کد خبر: ۲۰۱۹
29 مهر 1403
18:03

بز آبازا؛ بز چغر و بد بدن روس که گوشتی بسیار گران دارد و کل روسیه را شیر می‌دهد!

بز آبازا؛ بز چغر و بد بدن روس که گوشتی بسیار گران دارد و کل روسیه را شیر می‌دهد!
بز آبازا یک نژاد بز از روسیه است که مخصوص مناطق سرد و کوهستانی است. این بز یک بز کوچک جثه است و قد و وزن آن نسبت به سایر نژاد‌های بز زیاد نیست، اما تولید شیر عالی و گا‌ها حتی بیشتر از سایر نژاد‌های دیگر دارد. این بز برای مردم روسیه حیاتی است. ویژگی‌های دیگر این بز را در ادامه مطلب بخوانید.

راز بقا: «بز‌های آبازا» (Abaza Goat) بازماندگان واقعی تاریخ هستند. این نژاد سرسخت در مناطق کوهستانی مرکز روسیه منشاء گرفته و امروزه نیز در آن شرایط سخت یافت می‌شود. 

به گزارش راز بقا، اگرچه بر اساس منابع این بز در منطقه آبازا در قفقاز نشأت گرفته، اما برخی از منابع به شمال سوریه و جنوب ترکیه به عنوان منشأ و زیستگاه این بز اشاره کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که روسیه درست‌تر باشد چرا که نام این بز نیز به منطقه‌ای اشاره دارد که در جمهوری «خاکاسیا» در بخش جنوبی سیبری قرار دارد. به همین دلیل است که روسیه به احتمال زیاد منشأ و زیستگاه اصلی این بز محسوب می‌شود. 

بز آبازا؛ بز روسی کوچکی که مانند قزاق‌ها لباس می‌پوشد و کل روسیه را شیر می‌دهد

بز آبازا یک حیوان کوچک، اما مقاوم، با ارتفاع متوسط که بین ۵۵ تا ۶۶ سانتیمتر قد دارد، قوچ‌ها وزن حدود ۲۷ کیلوگرم و میش‌ها نیز ۳۵ کیلوگرم وزن دارند.

این بز‌ها دارای پوشش‌های ضخیمی برای محافظت از آن‌ها در برابر آب و هوای سرد هستند و جثه کوچک آن‌ها مانور دادن آن‌ها را در زمین‌های ناهموار آسان می‌کند. در حالی که آن‌ها ممکن است به اندازه سایر نژاد‌ها بزرگ یا خودنما نباشند، اما قدرت، چابکی و توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر گرمای شدید آن‌ها را در میان کشاورزان مختلف در سراسر روسیه محبوب کرده است.

تولید شیر آن‌ها با تولید شیر نژاد‌های بزرگتر رقابت می‌کند و گوشت آن‌ها طعمی دارد که به اندازه کافی خوشمزه است که آن‌ها را روی میز غذای مردم روسیه محبوب کند. بز‌های آبازا واقعاً یک نژاد سرسخت هستند. 

شاخ بز آبازا

بز آبازا؛ بز روسی کوچکی که مانند قزاق‌ها لباس می‌پوشد و کل روسیه را شیر می‌دهد

ویژگی‌های بز آبازا

به گزارش راز بقا بز‌های آبازا یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های بز هستند که منشأ آن منطقه آبازینسکی روسیه است. این بز به دلیل توانایی‌اش برای زنده ماندن در آب و هوای سخت و تغذیه از مجموعه‌ای از گیاهان و درختچه‌های مختلف شناخته شده است. بز‌های آبازا دارای بدنی محکم با پا‌های بلند برای طی کردن مسافت‌های طولانی و مقاومت در برابر عوامل جوی مختلف هستند. آن‌ها معمولاً شاخدار هستند، رنگ مشکی یا قهوه‌ای تیره دارند و پوشش زیر آن‌ها سفید یا خاکستری نقره‌ای است. 

بز‌های آبازا سطح بسیار خوبی از باروری را نشان می‌دهند و معمولاً هر سال دو بزغاله رنگارنگ به دنیا می‌آورند. در حالی که بز‌های آبازا بازیگوش هستند، می‌توانند در طول مدتی پیوند‌های عاطفی قوی با انسان ایجاد کنند و آن‌ها را به همراهان بسیار مورد توجه صاحبان مزرعه و دوستداران حیوانات خانگی تبدیل کنند.

بز آبازا؛ بز روسی کوچکی که مانند قزاق‌ها لباس می‌پوشد و کل روسیه را شیر می‌دهد

کاربرد بز آبازا

بز‌های آبازا، بومی روسیه، یک نژاد منحصر به فرد از بز هستند که کوچک، اما سخت هستند. به گزارش راز بقا آن‌ها نه تنها هیکلی جمع و جور دارند، بلکه به دلیل داشتن خز‌های ضخیم به سرسخت بودن و تحمل زمستان‌های سخت نیز شهرت دارند. 

در طول سال ها، این بز‌ها توسط گله داران روس برای تولید گوشت و فرآورده‌های شیر و نیز پوست استفاده شده‌اند. این نژاد به دلیل تولید شیر سالم با محتوای چربی بالا که می‌تواند برای تهیه پنیر و سایر محصولات لبنی استفاده شود، شناخته شده است.

بز آبازا؛ بز چغر و بد بدن روس که گوشتی بسیار گران دارد و کل روسیه را شیر می‌دهد!

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

بز کِری کِری؛ بز کوهی ۱۰ هزار ساله یونانی با یک متر شاخ که محبوب‌ترین شکار جهان برای شکارچیان است

بز مهربان؛ بز آمریکایی که هر شکم پنج قلو می‌زاید و به «گوش هواپیمایی» معروف است

 بز آبازا علاوه بر کاربرد‌های مختلف کشاورزی، برای کاربرد‌های پزشکی بالقوه آن نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. فواید طولانی مدت آن برای سلامتی می‌تواند به طور بالقوه به درمان‌ها و روش‌های درمانی جدید در مدت کوتاهی منجر شود.

بز‌های آبازا یک نژاد خاص از بز هستند که از جنوب غربی روسیه می‌آیند. آن‌ها به دلیل اندازه کوچک خود شناخته شده اند و همین امر استفاده از آن‌ها در مزارع کوچک را مطلوب می‌کند. 

بز آبازا؛ بز روسی کوچکی که مانند قزاق‌ها لباس می‌پوشد و کل روسیه را شیر می‌دهد

این بز‌ها در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند، با آب و هوای مختلف سازگار و می‌توانند حتی در مراتع کم کیفیت زنده بمانند. تولید گوشت آن‌ها نسبت به سایر نژاد‌ها کمتر است، اما طعمی شبیه به گوشت بره دارد و برای بسیاری از مردم جذاب است. بز‌های آبازا به دلیل طبیعت سخت و گوشت لذیذشان در سال‌های اخیر به یکی از گزینه‌های محبوب تبدیل شده اند. 

چند فکت درباره بز آبازا

بز‌های آبازا یک نژاد منحصر به فرد بز هستند که از رشته کوه قفقاز شمالی در روسیه سرچشمه می‌گیرند. این جانوران مقاوم علیرغم اندازه کوچکشان - معمولاً تا حدود ۶۰ سانتی متر قد و ۹۰ سانتی متر طول دارند - حضوری زیبا با پوشش بلند موج دار و شاخ‌های منحنی به سمت عقب دارند.

بز‌های آبازا به دلیل خلق و خوی قوی خود مشهورند و در برابر آب و هوای سخت‌تر بسیار مقاوم هستند. آن‌ها همچنین به دلیل بهره‌وری فوق‌العاده‌شان شناخته می‌شوند و تا دو برابر بیشتر از سایر نژاد‌های بز شیر تولید می‌کنند. جای تعجب نیست که بز‌های آبازا به عنوان حیوانات همراه و منابع لبنیات در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای محبوب شده اند.

برچسب ها :
بز
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان