کد خبر: ۱۸۷۴
02 مهر 1403
15:04

میمون دماغ دراز؛ شهوتی‌ترین میمون جهان با دماغ ۱۰ سانتی که آلتش همیشه در حالت «نعوذ» است

میمون دماغ دراز؛ شهوتی‌ترین میمون جهان با دماغ ۱۰ سانتی که آلتش همیشه در حالت «نعوذ» است
«میمون پروبوسیس» یا میمون دماغ‌دراز یک گونه میمون با شکل و شمایل عجیب است که فقط در یک نقطه از جهان یعنی جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا زندگی می‌کند. این میمون به دلیل دماغ درازش به شدت شناخته شده است، اما ویژگی‌های عجیب‌تری نیز دارد. اگر می‌خواهید این میمون را کاملا بشناسید و تصاویرش را ببینید ادامه مطلب را حتما بخوانید تا از ویژگی‌های این میمون شگفت‌زده شوید.

راز بقا: «میمون پروبوسیس» (Proboscis monkey) که به عنوان میمون دماغ دراز نیز شناخته می‌شود یکی از بزرگترین گونه‌های میمون‌های دنیای قدیم است که فقط در یک جزیره جنوب شرقی آسیا (بورنئو) یافت می‌شود. 

به گزارش راز بقا، میمون‌های پروبوسیس روزانه (فعال‌ترین آن‌ها از اواخر بعد از ظهر تا شب) و همه‌چیزخوار هستند و به خاطر بینی‌های بلند غیرعادی‌شان شناخته می‌شوند. این میمون‌ها در جنگل‌های بورنئو و به طور معمول در مناطق نزدیک به آب یافت می‌شوند.

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

در حالی که رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً از پوشش گیاهی جوان و میوه‌های نارس تشکیل شده، آن‌ها ممکن است گاه به گاه حشره یا بی مهرگان کوچک را نیز بخورند. به دلیل زیستگاه آن‌ها در جنگل‌های استوایی جنوب شرقی آسیا، میمون‌های پروبوسیس با کاهش جمعیت در خطر انقراض هستند. 

آن‌ها به ساختن صدا‌ها و «بوق»‌های مختلف معروف هستند که به برقراری ارتباط وضعیت آن‌ها در یک گروه کمک می‌کند. آن‌ها بوق‌های مخصوصی برای نوزادان برای اطمینان خاطر دادن به آن‌ها و همچنین بوق‌های خاصی برای زنگ خطر برای تهدید یا عصبانیت دارند.

اگرچه آن‌ها بیشتر وقت خود را بالای درختان می‌گذرانند، اما دوست دارند روی شاخه‌های ضخیم روی آب بخوابند. اگر بخواهند با یکی از شکارچیان متعدد خود روبرو شوند، این امکان فرار سریع را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

میمون‌های پروبوسیس شنا کردن بلدند، اما اغلب این کار را انجام نمی‌دهند و معمولاً فقط در صورت لزوم، مانند عبور از رودخانه یا فرار از دست شکارچیان دست به این کار می‌زنند. 

حقایق جالب میمون پروبوسیس

میمون‌های پروبوسیس فقط در یک نقطه از جهان زندگی می‌کنند. میمون‌های پروبوسیس آن‌هایی هستند که به عنوان یک گونه بومی شناخته می‌شوند، به این معنی که آن‌ها فقط بومی یک منطقه در جهان هستند. این میمون‌های خرطوم‌دار، در بورنئو زندگی می‌کنند، که اتفاقاً بزرگترین جزیره در آسیا و سومین جزیره بزرگ در جهان است. 

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

آن‌ها از بهترین شناگران و البته غواصان خوبی نیز هستند. در حالی که پستانداران زیادی برای مهارت‌های شنای‌شان شناخته شده اند، میمون پروبوسیس قافله را از ان‌ها می‌رباید. به گزارش راز بقا وقتی خانه آن‌ها را در نزدیکی آب شیرین در نظر بگیرید، منطقی است که آن‌ها برخی از بهترین شناگران در خانواده نخستی‌ها هستند. آن‌ها حتی می‌توانند زیر آب شنا کنند. 

میمون پروبوسیس ۹ معده دارد. دلیلی وجود دارد که این میمون‌های دماغ دراز به عنوان گاو‌های دنیای نخستی‌ها شناخته می‌شوند. آن‌ها درست مانند گاو، معده‌ای پیچیده با حفره‌های زیاد دارند، اما از نظر فنی نشخوارکننده نیستند. هر یک از این معده‌ها پر از باکتری‌های سالم است تا به آن‌ها کمک کند غذای خود را هضم کنند.

میمون دماغ دراز؛ شهوتی‌ترین میمون جهان با دماغ ۱۰ سانتی که آلتش همیشه در حالت «نعوذ» است

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

یوآکاری؛ ترسناک‌ترین و بدبوترین میمون جهان که یک مراسم جفت‌گیری عجیب دارد!

مارموسِت؛ نسخه واقعی شخصیت «اسمیگل» ارباب حلقه‌ها کشف شد!

«کولوگو» یا «میمون جهنده»؛ پستاندار عجیبی که پرواز می‌کند و شبیه میمون و خفاش است 

بینی نر و ماده این میمون متفاوت است. نر‌ها بینی‌های بلند و کلفتی دارند، در حالی که بینی‌های ماده‌ها مانند انسان کوچک‌تر و نوک تیزتر است. این بدان معنی است که میمون‌های پروبوسیس دارای چیزی هستند که به عنوان دوریختی جنسی شناخته می‌شود (زمانی که نر و ماده یک گونه متفاوت به نظر می‌رسند).

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

میمون‌های پروبوسیس با افزایش سن تغییر رنگ می‌دهند. اگرچه ممکن است تعجب آور باشد، اما بچه میمون‌های پروبوسیس (که نوزاد نامیده می‌شوند، درست مانند انسان‌ها!) مانند والدین خود ظاهر نمی‌شوند. نه تنها بینی آن‌ها کوچکتر است، بلکه رنگ آن‌ها کاملاً متفاوت است. به گزارش راز بقا هنگامی که این نوزادان برای اولین بار به دنیا می‌آیند، رنگ آن‌ها تیره است، قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه. با این حال، همانطور که بالغ می‌شوند، رنگ قرمز نمادین خود را ایجاد می‌کنند و بسیاری از رنگ‌های دیگر مانند خاکستری، آبی و نارنجی نیز در حال توسعه هستند.

بینی آن‌ها می‌تواند بلندتر از ۱۰ سانتی متر باشد. شکی نیست که این نخستی‌ها بلندترین بینی‌ها را در اطراف خود دارند. با این حال، آیا می‌دانید چقدر می‌توانند رشد کنند؟ بینی یک نر می‌تواند تا ۱۰ سانتی متر رشد کند. در مقام مقایسه اندازه آن تقریباً به اندازه یک رول دستمال توالت است.

اگر میوه رسیده بخورند احتمالا می‌میرند. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که فقط میوه‌های نارس بخش عمده‌ای از رژیم غذایی پروبوسیس هستند، اما دلیل خوبی دارد. میوه رسیده قندی در خود دارد که هضم و تجزیه آن برای میمون دشوار است. هنگامی که بیش از حد مصرف شود، می‌تواند منجر به نفخ کشنده شود. 

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

بینی‌های بزرگتر جذاب تلقی می‌شوند. در حالی که بینی آن‌ها ممکن است برای ما کمی خنده دار به نظر برسد، اما همین بینی در واقع یکی از عوامل کلیدی در تصمیم گیری در مورد جفت گیری یا عدم جفت گیری یک نر هستند. بینی‌های بزرگ‌تر با تسلط در این گونه و صدا‌های بلندتر همراه است، و بنابراین احتمال جفت‌گیری ماده‌ها با نر‌هایی با بینی‌های بلندتر بیشتر است. 

میمون‌های پروبوسیس نر به طور دائم نعوظ هستند. آن‌ها آلت تناسلی قرمز روشن و نعوظ دائمی دارند که منحصر به این گونه است.

میمون پروبوسیس یک گونه درختی است. میمون‌های پروبوسیس علیرغم اینکه برخی از بهترین شناگران در خانواده نخستی‌ها هستند، یک گونه درختی محسوب می‌شوند. این بدان معنی است که آن‌ها بیشتر وقت خود را در درختان زندگی می‌کنند، فقط زمانی که کاملاً مجبور باشند پایین می‌آیند.

میمون دماغ دراز؛ میمونی با دماغ ۱۰ سانتی که ۹ معده دارد و تمام عمر «نعوذ» است

نگهداری از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی غیرقانونی است. بسیاری از مردم دوست دارند گونه‌های مختلف میمون را به عنوان حیوان خانگی در جایی که قانونی است نگهداری کنند. با این حال، به دلیل محافظت‌های ویژه در نتیجه وضعیت در خطر انقراض آنها، داشتن یک میمون پروبوسیس به عنوان حیوان خانگی تقریباً در هر جایی غیرقانونی است.

جمعیت آن‌ها در ۳۵ و ۴۰ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. این به دلیل از بین رفتن مداوم زیستگاه درختی و درختان نخل روغنی و همچنین شکار در برخی مناطق است. این میمون برای برخی یک غذای لذیذ محسوب می‌شود و در طب سنتی چینی استفاده می‌شود.

برچسب ها :
میمون
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان