کد خبر: ۸۰۲
07 ارديبهشت 1403
23:07

اگر همه بیماری‌های جهان همزمان به بدن ما حمله کنند چه می‌شود؟

اگر همه بیماری‌های جهان همزمان به بدن ما حمله کنند چه می‌شود؟
چه اتفاقی می‌افتد اگر سیستم ایمنی بدن مانند بتمن مجبور شود به یکباره با همه رقبای خود روبه‌رو شود؟

راز بقا: دلیلی وجود ندارد که نتوانید همزمان با سرماخوردگی به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شوید. در واقع، گاهی‌اوقات مبارزه با یک دشمن می‌تواند حفره‌ای در دفاع شما ایجاد کند که یک پاتوژن فرصت‌طلب دیگر می‌تواند از آن سوء‌استفاده کند.

درک رقبا

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که سیستم ایمنی، بدن شما را از چه چیزی محافظت می‌کند. رقبای بد بالقوه بدن شما، شامل سلول‌های سرطانی و میکروارگانیسم‌های خطرناک؛ از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و ... هستند که باعث عفونت می‌شوند. سیستم ایمنی نیز باید مراقب باشد که به سلول‌های سالم و میکروارگانیسم‌های مفیدی که روی و درون شما زندگی می‌کنند آسیب نرساند.

شما با هر تنفس هوایی که می‌کشید با هزاران میکروارگانیسم تعامل دارید. آیا سیستم ایمنی‌تان در برابر همه آن‌ها می‌ایستد؟ به نوعی بله.

اگر همه بیماری‌ها و میکروب‌ها همزمان به بدن ما حمله کنند چه می‌شود؟
سلول‌های تنظیم کننده T (قرمز) تعیین می‌کنند که آیا باید یک پاسخ ایمنی ایجاد شود یا خیر

زمانی که رقیب در خون یا بافت‌های شما جای پایی پیدا کرد، برای مبارزه با یک نبرد انرژی فوق‌العاده‌ای لازم است، بنابراین سیستم ایمنی شما در وهله اول از ورود آن به بدن جلوگیری می‌کند. پوست، دهان، بزاق و اشک شما اولین خط دفاعی حیاتی را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل است که قربانیان سوختگی که پوست زیادی از دست می‌دهند، اغلب به دلیل عفونت شدید می‌میرند؛ موانع دفاعی آن‌ها بسیار به خطر افتاده و عوامل بیماری‌زا به داخل سرازیر می‌شوند.

به گزارش راز بقا، سیستم ایمنی به شدت ترجیح می‌دهد که یک میکروب را بگیرد و آن را از بینی خود به بیرون پرتاب کند، یا به شما زمان بدهد تا آن را از پوست دست‌هایتان بشویید، تا اینکه مجبور باشید یک جنگ سلولی به راه بیندازید. جمع آوری ارتشی از سلول‌های ایمنی برای مبارزه با عوامل بیماری زا انرژی زیادی می‌گیرد و احساس وحشتناکی در شما ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، سیستم ایمنی دمای بدن شما را افزایش می‌دهد تا آن را به مکانی ناخوشایند برای زندگی و رشد میکروارگانیسم‌ها تبدیل کند، درنتیجه شما تب می‌کنید، اما این تب همچنین می‌تواند باعث شود که شما بخواهید روز‌ها دراز بکشید.

نقاط ضعف رقبا و دشمنان بدن کجاست؟

وقتی بتمن با چندین مخالف روبه‌رو می‌شد، نقطه ضعفی را پیدا می‌کرد که در همه مخالفان مشترک بودند و آن را هدف قرار می‌داد تا نقشه‌های‌شان را خنثی کند. سیستم ایمنی دقیقاً از همین استراتژی استفاده می‌کند.

برخی از میکروب‌ها عمدتاً به این دلیل که در مکان نامناسبی قرار دارند (مثلا داخل بدن به جای روی پوست) و باعث آسیب می‌شوند، پاتوژن در نظر گرفته می‌شوند. پاتوژن‌ها دارای قسمت‌های خاصی بر روی سطوح خود هستند که به آن‌ها الگو‌های مولکولی مرتبط با پاتوژن یا “PAMP”می‌گویند.

اگر همه بیماری‌ها و میکروب‌ها همزمان به بدن ما حمله کنند چه می‌شود؟

نکته مهم اینجاست که بدن شما PAMPS نمی‌سازد. یعنی اگر سیستم ایمنی شما با یک PAMP مواجه شود، می‌داند که قرار نیست وجود داشته باشد و حمله‌ای را به آن انجام خواهد داد. از آنجایی که PAMP یکسانی در بسیاری از پاتوژن‌های مختلف وجود دارد، یک استراتژی برای مبارزه با یکی از آن‌ها می‌تواند بسیاری از پاتوژن‌ها را شکست دهد.

مولکول‌هایی در سلول‌های سراسر بدن شما وجود دارد که می‌توانند PAMP‌ها را تشخیص دهند و هر چیزی را کهاین پاتوژن روی آن است از بین ببرند. انگار سیستم ایمنی شما تله‌های انفجاری درست می‌کند که فقط می‌توانند به دشمنان شما حمله کنند.

بسیاری از این تله‌های انفجاری گیرنده‌هایی مانند عوارض هستند. این خانواده از مولکول‌ها در سطح و داخل بسیاری از سلول‌های شما قرار دارند. هنگامی که میکروب‌ها با این تله‌های انفجاری در تماس قرار بگیرند، زنگ هشداری را ایجاد می‌کنند که سلول‌های دیگر را از خطر بالقوه نجات خواهد داد. در اصطلاح فنی، این زنگ خطر التهاب نامیده می‌شود.

تشکیل ارتشی از مدافعان

در حالی که بتمن باید به یک استراتژی جدید برای مبارزه با جوکر، پنگوئن و زن گربه‌ای فکر کند، سیستم ایمنی بدن شما از مدت‌ها قبل برنامه‌ای را طراحی کرده است.

هنگامی‌که ویروس عامل کرونا در سال ۲۰۱۹ ظهور کرد، چیزی بود که سیستم ایمنی افراد قبلاً هرگز آن‌را ندیده بود. با این حال، برخی از افراد قبلا سلول‌های ایمنی داشتند که می‌توانست اجزای ویروس را هدف قرار دهد. چطور ممکن است؟

سیستم ایمنی سلول‌های ایمنی بسیاری را می‌سازد که مختص آنتی‌ژن‌ها یا بخش‌های منحصربه‌فرد و قابل تشخیص سرطان‌ها و میکروارگانیسم‌ها هستند که قبلاً با آن‌ها مواجه نشده بود. این از طریق فرآیندی اتفاق می‌افتد که در آن قطعات DNA شما به طور تصادفی دوباره ترکیب می‌شوند تا گیرنده‌های سلول ایمنی منحصر به فرد را تشکیل دهند. دی. ان.‌ای در هر یک از این سلول‌های ایمنی با دی. ان.‌ای هر سلول دیگر بدن شما متفاوت است. محققان بر این باورند که هر فرد می‌تواند حداقل یک تریلیون ترکیب مختلف گیرنده‌های ایمنی تولید کند که بیشتر از تعداد پاتوژن‌هایی است که یک فرد معمولی در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شود.

سیستم ایمنی شما می‌تواند میلیارد‌ها آنتی بادی منحصر به فرد تولید کند.

اگرچه سیستم ایمنی سلول‌های ایمنی زیادی می‌سازد، اما بیشتر آن‌ها استفاده نمی‌شوند، زیرا در معرض آنتی‌ژنی قرار نمی‌گیرید. با این حال، هنگامی که یک سلول ایمنی یک آنتی ژن را تشخیص می‌دهد، به سرعت نسخه‌های زیادی از خود می‌سازد.

از آن‌جاکه پاتوژن‌ها نیز می‌توانند به سرعت تکثیر شوند، انتخاب کلونال به شما امکان می‌دهد به سرعت ارتشی را برای مبارزه با آن‌ها تشکیل دهید.

معمولاً این استراتژی با یک یا دو عفونت همزمان به خوبی جواب می‌دهد؛ مثلاً اگر همزمان سرماخوردگی و عفونت چشمی دارید.

اما اگر همزمان با یک تریلیون پاتوژن آلوده شده باشید چه؟ ساختن یک ارتش مناسب علیه هر میکروارگانیسم به یکباره انرژی و زمان زیادی نیاز دارد. متأسفانه، سیستم ایمنی بدن به احتمال زیاد تحت تأثیر این چالش قرار می‌گیرد و شما احتمالاً خواهید مُرد.

خوشبختانه، سیستم ایمنی بدن شما - مانند بتمن - معمولاً بهترین راه را برای تغییر نبرد در برابر رقبا به نفع خود پیدا می‌کند و در دقایق پایانی اپیزود پیروز می‌شود!

پیشنهاد مطالعه:

1/ سیفلیس از کجا آمد؟

2/ آیا جُذام از سنجاب به انسان منتقل شد؟

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان