای این کوه منفی ۴۲ درجه سانتی گراد بوده و با توجه به اینکه باد‌هایی با سرعت ۱۴۰.۸ کیلومتر در ساعت در آن می‌وزیده سرمای هوا حتی به منفی ۷۴.۷۷ درجه سانتی گراد هم رسیده بود. آب و هوای سرد و خشن این کوه به خاطر موقعیت جغرافی اش است، چون این قله در مسیر طوفان‌های بسیاری قرار دارد به خصوص آن طوفان‌هایی که از اقیانوس اطلس به سمت جنوب، ناحیه‌ی خلیجی و شمال غربی اقیانوس آرام در جریان اند. وجود رشته کوهی دیگر به همراه جهت گیری شمالی به جنوبی آن باعث شده که این کوه جلوی باد‌های غربی را بگیرد و مانعی برای وزش آن باد‌های سنگین شود. شاید بپرسید چه چیزی باعث وزش این باد‌های شدید در این کوه می‌شود؟ در واقع، در طول ماه‌های سرد زمستان، تفاوت دمای نسبی بین شمال شرقی و اقیانوس اطلس باعث می‌شود که فشار خط ساحلی پایین بیاید و این اتفاق نتیجه‌ای به جز وزش تندباد‌های شدید ندارد!

این کوه نزدیک به ۶۲ سال رکوردار شدیدترین وزش باد را داشت؛ ماجرای وزش این باد شدید به ۱۲ آوریل سال ۱۹۳۴ برمی گردد در آن سال محققان در رصدخانه‌ی کوه واشنگتن بادی با سرعت ۳۷۲ کیلومتر در ساعت را به ثبت رساندند، رکوردی که برای بیش از ۶۰ سال در هیچ جای دنیا دیده نشد تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۹۶ این رکورد جابجا شد در این سال و در جریان طوفان اولیویا در استرالیا، ایستگاه آب و هوایی جزیره بارو رکورد جدید ۴۰۷ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. اولین رصدخانه‌ی این کوه در سال ۱۹۳۲ بر روی قله ساخته شد و بیشتر قسمت‌های ساختمانش با زنجیر به زمین بسته مشد تا باد آن‌ها را نبرد.

در این کوه به غیر از باد‌های شدید، برف‌های سنگینی هم می‌بارد به طوری که تقریبا در همه‌ی ماه‌های سال بارش برف وجود دارد و ارتفاع برف به طور متوسط به ۷.۱۱ متر می‌رسد.

برچسب ها :
سیاره زمین اورست
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان