کد خبر: ۷۸۴
25 فروردين 1403
12:01

کشف عجیب حیات وحش؛ سگ‌ها «اشک شوق» می‌ریزند

کشف عجیب حیات وحش؛ سگ‌ها «اشک شوق» می‌ریزند
مطالعه‌ای که در «دانشگاه آزابوی» ژاپن انجام شده نشان می‌دهد که سگ‌ها به غیر از دم تکان دادن و یا سایر روش‌های شناخته شده برای نشان دادن احساسات‌شان، روش‌های انسانی دیگری را نیز از خود بروز می‌دهند.

راز بقا: به راحتی می‌توان فهمید که سگ شما چه زمانی دوست دارد شما را ببیند (یا خوراکی‌هایی را که ارائه می‌دهید)، چرا که در این موقعیت، دم خود را تکان می‌دهد، خوشحال می‌شود و بی نهایت شما را دنبال می‌کند. اما سگ شما چه احساسات دیگری برای نشان دادن عشق خود به شما نشان می‌دهد؟

به گزارش راز بقا، طبق تحقیقات جدید دانشمندان ژاپنی در دانشگاه آزابو، سطح دیگری برای پیوند سگ‌ها با انسان‌ها و نحوه نشان دادن احساسات‌شان وجود دارد: «اشک شوق».

اولین مطالعه از این نوع که در ۲۲ اوت ۲۰۲۲، Current Biology منتشر شد، نشان داد که سگ‌ها در واقع اشک می‌ریزند. ایده اینکه سگ‌ها اشک می‌ریزند یا نه یا نه به یک استاد دانشگاه به نام «تاکفومی کیکوسوی»، استاد آزمایشگاه تعامل انسان و حیوان و تعامل متقابل در دانشگاه آزابو، باز می‌گردد. وی چندین سال پیش یک سگ داشت که از توله‌هایش پرستاری می‌کرد و تاکفومی این سگ را تماشا کرد که در زمان پرستاری سگ از توله‌ها اشک از چشمانش جاری می‌شود. 

کیکوسوی گفت که این امر باعث شد که او تأثیرات اکسی توسین - هورمون احساس خوب - را روی سگ‌ها بررسی کند. آیا این هورمون می‌تواند مانند انسان‌ها بر احساسات سگ‌ها نیز تأثیر بگذارد؟

برای آزمایش این فرضیه، کیکوسوی و همکارانش آزمایشی را ایجاد کردند که در آن ۱۸ سگ به مدت حدود پنج ساعت از صاحبانشان جدا شدند - و سپس دوباره به هم پیوستند. محققان حجم اشک سگ‌ها را قبل و بعد از ملاقات مجدد با استفاده از تست اشک «شیرمر» اندازه گرفتند. در این تست از نوار‌های کاغذی که در داخل چشم قرار داده شده برای اندازه گیری خروجی اشک استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین ملاقات‌های مشابهی را با افرادی که سگ‌ها نمی‌شناختند ایجاد کردند. 

نتایج قطعی بود: هنگامی که سگ‌ها مجددا به صاحبانشان پیوستند، حجم اشک آن‌ها افزایش یافت، اما در مورد غریبه‌ها اینطور نبود. برای درک نقش «اکسی توسین» در تولید اشک سگ، این تیم قطره چشمی اکسی توسین را به آزمایش اضافه کردند. همانطور که آن‌ها تردید داشتند، اکسی توسین میزان اشک تولید شده توسط سگ‌ها را افزایش داد.

کیکوسوی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «ما متوجه شدیم که سگ‌ها با احساسات مثبت اشک می‌ریزند. ما همچنین کشف اکسی توسین را به عنوان مکانیزم احتمالی زیربنای اشک شوق انجام دادیم».

به گفته دیده بان سلامت زنان هاروارد، اکسی توسین هورمونی است که «توسط غده هیپوتالاموس تولید می‌شود و توسط غده هیپوفیز وارد جریان خون می‌شود». این جزئی از زایمان است، ماهیچه‌های رحم را تحریک می‌کند تا منقبض شوند، تولید شیر مادر را افزایش می‌دهد و پیوند عاطفی بین مادر و کودک را تشویق می‌کند.

کشف عجیب حیات وحش؛ سگ‌ها «اشک شوق» می‌ریزند

به عنوان مثال، افراد زمانی که احساس «عشق» نسبت به شریک زندگی خود می‌کنند، اکسی توسین ترشح می‌کنند که به نوبه خود باعث ایجاد احساسات بیشتر می‌شود. آیا سگ‌ها نیز می‌توانند مستعد این نوع حلقه بازخورد باشند؟ بر اساس آزمایش‌ها، پاسخ «بله» است.

کیکوسوی گفت: «ما هرگز نشنیده بودیم که حیوانات در موقعیت‌های شادی‌بخش و احساسات مثبت، مانند ملاقات دوباره با صاحبان‌شان، اشک می‌ریزند».

اما شگفتی‌های بیشتری وجود داشت. در این مطالعه همچنین از مردم خواسته شد تا به عکس‌های سگ‌هایی که برخی اشک مصنوعی داشتند و برخی بدون اشک مصنوعی بودند، امتیاز دهند. سگ‌هایی که چشم‌های اشک‌آلود داشتند، پاسخ‌های مثبت بیشتری دریافت کردند، یافته‌ای که می‌تواند نشان دهد که تکامل سگ‌ها با انسان به آن‌ها کمک می‌کند تا حالت‌های عاطفی ایجاد کنند و پیوند‌های انسان و سگ را تقویت کند. 

اگرچه در این مطالعه بررسی نشد که آیا سگ‌ها در مواقع ناراحتی یا اجبار گریه می‌کنند یا نه، اما محققان قصد دارند به بررسی پیامد‌های پیوند انسان و سگ ادامه دهند.

کیکوسوی گفت: «سگ‌ها شریک و همراه انسان‌ها شده اند و ما می‌توانیم پیوند برقرار کنیم.» در این فرآیند، این امکان وجود دارد که سگ‌هایی که در هنگام تعامل با صاحبان‌شان چشمان‌شان اشک آلود می‌شود، بیشتر مورد مراقبت سرپرست قرار گیرند.

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها مجرای اشک دارند که باعث می‌شود چشم‌هایشان با مرطوب شود. اگرچه دانشمندان عملکرد فیزیکی اشک را می‌دانستند - برای تمیز نگه داشتن چشم‌ها - آزمایش‌های دانشگاه آزابو اولین مطالعه شناخته شده‌ای است که مؤلفه احساسی اشک سگ‌ها را بررسی کرده است.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ضحا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
0
0
هاپو
علم و کیهان