کد خبر: ۱۴۹۴
24 تير 1403
16:23

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!
هارلند می‌گوید که پشم گوسفند بسیار شبیه موی ما است تا مثلاً خز یک موش آزمایشگاهی. این همان چیزی است که گوسفند را به موضوعات تحقیقاتی ارزشمندی برای مطالعه ساختار موی انسان تبدیل می‌کند

راز بقا: یک گوسفند جهش یافته نادر با پشم صاف و ابریشمی به کشف اسرار مو‌های انسان کمک می‌کند.

به گزارش راز بقا؛ هنگامی که یک کشاورز در اوتاگو، نیوزیلند، بره‌ای عجیب و غریب را در گله خود دید، ابتدا تصور کرد که یک بز وحشی یکی از میش هایش را باردار کرده است. نوزاد تازه متولد شده بدنی به شکل بره داشت، اما با پشم صاف و براق پوشیده شده بود که بیشتر شبیه موی بز آنگورا بود تا یک گوسفند معمولی.

خبر گیپ (یا دورگه گوسفند و بز) به زودی به روزنامه‌های محلی رسید، اما وقتی دانشمندان عکس‌هایی را دیدند، بلافاصله شک کردند که بچه حیوان چیز دیگری است.

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

برای چندین دهه آن‌ها امیدوار بودند که یک جهش یافته پشمی نادر به نام جهش یافته "Felting Lustre" را مطالعه کنند: گوسفندی که به جای موی چین دار معمولی که همه گوسفندان دارند، دارای پشمی صاف و ظریف است.

به زودی کشاورزان از سراسر نیوزیلند با محققان پشم تماس گرفتند و بره‌های عجیب و غریب موجود در گله خود را گزارش کردند.

جف پلومن، محقق پشم در شرکت علمی AgResearch نیوزیلند، می‌گوید: «وقتی بره‌ها به دنیا می‌آیند، می‌توانید آن را ببینید، درخشش متفاوتی دارند. پشم‌های آن نازک، براق و روشن است. اما جهش‌یافته‌های طبیعی اغلب به‌دلیل سایر مشکلات سلامت ژنتیکی در پوست، دندان‌ها و ریه‌هایشان به‌عنوان عمر طولانی ندارد و چند روز پس از تولد می‌میرند و همین مساله امکان مطالعه بر روی آنها را غیر ممکن می‌کند. پیدا کردن بره‌ای که به اندازه کافی زنده بماند تا بتوان بر روی آن مطالعه و تحقیق کرد، بسیار دشوار است.

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

اولین نمونه از یک گوسفند جهش یافته که دانشمندان قصد داشتند بر روی آن مطالعه کنند در اولین زمستان زندگی خود از پا در آمد و آنقدر دوام نیاورد، تا معماهای مربوط به موی انسان را حل کند. با این حال آزمایش DNA قبل از مرگ تأیید کرد که ۱۰۰ ٪ گوسفند است (دورگه حاصل جفت‌گیری بز و گوسفند نیست) - و همین مساله دانشمندان را مصمم به یافتن موارد مشابه کرد.

پلومن می‌گوید: «ما شروع به تبلیغات در اطراف کردیم. به زودی کشاورزان از سراسر نیوزیلند با محققان پشم تماس گرفتند و بره‌های عجیب و غریب را گزارش کردند. سرانجام پلومن و تیمش گوسفندی را که منتظرش بودند پیدا کردند: یک بره جهش یافته سرسخت که قبلاً از یک زمستان در تپه‌های سرد جان سالم به در برده بود.

هنگامی که دانشمندان این بره که حالا بالغ شده بود را با یک قوچ مرینو معمولی جفت کردند، چیز شگفت انگیزی یافتند: جهش او از نظر ژنتیکی غالب بود. او گوسفندی به نام شارون را به دنیا آورد: یک میش جوان قوی و سالم با پشم ابریشمی و صاف، که محققان امیدوارند سرنخ‌های حیاتی برای حل طیف وسیعی از معما‌هایی که به نوعی به مو مربوط است را شناسایی کنند. از شناسایی مو‌های انسان در صحنه جرم گرفته تا طراحی پشم‌های براق و نرم‌تر و یا حتی کشف محصولاتی برای مراقبت از مو.

هارلند، رهبر پروژه پشم در AgResearch، می‌گوید که در کنار تولید شیر، رشد مو چیزی است که انسان در آن با سایر پستانداران مشترک است.

مو‌های پستانداران دارای طیف وسیعی از بافت‌ها هستند. هارلند می‌گوید که پشم گوسفند بسیار شبیه موی ما است تا مثلاً خز یک موش آزمایشگاهی. این همان چیزی است که گوسفند را به موضوعات تحقیقاتی ارزشمندی برای مطالعه ساختار موی انسان تبدیل می‌کند (همراه با این واقعیت که دانشمندان می‌توانند به طور انتخابی گوسفند پرورش دهند، در حالی که انجام این کار با انسان وحشتناک خواهد بود).

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

هارلند می‌گوید، حتی ویژگی‌های اساسی مو - مانند آنچه که مشخص می‌کند صاف یا مجعد به نظر می‌رسد، یا اینکه چرا برخی از افراد موی وز دارند هنوز به صورت معما باقی مانده است. او می‌گوید: «در میان تمام الیاف بیولوژیکی که وجود دارد، مثلاً ابریشم یا پنبه یا چیز‌های دیگر، مو یکی از پیچیده‌ترین آنهاست». مسائل مربوط به موی انسان و تفاوت‌های بین آنها آنقدر پیچیده هست که هنوز بسیاری از سوالات مربوط به آن پاسح داده نشده است.

به عنوان مثال، چرا مو‌های برخی از افراد دچار موخوره می‌شود؟ این موضوع برای شرکت‌های مراقبت شخصی بسیار جالب است، زیرا ما واقعاً نمی‌دانیم چه چیزی باعث می‌شود موخوره به جان موهای یک انسان بیافتد. هارلند می‌گوید که موی گوسفند این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم معماهای مربوط به موی انسان را حل کنیم.

پشم این گوسفند جهش یافته می‌تواند به کشف اسرار مو‌های انسان کمک کند

قانون مهم در مورد مو این است که الیاف ریزتر فرفری‌تر هستند، در حالی که مو‌های صاف‌تر ضخیم‌تر و درشت‌تر هستند. پشم گوسفند - مخصوصاً پشم ریز مانند مرینو - حتی از وزترین موی انسان نیز فرفری‌تر است، به همین دلیل است که پوشیدن لباس‌های پشمی ظریف هم می‌تواند پوست انسان را خراش دهد یا اینکه خوشایند نباشد. اما موی گوسفندهای جهش یافته‌هایی مانند شارون با داشتن پشمی که هم ریز و هم صاف است، این مساله را حل می‌کند.

این موی نادر به محققان فرصتی می‌دهد تا این دو ویژگی را به طور مستقل مطالعه کنند و شاید کشف کنند که چه ژن‌هایی صافی، فری یا حتی ریزش و کچلی را تعیین می‌کنند.

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

هارلند می‌گوید، اولین انسانی که موی صاف و نرمی داشت احتمالاً مانند این گوسفند یک جهش یافته بود، چرا که انسان‌های اولیه داری موهای زبر و مجعد بودند و احتمالا یک جهش ژنیتکی به انسان کمک کرده است که به مرور موهای زبر و خشن خود را با موهای صاف و براق عوض کند.

نکته جالب دیگری که دانشمندان دریافتند این بود که گوسفندهایی که موهای نرم و صافی دارند به دلیل همان جهش‌یافتگی که عامل این موی صاف است، ممکن است درگیری بیمارهای مختلفی شوند، اما انسان توانسته این روند جهش یافته را به روندی ثابت و معمولی تبدیل کند و از بیماری‌هایی که مخصوص کیس‌های جهش یافته است فرار کند.

کشف یک گوسفند عجیب؛ گوسفندی که کچلی و موخوره را برای همیشه درمان خواهد کرد!

گره‌گشایی از ژن‌های «شارون» می‌تواند روزی راه‌هایی برای درمان برخی افراد که دچار جهش ژنتیکی شده‌اند کمک کند. هارلند می‌گوید: «بیماری‌های انسانی وجود دارند که تقریباً مشابه گوسفندان جهش یافته هستند. "شما افرادی را مشاهده می‌کنید که بیماری‌های پوستی یا مشکلاتی در دهان و دندان‌های خود دارند و مو‌های آن‌ها نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، و گاه به گاه یک مورد نادر وجود دارد که ژن کراتین خاصی در بدن او از بین رفته است و بدون مو و حتی ناخن به دنیا می‌آید.

یافتن معمای ژنتیکی این گوسفند جهش یافته حتی می‌تواند به تولید پشمی به مراتب باارزش‌تر و نرم‌تر کمک کند. پشمی که می‌تواند زندگی کشاورزان و حتی طراحان پارچه و لباس را دگرگون کند.

برچسب ها :
گوسفند بدن انسان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان