کد خبر: ۴۸
15 فروردين 1403
16:51

۹ راز عجیب درباره اهرام مصر؛ چه کسانی آنها را ساختند و قله طلایی اهرام چه شد؟

۹ راز عجیب درباره اهرام مصر؛ چه کسانی آنها را ساختند و قله طلایی اهرام چه شد؟
اهرام ثلاثه مصر با وجود تحقیقات زیاد و البته دقیقی که حول آن صورت گرفته، اما همچنان یک راز بزرگ برای باستان‌شناسان به شمار می‌رود. برخی از موارد مبهمی که در اهرام وجود دارد و باستان‌شناسان به دنبال کشف آن‌ها هستند شامل ۹ مورد ز یر است.

راز بقا: یکی از بزرگترین معما‌ها پیرامون اهرام مصر این سوال است که چگونه با این دقت و بدون استفاده از ماشین آلات مدرن ساخته شده اند. بزرگی و پیچیدگی این سازه‌ها تردید‌هایی را در مورد روش‌های به کار گرفته شده توسط مصریان باستان ایجاد می‌کند. تئوری رایج حاکی از آن است که از رمپ‌ها برای حمل سنگ‌های عظیم و بلند کردن آن‌ها در جای خود استفاده شده است. با این حال، تکنیک‌های ساخت و ساز دقیق و سطح دانش مهندسی مصریان باستان در جهان باستان همچنان موضوع بحث است.

به گزارش راز بقا، برخی نظریه‌ها بر این باورند که مصریان از ترکیبی از سطوح شیبدار، قرقره‌ها و اهرم‌ها برای حرکت دادن سنگ‌ها استفاده می‌کردند، در حالی که برخی دیگر این نظر ار جلو می‌گذارند که مصریان از کانال‌های آب برای انتقال بلوک‌های سنگین استفاده می‌کردند.

علی‌رغم آزمایش‌ها و بازسازی‌های متعدد، محققان هنوز در مورد معقول‌ترین روش‌های مورد استفاده در ساخت اهرام به اجماع نرسیده‌اند. رمز و راز پیرامون تکنیک‌های دقیق به کار رفته توسط مصریان باستان به جذابیت این سازه‌های تاریخی می‌افزاید.

هدف ساخت اهرام

هدف ساخت اهرام

یکی دیگر از راز‌های ماندگار پیرامون اهرام مصر هدف مورد نظر در ساخت آن‌هاست. در حالی که به طور گسترده پذیرفته شده که اهرام به عنوان مقبره فراعنه ساخته شده، اما برخی از محققان استدلال می‌کنند که آن‌ها ممکن است عملکرد‌های دیگری فراتر از صرفا به عنوان مکان‌های دفن داشته باشند. عظمت و پیچیدگی معماری اهرام نشان می‌دهد که آن‌ها ممکن است نقش مهم تری در جامعه مصر باستان داشته باشند.

یکی از تئوری‌ها می‌گوید که اهرام به عنوان رسانا‌های انرژی کیهانی طراحی شده‌اند که انرژی را از کیهان مهار و هدایت می‌کنند. طرفداران این ایده استدلال می‌کنند که هم ترازی دقیق اهرام با اجرام آسمانی این نظریه را تایید می‌کند. برخی دیگر باور دارند که اهرام به‌عنوان مراکزی برای فعالیت‌های مذهبی و تشریفاتی ساخته شده‌اند و به عنوان پلی بین فراعنه و خدایان عمل می‌کنند. علی‌رغم فرضیه‌های مختلف، هدف واقعی اهرام نامشخص باقی مانده و همیشه جایی برای حدس و گمان و تعجب باقی می‌گذارد. 

اتاق‌های پنهان و گذرگاه‌های ناشناخته

اتاق های پنهان اهرام

در حالی که تحقیقات گسترده‌ای در مورد اهرام انجام شده، هنوز مناطق ناشناخته و اتاق‌های پنهان در این سازه‌ها وجود دارد که پتانسیل اکتشافات هیجان انگیز را در خود جای داده است. فناوری‌های مدرن، مانند رادار‌های نفوذی زمین و تصویربرداری حرارتی، وجود حفره‌های ناشناخته را در داخل اهرام نشان داده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است اتاق‌ها و گذرگاه‌های کشف نشده‌ای وجود داشته باشد که هنوز آشکار نشده اند. 

به عنوان مثال، هرم بزرگ جیزه، معروف‌ترین هرم، شامل چندین منطقه ناشناخته است، از جمله یک فضای خالی که در سال ۲۰۱۷ در بالای گالری بزرگ کشف شد. هدف و محتویات این فضا‌های پنهان ناشناخته باقی مانده و به گمانه‌زنی در مورد گنجینه‌های پنهان احتمالی، آیین‌های مخفی یا حتی دانش از دست رفته دامن می‌زند. حفاری‌ها و تحقیقات بیشتر با استفاده از تکنیک‌های غیرتهاجمی ممکن است در آینده این اسرار را روشن کند.

تراز هرم

تراز عجیب هرم جیزه

یکی از راز‌های جالب پیرامون اهرام مصر، همسویی دقیق آن‌ها با جهت‌های اصلی است. به عنوان مثال، اهرام جیزه تقریباً کاملاً به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب هستند. این هم ترازی سؤالاتی را در مورد دانش نجومی مصریان باستان و توانایی آن‌ها در همسوسازی دقیق این ساختار‌های عظیم با نقاط اصلی ایجاد می‌کند. برخی از محققان استدلال می‌کنند که این هم‌ترازی عمدی بوده و به عنوان نمادی از ارتباط فرعون با خدایان یا سفر روح فرعون متوفی در زندگی پس از مرگ عمل می‌کند. برخی دیگر بر این باورند که این تراز ممکن است اهداف عملی داشته باشد، مانند علامت‌گذاری رویداد‌های آسمانی مهم یا راهی برای تعیین فصول کشاورزی. علی‌رغم نظریه‌های مختلف، دلایل واقعی پشت هم‌ترازی دقیق اهرام هنوز نامشخص است و بر رمز و راز پیرامون این آثار باستانی می‌افزاید.

نیروی کار ساختمانی

نیروی کار ساخت هرم

راز ماندگار دیگر مربوط به نیروی کار گسترده‌ای است که مسئول ساختن اهرام بوده است. ساخت این سازه‌های تاریخی به نیروی کار بسیار زیادی نیاز داشت و تدارکات سازماندهی چنین نیروی کاری هنوز به طور کامل درک نشده است. برآورد‌ها حاکی از آن است که ده‌ها هزار کارگر در ساخت اهرام شرکت داشتند، از جمله صنعتگران ماهر، کارگران و ناظران. این سوال که چگونه چنین نیروی کار عظیمی جذب، اسکان و تغذیه شد، بی پاسخ مانده است. برخی از نظریه‌ها مطرح می‌کنند که نیروی کار متشکل از صنعتگران و کارگران ماهر است که برای پروژه‌های ساختمانی به خدمت گرفته شده یا داوطلب شده اند. برخی دیگر حدس می‌زنند که ساخت و ساز توسط ترکیبی از نیروی کار اجباری و کارگران ماهر که در یک سیستم سلسله مراتبی سازماندهی شده بودند انجام شده است. با وجود تحقیقات و اکتشافات مداوم در این زمینه، ویژگی‌های نیروی کار ساخت و ساز هرم همچنان از ما دور است. 

سمبولیسم و هیروگلیف

هیروگلیف

کتیبه‌های هیروگلیف پیچیده‌ای که در داخل و اطراف اهرام یافت شده اند راز دیگری را ایجاد می‌کنند. هیروگلیف‌ها اغلب حاوی متون مذهبی و تشییع جنازه هستند که بینش‌هایی را در مورد اعتقادات و آیین‌های جامعه مصر باستان ارائه می‌دهند. با این حال، هنوز بسیاری از متون هیروگلیف وجود دارد که رمزگشایی نشده یا فقط تا حدی قابل درک است. به لطف «سنگ روزتا» و سایر اکتشافات کلیدی، محققان در رمزگشایی هیروگلیف‌های مصر باستان پیشرفت چشمگیری داشته اند. با این حال، بخش‌هایی از کتیبه‌ها در اهرام وجود دارد که همچنان رمز و راز باقی می‌مانند یا تفسیر کامل آن دشوار است. این کتیبه‌ها ممکن است سرنخ‌های مهمی در مورد هدف، نمادگرایی و بافت تاریخی اهرام داشته باشد. تلاش‌های مستمر در مصرشناسی و پیشرفت‌ها در تحلیل زبان‌شناختی ممکن است روزی اسرار باقی‌مانده نهفته در متون هیروگلیف اهرام را آشکار کند.

گم شدن پوش‌سنگ‌ها یا سنگ‌های سرطاق هرم‌ها

پوش سنگ هرم

یکی از معما‌های ماندگار پیرامون اهرام مصر، عدم وجود سنگ‌های برجستگی، که به عنوان اهرام نیز شناخته می‌شوند، در بسیاری از این سازه‌ها است. اهرام‌ها سنگ‌های کوچک و هرمی شکلی بودند که در بالای اهرام قرار می‌گرفتند و معمولاً از مواد متفاوتی نسبت به بقیه هرم ساخته می‌شدند. این سنگ‌ها اغلب با طلا یا سایر فلزات گرانبها پوشانده می‌شدند که نماد ارتباط فرعون با خدای خورشید بود. جالب اینجاست که تعداد بسیار کمی از هرم‌ها دست نخورده کشف شده اند. مشخص نیست که چرا این سنگ‌ها در اکثر اهرام وجود ندارند. برخی از نظریه‌ها بر این باورند که آن‌ها در طول زمان توسط دزدان مقبره‌های باستانی غارت یا ویران شده اند، در حالی که برخی دیگر عنوان می‌کنند که ممکن است توسط تمدن‌های بعدی برای سازه‌ها یا بنا‌های تاریخی خود حذف شده و تغییر کاربری داده شده باشند. عدم وجود پوش سنگ‌های اهرام بر رمز و راز می‌افزاید و سؤالاتی را در مورد ظاهر اصلی و اهمیت این رأس‌های هرمی ایجاد می‌کند.

دقت ریاضی و هندسی

دقت ریاضی هرم

سطح دقت ریاضی و هندسی که در ساخت اهرام مصر یافت می‌شود یکی دیگر از معمای جذاب است. اهرام دارای هم ترازی، تقارن و روابط متناسب قابل توجهی هستند که نشان دهنده درک پیچیده‌ای از ریاضیات و هندسه توسط مصریان باستان است. برای مثال، کناره‌های هرم بزرگ جیزه به‌طور باورنکردنی دقیق و تقریباً کاملاً با جهت‌های اصلی همسو هستند. قاعده هرم نیز علیرغم اندازه و وزن انبوه آن، به طرز قابل ملاحظه‌ای تراز است. دقت نشان داده شده در ساخت اهرام باعث شده که برخی از محققان این نظر را مطرح کنند که از اصول ریاضی و هندسی پیشرفته استفاده شده که به طور بالقوه شامل استفاده از نسبت طلایی یا سایر مفاهیم ریاضی است. روش‌ها و ابزار دقیق مصریان باستان برای دستیابی به چنین دقتی ناشناخته باقی مانده است. رمز و راز پیرامون دانش ریاضی و هندسی آن‌ها به ماهیت هیبت انگیز این سازه‌های باستانی می‌افزاید. 

چیدمان‌های پیچیده هرم

چیدمان پیچیده هرم

معمای دیگر در چیدمان پیچیده خود مجموعه‌های هرمی نهفته است. اهرام اغلب بخشی از مجموعه‌های بزرگ‌تر بودند که شامل معابد مردگان، گذرگاه‌ها و سازه‌های دیگر می‌شدند. ترتیب و هدف این اجزای اضافی در داخل مجموعه هنوز به طور کامل درک نشده است.

برخی از محققان بر این باورند که چیدمان مجموعه‌های هرمی با اهمیت نمادین و مذهبی طراحی شده است. به عنوان مثال، قرار گرفتن معبد مردگان و گذرگاه ممکن است نشان دهنده سفر روح فرعون از قلمرو زمینی به زندگی پس از مرگ باشد. نظریه‌های دیگر مطرح می‌کنند که این چیدمان اهداف عملی را دنبال می‌کند، مانند ایجاد مسیری برای مراسم مذهبی یا سازماندهی فعالیت‌های کشیشان و شرکت‌کنندگان در مراسم تدفین.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۶
0
0
اسرار آمیز ترین نکته تمدن مصر روحانیان رند و زیرک مصری بودند پادشاه فقط پادشاه بود شخصی اشرافی و شاهزاده و سیاستمدار که دانش مذهبی شایانی نداشت این روحانیان بودند که به آنها الغا می کردند که مافوق بشری هستند و خورشید و ماه به فرمان آنها طلوع و غروب می کند و اینکه آنها جلوه خدا در روی زمین هستند روحانیان به مردم الغا می کردند که پادشاه همان خداست و مردم مجبور به پرستش آنها هستند آنها به مردم می گفتند که شادی پادشاه محصولات را پربار و نارضایتی او خشکسالی و جنگ در پی خواهد داشت آنها به پادشاهان آموختند که با انجام کارهایی می توانند بعد از مرگ همان راحتی و اقتدار زمان حیات را هم داشته باشند و این حق خدادادی آنهاست ، کار کردن مردم کشور را سرگرم می کرد و رضایت شاه راحتی و رفاه برای روحانیان به ارمغان می آورد اما با گذشت زمان و آشنایی مردمان با تمدن های سایر ملل مردم را آگاه کرد و همینطور پادشاهان را ما می بینیم سرقت از آرامگاه ها در در اواخر حکومت فراعنه رواج پیدا کرد حتی بعضی از پادشاهان خودشان دستور غارت می دادند شواهدی هست که بعضی از کاهنان و معماران در این سرقت ها دست داشتند بدون اینکه خشکسالی و جنگ رخ دهد ، تمدن مصر با همراهی چند عنصر به وجود آمد ، روحانیان نقشه می کشیدند پادشاهان اعتبار و نیروی کار تهیه می کردند و مهندسان و معماران اجرا می کردند و همه این کاره سیاه بازی بود روحانیان پادشاهان و مردم را سیاه می کردند و پادشاهان مردم و نظامیان را و معماران کارگران را و کلا سیاه بازار بوده وگرنه همه می دانیم دالان های رو به آسمان اطاق تدفین شاه خوفو مسدود بوده و به خارج از هرم راهی نداشته و بیشتر مومیائی های حیوانات خالی از جسد بوده و این کارها فقط برای گول زدن مردم بوده ، شما مقبره شاه توت را ببینید آیا شاه بعد از مرگ چیزی از اشیا خود را با خود به زندگی پس از مرگ برده بود ؟ همه اشیا دست نخورده باقی مانده بود و این را کاهنان خوب می دانستند برای همین بعد از دفن از مقبره ها دزدی می کردند و این را پادشاهان هم می دانستند همینطور مهندسان و نظامیان فقط مردم ساده لوح نمی دانستند و همین کافی بود .
علم و کیهان