کد خبر: ۱۷۷۵
13 شهريور 1403
16:08

کبوتر دُم‌چتری؛ محبوب‌ترین کبوتر فانتزی جهان که شبیه یک بادبزن اشرافی است!

کبوتر دُم‌چتری؛ محبوب‌ترین کبوتر فانتزی جهان که شبیه یک بادبزن اشرافی است!
«فَن‌تِیل» یا «کبوتر دُم‌چتری» یک نژاد محبوب از کبوتر‌های فانتزی که شبیه طاووس است و دم آن از ۳۰ تا ۴۰ پر تشکیل شده است.

راز بقا: «فَن‌تِیل» یا «کبوتر دُم‌چتری» (Fantail Pegion) یک نژاد محبوب از کبوتر‌های فانتزی است. مشخصه کبوتر دم چتری شکل شبیه طاووس است که از ۳۰ تا ۴۰ پر تشکیل شده است که به طور غیر طبیعی بیشتر از پر‌های اکثر اعضای خانواده کبوترهاست که معمولاً ۱۲ تا ۱۴ پر دم دارند. 

به گزارش راز بقا، درباره منشأ این نژاد نظریه‌های مختلفی وجود دارد، اما گفته می‌شود یکی از کشور‌های پاکستان، هند، چین، ژاپن یا اسپانیاست. همچنین رایج‌ترین تصور درباره منشأ این پرنده این است که این نژاد کبوتر ابتدا در هند توسعه یافت و سپس به کشور‌های آمریکا و انگلیس صادر شد و در آنجا شروع به تکثیر گونه‌های مختلف توسط پرورش‌دهندگان کبوتر شد. به همین دلیل در حال حاضر انواع مختلفی از این کبوتر در جهان با ویژگی‌های مختلف وجود دارد. 

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

زیر گونه‌های مختلفی مانند دُم‌چتری انگلیسی، دُم‌چتری هندی و دُم‌چتری تایلندی وجود دارد. «چارلز داروین» آن را به عنوان یکی از نمونه‌ها در فصل اول کتاب خود «درباره منشأ گونه‌ها» به کار برد. او معتقد بود که این کبوتر زیبا و عجیب از نوادگان کبوتر کوهی یا به تعبیری کبوتر چاهی است. 

تاریخ ثبت شده کبوتر‌های دم‌چتری از قرن دوازدهم شروع می‌شود. اولین گونه‌های شناخته شده کبوتر دم‌چتری هندی و باغی هستند. برخی از مورخان بیان می‌کنند که این نژاد در اسپانیا نشأت گرفته در حالی که برخی ادعا می‌کنند منشا آن در شبه قاره (امروزه به نام پاکستان و هند شناخته می‌شود). با این حال، دم‌چتری‌ها همیشه در شبه قاره بیش از هر کشور دیگری در سراسر جهان رایج بوده است.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

بیشتر رنگ‌های کبوتر‌های فانتزی که امروزه می‌بینیم در نسل‌های اولیه وجود نداشتند. این رنگ‌ها در طی دهه‌ها پرورش انتخابی ایجاد شدند. دم‌چتری‌هایی با رنگ‌های مختلف برای تولید رنگ‌های جدید با نژاد‌های دیگر آمیخته شدند.

این کبوتر شگفت‌انگیز یک جهش پر به نام Silky دارد که جلوه توری جالبی به پر‌های دم این کبوتر می‌دهد. پر‌های دارای این جهش با نام‌های ابریشمی یا توری دم‌چتری شناخته می‌شوند.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

دم‌چتری‌ها اغلب توسط کبوتربازان برای آموزش کبوتر‌های مسابقه‌ای و تیپلر‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها به عنوان «دراپر» استفاده می‌شوند به این معنی که آن‌ها را روی تخته فرود زیر شیروانی قرار می‌دهند تا سیگنالی برای پرندگان در حال پرواز باشد و فرود بیایند و غذا بخورند. 

این نژاد اولین بار توسط «چارلز داروین» معرفی شد. آن‌ها شبیه دم‌چتری‌های هندی هستند، اما به رنگ سفید خالص هستند و روی دم خود خطوط نوارمانند دارند. پیدا کردن کبوتربازان پرورش‌دهنده این زیرگونه در خارج از تایلند دشوار است و افراد کمی این کار را انجام داده اند. 

یک پرورش دهنده پاکستانی با جفت کردن نر‌های سیاه رنگ و ماده‌های قهوه‌ای رنگ از نژاد‌های مختلف موفق به تولید دُم‌چتری تایلندی راه راه شد.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

ویژگی‌های کبوتر دُم‌چتری

دو شکل رایج از این نژاد وجود دارد که شامل کبوتر دُم‌چتری آمریکایی و هندی است. دم‌پنکه‌ای آمریکایی روی نوک انگشتان پا ایستاده و به عقب خم می‌شود و سر تقریباً بین سینه و دم فرو رفته است. در حالی که کبوتر‌های دم‌چتری هندی از نظر اندازه بسیار بزرگتر، کاکلی و دارای پا‌های پردار هستند.

آن‌ها همچنین یک ساختار بدنی نسبتاً طبیعی دارند. کبوتر دم‌چتری انواع رنگی زیادی دارد که شامل سیاه، آبی، خاکی، قرمز، سفید، نقره ای، زرد و رنگ‌آمیزی‌های مختلف می‌شود.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

کبوتر‌های دم‌چتری از ۶ ماهگی شروع به جفت‌گیری می‌کنند و تقریباً به مدت ۸ تا ۱۰ سال تولید مثل می‌کنند. آن‌ها هیچ فصل تولید مثل خاصی ندارند و در تمام سال جفت‌گیری می‌کنند. با این حال، آن‌ها بیشتر در تابستان جفت‌گیری می‌کنند، زیرا هوای گرم برای تولید مثل و رشد نوزادان آن‌ها مساعد است. به طور معمول دم‌چتری‌ها ۴ تا ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کنند، اما در سنین بالا ۲ تا ۳ بار در سال تولید مثل می‌کنند.

کبوتر دُم‌چتری؛ محبوب‌ترین کبوتر فانتزی که پاکستانی‌ست و زیباترین دُم جهان را دارد

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

کبوتر نیکوبار؛ گران‌ترین و زیباترین کبوتر جهان که سنگ می‌خورد و هیچ کس نمی‌تواند صاحب آن باشد!

کبوتر ژاکوبن؛ کبوتر هندی که یکی از زیباترین کبوتر‌های دنیاست و مانند کشیش‌ها کلاه به سر دارد

کبوتر «فریل‌بَک»؛ زیباترین کبوتر آمریکا که تمام پرهایش فرفری هستند

کبوتر‌های دم‌چتری اغلب مانند کبوتر‌های دیگر جفت می‌گیرند، اما اگر دم بسیار بزرگی داشته باشند، جفت‌گیری برای آن‌ها دشوار است به این دلیل است که دم ماده دریچه آن را می‌پوشاند و نر نمی‌تواند با ماده تماس درستی پیدا کند. برای جلوگیری از این مشکل، پرورش دهندگان متخصص بریدن دم هر دو پرنده را توصیه می‌کنند. 

کبوتر دم‌چتری عمدتاً برای اهداف نمایشگاهی یا زینتی پرورش داده می‌شود. همچنین این کبوتر‌ها برای پرورش به عنوان حیوانات خانگی شگفت‌انگیز هستند. 

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

انواع مختلف کبوتر‌های دُم‌چتری

کبوتر‌های دُم‌چتری با نام‌های دیگری نیز خوانده می‌شوند. کبوتر طاووسی، ماساکالی (در زبان هندی)، لاکا و کبوتر لاخا از جمله اسامی معروف این کبوتر هستند. این کبوتر محبوب‌ترین نژاد کبوتر فانتزی در سطح جهان به شمار می‌رود. 

کبوتر‌های دم‌چتری روی انگشتان پا راه می‌روند و قفسه سینه‌شان را صاف نگه می‌دارند، دمشان را لمس می‌کنند و گردنشان می‌لرزد. آن‌ها دارای ماف و پر‌های زیبایی روی پا هستند. جالب اینجاست که آن‌ها با وجود ظاهر ظریفشان میزان مرگ و میر پایینی دارند.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

آن‌ها دوست دارند تمام عمر خود را در یک مکان بمانند و به سختی مانند کبوتر‌های معمولی در ارتفاعات پرواز می‌کنند. پرورش و تکثیر دم‌چتری‌ها آسان است. در حال حاضر، هفت نوع کبوتر دم‌چتری شناخته شده است: دم‌چتری هندی، دم‌چتری آمریکایی، دم‌چتری انگلیسی، دم‌چتری باغی، دم‌چتری ابریشمی، دم‌چتری سنگاپور، دم‌چتری تایلندی. 

همان‌طور که اسامی پیداست نام آن‌ها با کشور مبدا آن‌ها مرتبط است در حالی که دم‌دم‌چتری‌های ابریشمی نام خود را از لامسه ابریشمی‌مانند کمیاب روی پرهایشان گرفته اند. 

کبوتر دم‌چتری هندی

دم‌چتری هندی رایج‌ترین نوع کبوتر‌های فانتزی در سراسر جهان است. آن‌ها در شبه قاره (پاکستان و هند) سرچشمه گرفتند. مانند سایر انواع دم‌چتری، دم‌چتری‌های هندی پر‌های دم و پای چتری شکل سنگین دارند. آن‌ها نسبتا بزرگتر از دم‌چتری‌های انگلیسی هستند، اما کوچکتر از نوع آمریکایی هستند. با این حال، آن‌ها به خوبی پاپر‌های دم‌چتری آمریکایی هستند.

کبوتر دم‌چتری آمریکایی

دم‌چتری آمریکایی شبیه یک نسخه غول پیکر از دم‌چتری هندی است. آن‌ها تمام صفات دم‌چتری هندی را دارند به جز اینکه اندازه آن‌ها بزرگتر است، دم سنگین تری دارند و کمی در چهره پرخاشگر هستند. از آنجایی که در ایالات متحده آمریکا و انگلستان، دم‌چتری‌های انگلیسی به عنوان دم‌چتری آمریکایی شناخته می‌شوند، بسیاری از پرورش دهندگان این پرندگان را مانند دم‌چتری‌های هندی می‌دانند که دارای دم و ماف بزرگ هستند.

کبوتر دم‌چتری انگلیسی

دم‌چتری‌های انگلیسی به طور سنتی کوچک‌تر از دم‌چتری‌های هندی بودند، اما خط خونی مدرن تقریباً از نظر اندازه برابر با آنهاست. دم آن‌ها در مقایسه با دم‌چتری هندی سنگین‌تر است. سرشان همیشه به عقب کشیده می‌شود و دمشان را لمس می‌کند و گردنشان می‌لرزد. آن‌ها پر یا تاج پا ندارند.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

کبوتر دم‌چتری باغی

دم‌چتری باغی یکی از قدیمی‌ترین انواع کبوتر دم‌چتری است که برای چندین قرن وجود داشته است. در طول چند قرن گذشته، علاقه‌مندان زیادی روی این نژاد کار کرده اند و در نتیجه آن‌ها دم‌چتری انگلیسی را توسعه دادند. هر دو نژاد شبیه هم هستند به جز اینکه دم‌چتری‌های انگلیسی ساختار بدن و دم بزرگتری دارند و دم آن‌ها نسبتاً صاف است.

دم‌چتری‌های باغی از معدود نژاد‌های کبوتری بودند که چارلز داروین برای مطالعه روند تکامل در باغ خود نگهداری می‌کرد و به همین دلیل بود که زمانی به دم‌پنکه‌ای‌های انگلیسی، دم‌چتری‌های باغی می‌گفتند.

کبوتر دم‌چتری تایلندی

دم‌چتری‌های تایلندی شباهت زیادی به دم‌چتری‌های هندی دارند و تشخیص آن‌ها سخت است. برخی از دارندگان دم‌چتری ادعا می‌کنند که کبوتر‌های تایلندی در واقع نتیجه تلاقی بین کبوتر‌های هندی و کبوتر‌های معمولی هستند.

همچنین اعتقاد بر این است که قرن‌ها پیش، دم‌چتری هندی به تایلند آورده شد و ساختار فیزیکی آن‌ها در طول زمان تغییر کرد. جالب اینجاست که در تایلند، دم‌چتری‌های تایلندی فقط در رنگ‌های سفید و مشکی موجود هستند، رنگ‌های دیگر کمیاب هستند.

تفاوت بین دم‌چتری تایلندی و هندی

تفاوت‌های بسیار کمی بین دم‌چتری تایلندی و دم‌چتری هندی وجود دارد. کبوتر‌های تایلندی در مقایسه با کبوتر‌های دم‌چتری هندی کوچکتر و سبک‌تر هستند. با وجود اینکه شبیه به هم به نظر می‌رسند، نوع هندی دارای دهانه دم گسترده‌ای است که از ۲۸ تا ۳۵ پر تشکیل شده است، در حالی که دم‌چتری‌های تایلندی دارای دم کمی مخروطی شکل هستند که حاوی ۲۲ تا ۲۵ پر است. نتیجه تلاقی نژادی بین دم‌چتری تایلندی و دم‌پنکه‌ای هندی نزدیک به ۳۰ پر در دم خود دارد و دم آن‌ها شبیه به شکل معمولی دم‌چتری تایلندی است.

کبوتر دُم‌پنکه‌ای؛ کبوتر شبیه طاووس که دم‌اش مثل پنکه است و ۶ بار در سال جفت‌گیری می‌کند

کبوتر دم‌چتری سنگاپور

کبوتر‌های سنگاپور نیز همانند کبوتر‌های دم‌چتری تایلندی شباهت زیادی به کبوتر‌های دم‌چتری هندی دارند. اما دم‌چتری‌های سنگاپور ساختار دم و بدنی برتر دارند. آن‌ها در اواخر قرن ۲۰ توسعه یافتند. منشأ آن‌ها ناشناخته است، اما بیشتر علاقه‌مندان معتقدند که منشا آن‌ها سنگاپور است.

حقیقت این است که کبوتر‌های دم‌چتری سنگاپور نتیجه تلاقی بین کبوتر‌های دم‌چتری هندی و کبوتر‌های دم‌چتری آمریکایی هستند. دم آن‌ها از دم‌چتری هندی سنگین‌تر است و کمی بزرگتر نیز هستند. آن‌ها در پاکستان توسعه یافته اند و از این رو فقط در پاکستان در دسترس هستند. این نژاد هرگز در سنگاپور ایجاد نشده و وجود نداشته است.

کبوتر دم‌چتری ابریشمی

دم‌چتری‌های ابریشمی که به آن چتر توری نیز می‌گویند مانند انواع دیگر است با این تفاوت که پر‌های آن نرم، براق و توری است. آن‌ها دارای اثرات ابریشمی در ژنتیک خود هستند. متأسفانه پر‌های آن‌ها آنقدر شکننده است که نمی‌توانند به درستی پرواز کنند و به ندرت برای مدت طولانی زنده می‌مانند. دم‌چتری‌های ابریشمی بسیار کمیاب و حساس هستند.

جفت‌گیری کبوتر دم‌چتری ابریشمی ممنوع است. جفت‌گیری بین دو کبوتر دم‌چتری ابریشمی معمولا جوجه‌های ناسالم با میزان مرگ و میر بالا تولید می‌کند.

برچسب ها :
کبوتر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجی ضییایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۹
0
0
کفتر دم چتری پاپریک توک ریز یا کفتر دم عقربی هم می‌گفتیم هزاران ازش ازدیاد نمودم خوشا اون روزا
علم و کیهان