کد خبر: ۸۱۶
15 خرداد 1403
11:18

موجودات فرازمینی برای رفت و آمد سوار شهاب‌سنگ‌ها می‌شوند!

موجودات فرازمینی برای رفت و آمد سوار شهاب‌سنگ‌ها می‌شوند!
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که موجودات فرازمینی احتمالا برای گسترش حیات از یک سیاره به سیاره دیگر سوار بر شهاب‌سنگ‌ها می‌شوند.

راز بقا: یک نظریه حاشیه‌ای و نسبتا عجیب به نام «پان‌اسپرمیا» (اینکه تخم حیات در فضا قرار دارد) نشان می‌دهد که شکل‌های حیات می‌توانند از طریق سوار شدن بر شهاب‌سنگ‌ها به سیارات جدید گسترش پیدا کنند. تحقیقات جدید نقشه راهی را برای یافتن محل زندگی این موجودات فرازمینی فرضی سیاره‌خوار ترسیم می‌کند.

به گزارش راز بقا، تحقیقات جدید حاکی از آن است که اگر حیات بتواند از سیاره‌ای به سیاره دیگر گسترش یابد - مفهومی به نام «پان‌اسپرمیا» - احتمالا بتوانیم آن را تشخیص دهیم، حتی اگر ندانیم به دنبال چه هستیم.

ستاره شناسان در جستجوی حیات فراسوی زمین هستند. از دید آن‌ها چندین مکان محتمل در منظومه شمسی وجود در همین راستا وجود دارد و فراوانی سیارات فراخورشیدی به این معنی است که ما به احتمال زیاد در سیاره‌ای که به دور ستاره دیگری می‌چرخد، حیات پیدا می‌کنیم. به گفته ناسا تا به امروز بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده وجود دارد - و این تعداد همیشه در حال افزایش است.

اما این جستجو‌ها برای حیات فرازمینی در حال حاضر با یک مانع بزرگ روبرو هستند: ما دقیقاً نمی‌دانیم به دنبال چه چیزی هستیم. ما فقط یک نوع سیاره را می‌شناسیم که قطعاً می‌تواند میزبان حیات باشد، ما فقط از یک نوع زندگی اطلاع داریم؛ زمین و حیات مبتنی بر کربنی که در این سیاره یافت می‌شود. اما به گفته اخترشناسان، زندگی ممکن است در سراسر کهکشان شکل‌های شگفت انگیزی به خود بگیرد. اگرچه باید بسیار خوش شانس باشیم که یک کپی دقیق از سیاره زمین با همان نوع حیات پیدا کنیم، اما احتمال بیشتر این است که با موقعیت‌های مبهم، نامشخص و ظریف روبرو شویم که سال‌ها طول می‌کشد تا آشکار شود.

موجودات فرازمینی

دو ستاره‌شناس اخیراً یک رویکرد جایگزین پیشنهاد کرده‌اند، اینکه بیش از اینکه بر این امر متمرکز شویم که زندگی چه شکلی است روی این موضوع تمرکز شود که زندگی چه کاری انجام می‌دهد. به طور خاص، آن‌ها یک استراتژی تشخیص مبتنی بر مفهوم پان‌اسپرمیا پیشنهاد می‌کنند، این ایده که زندگی می‌تواند در یک سیاره شروع شود و با سوار شدن بر روی شهاب‌سنگ‌ها به سایر سیاره‌ها گسترش یابد.

در حالی که «پان اسپرمیا» خارج از جریان اصلی تحقیقات علمی است و حتی شبه علم نیز نیست، شهاب‌سنگ‌های مریخی روی زمین پیدا شده‌اند و دانشمندان معمولاً از سرسختی موجودات زنده و محیط‌های غیرمتعارفی که می‌توانند در آن زنده بمانند شگفت زده می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی هر نوع حیات، توانایی‌اش در تغییر تعادل طبیعی سیاره است. به عنوان مثال، در زمین، ما اکسیژن بسیار بیشتری در جو داریم که در صورت نبود حیات وجود نداشت. همچنین رصدگرانی که مکان‌های بسیار دورتر را نیز نظاره می‌کنند بر این باورند که سیاره زمین نسبت به جا‌های دیگر سرسبزی بسیار بیشتری دارد. 

ما دقیقا نمی‌دانیم که این حیات فرازمینی چه ویژگی‌هایی از یک زندگی در یک سیاره فراخورشیدی (سیاره‌ای که خارج از مدار منظومه شمسی قرار دارد) را تغییر می‌دهد - اما، اگر آن حیات قادر به پان‌اسپرمیا باشد، در آن صورت تلاش می‌کند تا همان تغییرات را در هر سیاره‌ای که در آن گسترش پیدا می‌کند، ایجاد کند. گاهی اوقات اگر شرایط برای رشد آن زندگی مناسب نبود ممکن است شکست بخورد، اما گاهی اوقات موفق می‌شود و سیاره جدید را شبیه به دنیای اصلی خود می‌کند. سپس آن سیاره جدید به عنوان نقطه شروع دور جدیدی از پان اسپرمیا قرار خواهد گرفت. 

محققان در مطالعه جدید خود، یک آزمایش آماری ابداع کردند مبنی بر اینکه اگر خواص تعدادی مناسبی از سیارات را اندازه‌گیری کنیم، می‌توانیم خوشه‌ای از سیارات مجاور و نزدیک به هم را شناسایی کنیم که ویژگی‌های مشابهی دارند. از آنجایی که این سیارات، که هر یک به دور یک ستاره دور می‌گردند، دلیل دیگری برای شبیه بودن به یکدیگر ندارند، این خوشه در مجموعه سیارات فراخورشیدی برجسته خواهد شد و بیشتر به چشم خواهد آمد. 

چنین کشفی اگرچه مدرک معتبری برای شناسایی حیات نخواهد بود، اما یک سرنخ مهم است که اتفاق عجیبی در آن سیارات در حال رخ دادن است و اینکه علت آن ممکن است فقط تکثیر حیات در بین ستارگان باشد.

محققان اذعان کردند که کار آن‌ها محدودیت‌هایی دارد. اولاً، فرض می‌شود که پان اسپرمیا یک فرضیه آزمایش نشده است. ثانیا، تکنیک آن‌ها تنها در صورتی کار می‌کند که بتوانیم اطلاعات کافی در مورد تعداد زیادی از سیارات فراخورشیدی جمع آوری کنیم. ویژگی دیگر تکنیک آن‌ها این است که «آگنوستیک» است، به این معنی که می‌تواند یک نشانه بالقوه از زندگی را شناسایی کند بدون اینکه پیش فرض بزرگتری مورد نحوه عملکرد آن را در پس‌زمینه قرار دهد.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان