کد خبر: ۷۹۲
03 ارديبهشت 1403
17:23

آیا در دوران ششمین انقراض جمعی قرار داریم؟

آیا در دوران ششمین انقراض جمعی قرار داریم؟
برخی دانشمندان بر این باورند اگر همین مسیر فعلی ادامه پیدا کند، ششمین انقراض جمعی اجتناب ناپذیر است و دورانی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم بخشی از آن دوره زمین شناسی خواهد بود.

راز بقا: دانشمندان پنج رویداد بزرگ انقراض جمعی را در تاریخ زمین ثبت کرده اند که طی آن حداقل سه چهارم حیات کاملا منقرض شده است. اما با پاکسازی زیستگاه‌ها توسط انسان ها، نابودی گونه‌ها و تغییر آب و هوا، آیا اکنون در ششمین انقراض جمعی به سر می‌رسم؟

به گزارش راز بقا، بسیاری از محققان ادعا می‌کنند که ششمین انقراض جمعی تاریخ در حال انجام است و یک تیم در مطالعات علمی خود «نابودی بیولوژیکی» و «قطع شجره‌نامه حیات» را توصیف کرده‌اند. با این حال، برخی دیگر از دانشمندان استدلال می‌کنند که انقراض جمعی هنوز آغاز نشده است.

«رابرت کاوی»، استاد محقق در دانشگاه هاوایی، گفت به طور دقیق، نمی‌توان انقراض جمعی را اعلام کرد تا زمانی که واقعاً اتفاق بیفتد؛ یعنی زمانی که ۷۵ درصد گونه‌ها از بین بروند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ به رهبری «کاوی» که در مجله Biological Reviews منتشر شد، تخمین زد که تا ۱۳ درصد از گونه‌های شناخته شده از سال ۱۵۰۰ منقرض شده اند که البته بسیار کمتر از آستانه انقراض جمعی ۷۵ درصدی است. وی بر این باور است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

برخی از محققان تخمین زده‌اند که ما ظرف ۱۰۰۰۰ سال به آستانه ۷۵ درصد خواهیم رسید، در حالی که مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که تنها در چند قرن آینده این نقطه عطف تاریخی را تجربه خواهیم کرد و این در حالیست که حتی در صورت بدتر شدن اوضاع پتانسیل کوتاه شدن این بازه زمانی نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش موزه تاریخ طبیعی لندن، انقراض‌های جمعی در یک دوره زمانی کوتاه زمین شناسی کمتر از ۲.۸ میلیون سال رخ می‌دهد. هزاره‌هایی که برای رسیدن به آستانه انقراض جمعی کفایت می‌کنند، در این چارچوب زمانی قرار دارند. بنابراین، اگر این تخمین‌ها را در نظر گرفت، محققان می‌توانند استدلال کنند که رویداد انقراض جمعی از قبل شروع شده است.

آیا در دوران ششمین انقراض جمعی قرار داریم؟

«آنتونی بارنوفسکی»، استاد بازنشسته زیست شناسی یکپارچه دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: «ما شاهد ششمین انقراض جمعی در زمان واقعی هستیم». مطالعات تخمین زده‌اند که گونه‌ها در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از نرخ طبیعی انقراض که بر اساس زمان تکامل و انقراض گونه‌ها در رکورد‌های فسیلی محاسبه می‌شود، در حال انقراض هستند. کاوی گفت: «من فکر می‌کنم با تخریب بیشتر سیاره، این میزان افزایش خواهد یافت».

بارنوفسکی خاطرنشان کرد که نرخ انقراض گونه‌ها ممکن است کاهش سریع جمعیت حیات وحش را نشان ندهد، زیرا تا زمانی که آخرین گونه از بین نرود، گونه‌ها منقرض شده محسوب نمی‌شوند. گونه‌ها اغلب ده‌ها سال پس از آخرین باری که در طبیعت دیده می‌شوند منقرض اعلام می‌شوند، در حالی که برخی گونه‌ها زمانی که اکثر جمعیت‌شان از بین رفته، همچنان با اقدامات حفاظتی به زندگی ادامه می‌دهند.

بارنوفسکی ادامه می‌دهد: «از زمان تولد من تقریباً ۷۰ درصد از حیوانات وحشی سیاره را کشته‌ایم. بدیهی است که بدون واقعی بودن ششمین انقراض جمعی که اکنون در جریان است، این وضعیت نمی‌تواند خیلی بیشتر از این ادامه یابد». گزارش WWF در سال ۲۰۲۲ نشان داد که جمعیت پستانداران مهره‌دار، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهی‌ها بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ به

طور متوسط ۶۹ درصد کاهش یافته است. این رقم یک میانگین جهانی است. آمریکای لاتین با ۹۴ درصد بیشترین کاهش منطقه‌ای را داشته، به علاوه، این آمار شامل تعداد بسیاز زیاد گونه‌های بی مهرگان نمی‌شود.

داده‌های دقیق مربوط به انقراض بی مهرگان وجود ندارد، اما برخی گروه‌ها متحمل تلفات سرسام‌آور شده‌اند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط «کاوی» و همکارانش در مجله Conservation Biology منتشر شد، کاهش شدید حلزون‌های Amastridae هاوایی را به دلیل گونه‌های مهاجم و نیز از دست دادن زیستگاه برجسته کرد. از ۲۸۲ گونه‌ای که به طور تاریخی در هاوایی زندگی می‌کردند، محققان تنها توانستند تایید کنند که ۱۵ گونه هنوز زنده هستند. کاوی گفت: «این یک انقراض جمعی است».

بارنوفسکی نابودی تنوع زیستی و انقراض گسترده رو به رشد را به عنوان یک «خبر بد» توصیف می‌کند. اما وی گفت هنوز برای نجات بیشتر گونه‌هایی که به سمت انقراض پیش می‌روند دیر نیست و می‌توانیم از قرار گرفتن در آستانه ششمین انقراض جمعی جلوگیری کنیم.

بارنوفسکی ادامه می‌دهد: «اگرچه ما جمعیت‌ها و گونه‌ها را با سرعت شگفت‌آوری از بین می‌بریم، اما هنوز این کار را به پایان نرسانده‌ایم. ما هنوز فرصتی برای تغییر اوضاع داریم، اما پنجره فرصت به سرعت بسته می‌شود.»

 

برچسب ها :
انقراض تکامل
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان