کد خبر: ۱۳۳۷
31 خرداد 1403
12:44

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» دنیای بز‌ها که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد!

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» دنیای بز‌ها که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد!
«بوئر» یا «بوئربوک» یک نژاد بز گوشتی آفریقای جنوبی است. این بز غول‌پیکر از حدود سال ۱۹۲۰ برای کیفیت گوشت‌اش و توانایی زنده ماندن در پوشش‌های گیاهی خاردار و ارتقای کیفیت گوشت سایر نژاد‌ها به طور انتخابی در کیپ شرقی پرورش داده شد.

راز بقا: «بز بوئر» از بز‌های بومی آفریقای جنوبی است که توسط قبایل «ناماکوا»، «سان» و «فوکو» پرورش یافت و این احتمال وجود دارد که این بز از تلاقی بین خطوط خونی هندی و اروپایی به وجود آمده باشد. در یک سرشماری در کلنی کیپ در سال ۱۸۹۱ حدود ۳ میلیون و ۴۴۴ هزار رأس وجود داشت. 

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

ویژگی‌ها 

به گزارش راز بقا، بز‌های بوئر معمولا دارای بدن سفید و سر‌های قهوه‌ای متمایز هستند. برخی از بز‌های بوئر می‌توانند کاملاً قهوه‌ای یا سفید یا با رنگ‌بندی‌های مختلف باشند، به این معنی که لکه‌های بزرگی با رنگ متفاوت روی بدن آن‌ها وجود دارد. آن‌ها مانند بز نوبیان انگلیسی دارای گوش‌های بلند و آویزان هستند. این نژاد بز قدیمی و غول‌پیکر به دلیل مطیع بودن، رشد سریع و نرخ باروری بالا شناخته می‌شود. 

گزارش شده که این بز در مقایسه با سایر نژاد‌ها از مهارت‌های مادری برتری برخوردار است. بز‌های بوئر تقریباً با نرخی برابر با اجداد خود وزن اضافه می‌کنند، بنابراین یک قوچ از یک نژاد خونی با رشد سریع ثابت شده بالاترین قیمت را دارد، زیرا فرزندان آن نیز تمایل به رشد سریع دارند. وزن بازار یک بزغاله برای قربانی حدود ۲۲ تا ۳۶ کیلوگرم است. بزغاله‌ها باید در سن از شیر گیری به اندازه قابل فروش در بازار برسند. بزغاله‌ای که به سرعت رشد می‌کند ممکن است بعد از ۹۰ روز ۳۶ کیلوگرم وزن داشته باشد، در حالی که بزغاله یک بز کم کیفیت بوئر ممکن است در ۹۰ روز فقط ۱۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. یک بز بوئر نر متوسط نسبتا قیمت مناسبی دارد، اما می‌تواند به طور قابل توجهی سودآوری بلندمدت یک چرخ کاری را تضعیف کند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

بز بوئر رشد سریع و کیفیت لاشه خوب، مقاومت خوب در برابر بیماری و سازگاری خوب با شرایط گرم و خشک نیمه بیابانی دارد. بوئر یک نژاد گوشتی است و عمدتاً به همین دلیل پرورش می‌یابد. همچنین ممکن است در مدیریت پوشش گیاهی استفاده شود و برای این منظور در برخی از مناطق خاردار نگهداری می‌شود.

بز‌های بوئر پلی استروس هستند (آن‌ها می‌توانند در طول سال تولید مثل کنند) و در پنج ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسند. یک برنامه اصلاحی معمولی شامل تولید سه بزغاله در هر دو سال است. ماده بز‌های بوئر به مدت پنج ماه باردار هستند، بچه‌های خود را به مدت سه ماه پرستاری می‌کنند و سپس دوباره جفت‌گیری می‌کنند. تولد چند قلو در این نزاد شایع است، و نرخ به دنیا بزغاله در گله‌های مدیریت شده ۲۰۰ درصد است.. معمولاً اولین در زایمان یک بچه به دنیا می‌آید، اما ممکن است تعداد بیشتر باشد. پس از اولین زایمان، آن‌ها در زایمان‌های بعدی معمولاً دو بزغاله به دنیا می‌آورند. بچه‌ها می‌توانند قهوه ای، سیاه، سفید یا ترکیبی از این رنگ‌ها باشند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد 

هیبرید‌های مختلف بز بوئر 

به گزارش راز بقا؛ تلاقی‌های رایج بز بوئر عبارتند از: بز بوئر با بز اسپانیایی، بز بوئر با بز آنگورا، بز بوئر با بز کیکو، بز بوئر با بز نوبیان، بز بوئر با بز سیروهی، بز بوئر با بز عثمان آبادی و بز بوئر با جامناپاری. تلاش برای تلاقی بز بوئر با بز مالابَری به شدت بحث برانگیز شد. بز‌های بوئر همچنین ممکن است برای نمایش و زینت پرورش داده شوند. 

میلیون‌ها بز بوئر در سراسر آفریقای جنوبی و همچنین در استرالیا و نیوزیلند، ایالات متحده و کانادا، انگلستان و جا‌های دیگر پرورش می‌یابند. آن‌ها به دلیل اندازه، افزایش وزن سریع، کیفیت لاشه، سرسختی و مطیع بودن مورد توجه هستند. این ویژگی‌ها حتی زمانی که بوئر‌ها به نژاد‌های دیگر تبدیل می‌شوند نیز قابل انتقال هستند. بوئر‌های ماده به این شهرت دارند که در سه سال دو بار جفت‌گیری می‌کند و اغلب دوقلو و گاهی سه قلو به دنیا می‌آورد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: 

«بز سانِن» یا «مارشمالوی زنده»؛ بز شگفت‌انگیز سوئیسی معروف به «ملکه شیر» که ۸۳۸ کیلوگرم شیر می‌دهد!

بز «عثمان‌آبادی»؛ بز سیاه و غول‌پیکر هندی که از طلا با ارزش‌تر است!

«بانگو» زیباترین بز کوهی جهان؛ بزی ۴۰۰ کیلویی که یک متر شاخ دارد!

بز‌های بوئر توسط کشاورزان آفریقایی که نژاد‌های مختلف اروپایی و هندی را با نژاد‌هایی که توسط مردم بانتو و خوئه‌هو پرورش یافته بودند، ترکیب کردند. در سال ۱۹۵۹، پرورش دهندگان در استان کیپ شرقی کنونی انجمن پرورش دهندگان بز بوئر آفریقای جنوبی را تأسیس کردند. این جامعه استاندارد‌هایی را که توسط پرورش دهندگان در سراسر جهان دنبال می‌شود، ایجاد کرده است. با ارزش‌ترین بز‌های بوئر حیواناتی درشت و تنومند با بدنی سفید و سر قرمز، چشمان قهوه ای، گوش‌های آویزان به سمت پایین، شاخ‌هایی با انحنای رو به عقب و پا‌هایی قوی و خوب هستند. وزن نر‌های بالغ اغلب به ۱۶۰ کیلوگرم و وزن ماده‌ها می‌تواند به ۱۱۰ کیلوگرم برسد.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

بوئر‌ها یکی از شناخته شده‌ترین نژاد‌های بز گوشتی هستند، اما باید گفت که این بز‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از صرفا فراهم‌کننده گوشت هستند. به دلیل پرورش انتخابی، بوئر‌ها به سرعت رشد می‌کنند و دارای لاشه گوشتی با کیفیتی هستند. یک خط خوب از بوئر‌ها تا سه ماهگی به سن قصابی خواهند رسید. اگر یک «بز گوشتی» را در هر موتور جستجو سرچ کنید، حدود ۹۰ درصد از عکس‌ها مربوط به بوئر‌ها خواهد بود. بوئر‌ها به غیر از تولید گوشت برای مصارف انسان‌ها، مادران بسیار خوبی هستند. آن‌ها بدون شک یکی از بهترین نژاد‌ها در غریزه مادری هستند. 

بوئر‌ها دوره شیردهی کوچکتری نسبت به سایر نژاد‌های شیرده دارند. یک بز شیری خوب می‌تواند تا ۱۰ ماه شیردهی کند، در حالی که بوئر‌ها بعد از حدود شش ماه شروع به خشک شدن می‌کنند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

بز بوئر می‌تواند تا ۲۰ سال زندگی کند. ماده‌ها معمولاً بیشتر از نر‌ها زندگی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که بوئر‌ها به طور کلی مقاومت بالایی در برابر بیماری‌های رایج بز دارند و با مراقبت مناسب می‌توانند بیشتر از سایر نژاد‌ها زنده بمانند. این باعث می‌شود به دلیل طول عمر قابل توجه و نگرش ملایم آن‌ها گزینه‌های خوبی برای حیوانات خانگی باشند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

به گزارش راز بقا؛ بوئر‌ها بز‌های عالی‌ای برای نمایش هستند. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که بوئر‌ها را نه تنها به دلیل طول عمرشان، بلکه به دلیل شخصیت «غول‌آسا» و مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبای پوشش‌شان به نمایش بگذارند. همه بوئر سنتی را با بدن سفید و سر قرمز دیده‌اند. با این حال، استاندارد نژادی که توسط «انجمن بز بوئر آمریکا» تعریف شده، بیان می‌کند: «بز معمولی بوئر دارای بدنی سفید با سر قرمز است، اما هیچ رنگ موی دیگری ترجیح داده نمی‌شود و ممکن است بوئر‌ها رنگ‌های مختلفی به خود بگیرند.» آن‌ها در هر رنگی که بتوان تصور کرد، با ترکیبات بسیار زیبا عرضه می‌شوند. رنگ بز بوئر می‌تواند رنگارنگ، دارای لکه‌های ماه، خال‌خالی، سیاه، قهوه‌ای، قرمز، سفید، قهوه‌ای مایل به زرد یا هر گونه دیگری از این‌ها باشد. داشتن یک گله بز بوئر مانند داشتن یک دسته گل‌های دوست داشتنی و لذت بخش است. گل‌هایی که شیر، عشق و بوسه می‌دهند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

کشاورزان عاشق اندازه، ساخت و دوام بوئر هستند. آن‌ها در برابر انگل‌ها و شکارچیان سخت و مقاوم هستند. از جمله ویژگی‌های دیگر بوئر که اهمیت زیادی دارند این است که آن‌ها اعتماد به نفس دارند و گا‌ها حتی برای عکس گرفتن ژست می‌گیرند. به همین دلیل است که بز‌های دیگر در مقایسه با این سوپرمدل‌های گوشتی اندکی بی‌روح به نظر می‌رسند.

بز «بوئر»؛ «سوپر مُدِل» تمام بز‌های جهان که حتی برای عکاسی ژست می‌گیرد

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
توری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
0
0
سلام. تا اینجا بی‌ارزش ترین پیش‌پاافتاده بدرد نخور انسان است، فقط می‌خورد و،، سیاره زمین را کثیف؟؟!!.
علم و کیهان