16 شهريور 1403

تنها بازماندگانِ عصر دایناسورها سوسک‌ها هستند!

گونه‌های جدید سوسک‌های کشف‌شده «بسیار حفاظت‌شده» تنها بازماندگان غارهای عصر دایناسورها هستند که توانسته بودند خودشان را به شرایط تاریکی و انقراض منطبق کنند.

راز بقا: محققان دو گونه جدید از سوسک های ماقبل تاریخ را کشف کردند که قدمت‌شان به زمانی که دایناسورها در زمین پرسه می زدند، بازمی گردد.

به گزارش راز بقا، این سوسک‌ها قدیمی‌ترین نمونه های شناخته‌شده بشر از موجودات «تروگلومورفیک» هستند؛ موجوداتی که برای زندگی در غارها سازگار شده‌اند.

سوال اساسی که محققان باید کشف کنند این است که آیا کار بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا گونه جدید سوسک به نحوی از انقراض دسته جمعی که دایناسورها را کشته است جان سالم به در برده یا خیر.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی دو گونه جدید از سوسک های ماقبل تاریخ را کشف کردند که قدمت‌شان به دوران دایناسورها بازمی‌گردد.

سوسک‌های ساکن غار در دره هوکاونگ در میانمار نگهداری می‌شوند. این نمونه‌های جدید که “Crenocticola svadba” و “Mulleriblattina bowangi” نام دارند، به حدود 99 میلیون سال پیش و دوره کرتاسه (Cretaceous) برمی‌گردند.

موجوداتی که در دل تاریکی ساخته شدند

به گزارش راز بقا، این سوسک‌ها قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته‌شده بشر از موجودات «تروگلومورفیک» تا کنون هستند؛ موجوداتی که با زندگی در تاریکی غارها سازگار شده‌اند. این موجودات با چشم‌های ریز، بال‌های کوچک (ناکارآمد)، بدن رنگ پریده، پاهای بلند و شاخک‌هایشان شناخته می‌شوند. سوسک‌ها تنها موجودات غارنشین شناخته شده از دوره کرتاسه هستند.

درحالی‌که زیست‌شناسان نمونه‌های زیادی از سوسک‌ها و سایر حشرات سازگار با غار را برای مطالعه دارند، این نمونه‌ها قدیمی‌ترین حیواناتی هستند که تا به حال با این ویژگی‌های تروگلومورف یافت شده‌اند.

محققان در مقاله‌ای در توصیف یافته‌های خود نوشتند: «غارها فاقد فسیل‌های واضح قبل از سنوزوئیک هستند. حتی فسیل های یافت‌‌شده در غارهای پس از آن انقراض دسته جمعی، معمولاً حیواناتی هستند که تنها از غارها برای سرپناه استفاده می‌کنند، در حالی که بیشتر وقت خود را در دنیای بیرونی و نور خورشید می‌گذرانند.»

آن‌ها توضیح دادند: «محیط‌های غار برای فسیل‌کردن استخوان‌ها و کوپرولیت‌ها [یا مدفوع فسیل‌شده] مناسب است و سابقه فسیلی پستانداران غار شامل جوندگان، صمغ‌ها، کیسه‌داران، ارسیدها، گربه‌سانان، هیاینیدها، سگ‌سانان، نخستی‌سانان و انسان است.»

آن‌ها خاطرنشان کردند که تا کنون هیچ سابقه فسیلی قابل توجهی از هیچ موجود تروگلومورفی وجود نداشته است و این گونه‌های جدید سوسک‌های «بسیار حفاظ‌ت‌شده» تنها بازماندگان غار عصر دایناسورها را نشان می‌دهند.

راه فراری از سوسک نیست؛ تنها بازماندگانِ غارهای عصر دایناسورها سوسک‌ها هستند!

سوسک‌های باستانی چه موجوداتی هستند؟

سوسک‌های باستانی، که هر دو به خانواده “Nocticolidae” تعلق دارند، از نوادگان یک اجداد مشترک در دوره کرتاسه، قبل از تجزیه ابرقاره “Gondwana” بودند که خانه‌هایشان را جدا کرد.

با استفاده از عکاسی میکروسکوپی، مطالعه نمونه‌های باستانی جدید نشان داد که این نمونه‌های باستانی دارای بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی مشترک با سوسک‌های امروزی هستند که خانه‌های خود را در غارها می‌سازند.

مشابه نحوه تغذیه سوسک های امروزی از فضولات باقی مانده از پرندگان و خفاش ها، محققان فکر می کنند که سوسک های باستانی احتمالا از مدفوع دایناسورها غذا می خوردند.

به گزارش راز بقا، دقیقاً مشخص نیست که چگونه فسیل این سوسک‌ها تا این حد کاملاً حفظ شدند. یکی از احتمالاتی که محققان به آن فکر می‌کنند، این است که ریشه درختان به داخل غار کشیده شده، رزینی چکه کرده که سوسک های باستانی را در خود محصور و آن‌ها را برای میلیون ها سال حفظ کرده است. به همین دلیل است که فسیل های کهربا برای موجودات کوچکی که در نزدیکی درختان زندگی می کردند رایج است.

محققان خاطرنشان کردند که برای تعیین اینکه آیا دو گونه جدید که آنها کشف کردند به نحوی از انقراض دسته جمعی که دایناسورها را کشتند، جان سالم به در بردند یا خیر، و اینکه آیا این دو گونه اقوام امروزی دارند یا خیر، به کار بیشتری نیاز است.

سوسک