کد خبر: ۳۹۹
21 اسفند 1402
19:04

چند راز جالب درباره کوسه‌ها؛ از بارداری سه ساله تا عمر ۱۰۰ ساله!

چند راز جالب درباره کوسه‌ها؛ از بارداری سه ساله تا عمر ۱۰۰ ساله!
دوران بارداری کوسه‌های به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ ماه است، اما در برخی کوسه‌ها مانند کوسه‌های بال‌دار این زمان بیش از سه سال طول می‌کشد.

راز بقا: این روز‌ها درباره حمله کوسه‌ها به شناگران نزدیک سواحل مختلف جهان خبر‌های بسیاری می‌شنویم، با این حال ماجرا در واقع برعکس است و این انسان است که تهدیدی جدی برای کوسه به شمار می‌رود.

به گزارش راز بقا؛ صد‌ها میلیون سال از پیدایش کوسه‌ها می‌گذرد و این موجودات همان‌طور که به سیر تکاملی خود ادامه می‌دهند، با خطر جدی انقراض هم مواجه‌اند.

به گفته مایکل هیتاوس، زیست‌شناس دریایی و استاد و رئیس دانشکده هنر، علوم و آموزش دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، ۵۰۰ گونه متفاوت کوسه وجود دارد؛ از کوسه‌هایی به اندازه دست انسان گرفته تا کوسه‌هایی به بزرگی یک اتوبوس.

+ پیشنهاد: کوسه غول پیکر ماقبل تاریخ چه شکلی بود؟

کوسه‌ها می‌توانند صد‌ها سال عمر کنند

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۶ در مجله ساینس منتشر شد، کوسه گرینلند بین مهره‌داران زمین طولانی‌ترین عمر را دارد و گونه‌های اقیانوس اطلس شمالی این جانور حداقل ۲۷۲ سال عمر می‌کنند و اغلب بعد از ۱۵۰ سالگی به بلوغ می‌رسند.

البته دانشمندان تخمین می‌زنند که عمر کوسه‌های گرینلند به ۴۰۰ سال هم برسد و گفته می‌شود قدمت حضور کوسه‌ها روی زمین از دایناسور‌ها و درختان هم بیشتر است. قدیمی‌ترین فسیل‌های کوسه به ۴۵۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد. این تاریخ حداقل ۹۰ میلیون سال قبل از درختان و ۱۹۰ سال قبل از دایناسور‌ها را نشان می‌دهد. علاوه بر این، کوسه‌ها از پنج انقراض گروهی جان سالم به در برده‌اند.

کوسه‌ها برای محیط زیست مفید‌ند

کوسه ببر که یکی از مهم‌ترین شکارچیان اصلی در استرالیا است، می‌تواند به اکوسیستم کمک کند تا به رویداد‌های آب‌وهوایی شدید واکنش نشان دهند. طعمه این گونه مانند لاک‌پشت‌ها و پرندگان دریایی و سفره‌ماهی‌ها از آب‌های کم‌عمق که علف‌های دریایی در آن رشد می‌کنند، اجتناب می‌کنند.

 هیتاوس می‌گوید که در نتیجه این دوری، علف‌های دریایی به شکل بوته رشد می‌کنند و این بوته‌ها فضایی امن برای بچه‌ماهی‌ها، میگو‌ها و خرچنگ‌ها می‌شوند. این علف‌های دریایی کربن موجود در جو را جذب و از آن برای ساخت بدن خود استفاده می‌کنند و وقتی می‌میرند، در رسوبات کف اقیانوس مدفون می‌شوند و کربن هم از چرخه خارج می‌شود.

بارداری برخی کوسه‌ها بیش از سه سال طول می‌کشد

دوران بارداری کوسه‌های به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ ماه است، اما در برخی کوسه‌ها مانند کوسه‌های بال‌دار این زمان بیش از سه سال طول می‌کشد.

کوسه‌ها از خودشان صدایی تولید نمی‌کنند

کوسه‌ها موجودات ساکتی‌اند، چون اندامی برای تولید صدا ندارند. آن‌ها به جای صحبت کردن، با زبان بدن نظیر حرکات زیگزاگی و حرکت دادن فکشان ارتباط برقرار می‌کنند.

کوسه‌ها الکتریسیته را حس می‌کنند

این موجودات ساکن اقیانوس حس ششم دارند. آن‌ها می‌توانند جریان‌های الکترومغناطیسی نانوسکوپی را دریافت کنند. این حس به آن‌ها کمک می‌کند در اقیانوس حرکت و طعمه یا حتی جفت خود را پیدا کنند. تکانه‌های الکتریکی دقیق که مغز طعمه به قلبش می‌فرستد، برای کوسه‌ها قابل تشخیص است؛ بنابراین آن‌ها طعمه مخفی را به‌راحتی پیدا می‌کنند.

به کمک این حس هماهنگ، کوسه‌ها حیوانات بیمار را شکار می‌کنند و بدین ترتیب در حفظ اکوسیستم دریایی سلامت نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

برچسب ها :
کوسه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان