کد خبر: ۵۸۳
02 فروردين 1403
12:12

قله کوه المپیوس؛ اورست در برابر این کوه مثل یک تپه کوچک است!

قله کوه المپیوس؛ اورست در برابر این کوه مثل یک تپه کوچک است!
المپوس حدود سه برابر بلندتر از اورست، اما قطر سیاره مریخ، نصف زمین است. برای سیاره کوچکی مثل مریخ، وجود چنین کوه عظیمی عجیب به‌نظر می‌رسد. شاید باورش سخت باشد؛ ولی این آتشفشان چینه‌ای، تا ارتفاع ۲۵.۷ کیلومتری، آسمان مریخ را می‌شکافد

راز بقا: کوهنوردان زیادی بوده‌اند که افتخار فتح قله ۸۸۴۸ متری اورست را کسب کرده‌اند و تعداد زیادی نیز در این راه جان باختند. شاید اگر در کره مریخ حیات ممکن بود، کوهنوردی مریخی پس از فتح قله المپیوس که ۲۶ کیلومتر ارتفاع دارد، می‌گفتند که زمینی‌ها تپه اورست دارند، نه قله اورست.

به گزارش راز بقا؛ کوه المپیوس در سیاره مریخ، بزرگترین آتشفشان شناخته شده در منظومه شمسی است و بر هم انباشته شدن گدازه‌های آتشفشانی در طی میلیون‌ها سال، قله‌ای با ارتفاع سه برابر اورست که بلندترین قله کره زمین است، تشکیل داده‌اند.

دلایل متعددی برای روی هم انباشته شدن گدازه‌های آتشفشان المپیوس و دیگر آتشفشان‌های سطح مریخ وجود دارد. جاذبه بسیار اندک که در مقایسه با جاذبه زمین می‌توان آن را هیچ انگاشت، نبود عوامل فرسایشی و حرکت بسیار کند صفحه‌های تشکیل دهنده مریخ سبب شده این گدازه‌ها روی هم انباشته شده و به ارتفاع ۲۶ کیلومتری برسند.

قله کوه المپیوس

قطر دهانه آتشفشان المپیوس که بخشی از رشته کوهی با همین نام است، ۸۶ کیلومتر و پایه مخروط آتشفشان ۵۵۰ کیلومتر است.

در قرن ۱۹ میلادی و پیش از اختراع کاوشگر‌های فضایی، قله المپیوس یک کوه یخی فرض می‌شد. با این حال در آن زمان نیز درباره ساختار المپیوس و اینکه آیا واقعا یک کوه یخی است، شبهه‌های فراوانی وجود داشت. بعد‌ها مشخص شد که المپیوس از روی هم انباشته شدن گدازه‌های نوعی سنگ آتشفشانی به نام بازالت تشکیل شده است. از نظر زمین‌شناسی، کوه المپیوس و جزایر هاوایی ساختاری شبیه به هم دارند.

قله کوه المپیوس

فضاپیمای مارینر ۹ در سال ۱۹۷۱ و همزمان با طوفان گردوغبار کیهانی به پیرامون مریخ رسید. با فروکش کردن غبار اولین چیز‌هایی که مشخص شد، کوه‌های مرتفعی بود که از کوه‌های زمینی بسیار مرتفع‌تر بودند و در منطقه تارسیس مریخ قرار داشتند. مارینر ۹ همچنین مشخص کرد، بر خلاف باور‌های اولیه این قله‌های بلند، کوه‌های آتشفشانی هستند که در نتیجه انباشت گدازه‌ها تشکیل شده‌اند.

قله کوه المپیوس

منطقه تارسیس یک فلات آتشفشانی بسیار وسیع بر سطح مریخ است که چهار آتشفشان بسیار بزرگ با نام‌های آریسا، پاونویس، آسکرائوس و المپیوس دارد و مرتفع‌ترین آن‌ها کوه آتشفشانی المپیوس است. نام تارسیس از انجیل گرفته شده و به غربی‌ترین نقطه جهان شناخته‌شده آن زمان اشاره دارد.

برچسب ها :
اورست مریخ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان