کد خبر: ۷۴۴
19 فروردين 1403
13:06

آیا خفاش‌ها در زمان خورشید گرفتگی پرواز می‌کنند؟

آیا خفاش‌ها در زمان خورشید گرفتگی پرواز می‌کنند؟
زمانی که ماه خورشید را می‌پوشاند برخی از حیوانات رفتار غیرعادی از خود نشان می‌دهند، اما ناشناخته‌های زیادی در میان حیوانات به ویژه خفاش‌ها در این راستا وجود دارد.

راز بقا: بعد از ظهر ۸ آوریل ۲۰۲۴، ماه کاملا خورشید را می‌پوشاند و این رویداد در ۱۳ ایالت آمریکا قابل مشاهده است و به طور موقت روز را در بخش بزرگی از آمریکای شمالی به شب تبدیل می‌کند.

به گزارش راز بقا، در زمان خورشید گرفتگی سوال جالبی مطرح می‌شود: آیا خفاش‌هایی که شب‌زیست هستند، با شروع ناگهانی تاریکی گیج می‌شوند و در وسط روز از محل زندگی خود بیرون می‌آیند؟

«بابک تفرشی»، عکاس خبری علمی که از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۱۳ خورشید گرفتگی را ثبت کرده، می‌گوید: «در طول خورشیدگرفتگی کامل، بسیاری از حیوانات رفتار‌های مرتبط با غروب را نشان می‌دهند». 

به عنوان مثال، جیرجیرک‌ها چهچهه می‌کنند، پرندگان آواز می‌خوانند و قورباغه‌ها وقتی ماه با خورشید تلاقی می‌کنند، قور قور می‌کنند. تفرشی در این راستا می‌گوید: «برخی از حیوانات خورشیدگرفتگی کامل و تاریک شدن آسمان را به عنوان یک طوفان کوتاه و سریع درک می‌کنند. به همین دلیل است که برخی از حیوانات پناه می‌گیرند و سکوت غیرمعمولی در طول فرآیند خورشیدگرفتگی کامل در میان حیوانات وجود دارد». 

آیا خفاش‌ها در زمان خورشید گرفتگی پرواز می‌کنند؟

تفرشی به عنوان بخشی از پروژه انجمن نشنال جئوگرافیک تحت عنوان «زندگی در شب اطلس»، قصد دارد در زمان خورشیدگرفتگی ۸ آوریل در خارج از غار خفاش فریو در غرب سن آنتونیوی تگزاس قرار بگیرد و رفتار خفاش‌ها را مشاهده و از آن‌ها عکس بگیرد. وی این احتمال را می‌دهد که میلیون‌ها خفاش دم آزاد مکزیکی که تابستان به آنجا می‌روند ممکن است به کسوف واکنش نشان دهند اگرچه او بر این باور است که رفتار خفاش‌ها به دمای آن روز نیز بستگی دارد. 

تفرشی می‌گوید خفاش‌ها زمانی که هوا خنک است بیشتر در غار می‌چرخند و این بدان معناست که شانس کمتری برای مشاهده خورشید گرفتگی خواهند داشت. اما اگر هوا گرم باشد و خفاش‌ها نزدیک ورودی غار باشند، این پستانداران پرنده احتمالا واکنش نشان می‌دهند.

مدت زمان کسوف نیز ممکن است یک عامل مهم باشد: او می‌گوید: «خورشیدگرفتگی کامل هفت دقیقه‌ای سال ۱۹۹۱ مکزیک باعث فعالیت خفاش‌ها شد، در حالی که خورشیدگرفتگی دو دقیقه‌ای سال ۲۰۱۷ ایالات متحده واکنش خاصی در خفاش‌ها ایجاد نکرد». 

پرتوافکنی به رفتار خفاش‌ها 

آیا خفاش‌ها در زمان خورشید گرفتگی پرواز می‌کنند؟

اینکه خفاش به خورشید گرفتگی واکنش نشان می‌دهد یا نه، به سبک زندگی او مربوط می‌شود، به ویژه مکانی که شب در آن می‌خوابد. «رودریگو مدلین»، کارشناس خفاش می‌گوید: حدود ۵۰ درصد از ۱۴۰۰ گونه خفاش شناخته شده جهان در غار‌ها زندگی می‌کنند و خفاش‌هایی که در داخل غار‌ها هستند مطلقاً هیچ توجهی به رویداد خورشیدگرفتگی نمی‌کنند، زیرا آن‌ها ریتم شبانه روزی خود را دارند.

مدلین می‌گوید، همانطور که بدن شما حس مبهمی از زمان بیدار شدن دارد، بدن خفاش نیز با محیط اطراف خود هماهنگ است. خفاش‌های غارنشین به ویژه به این نشانه‌ها متکی هستند، زیرا ممکن است خفاش‌های غارنشین در تاریکی مطلق غوطه ور شوند، چه روز باشد چه شب.

به همین دلیل است که مدلین شک دارد خفاش‌هایی که در معرض نور بیشتری قرار دارند، بیشتر از بقیه به خورشید گرفتگی واکنش نشان می‌دهند یا نه.

برچسب ها :
خفاش خورشید
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان