کد خبر: ۷۷۴
01 ارديبهشت 1403
10:34

جد انسان‌های امروزی که ۵۰۰۰۰۰ سال پیش می‌زیست که بود؟

جد انسان‌های امروزی که ۵۰۰۰۰۰ سال پیش می‌زیست که بود؟
محققان نام گونه تازه کشف شده از اجداد انسان را به نام «هومو بودونسیس» اعلام کردند.

راز بقا: به گفته دانشمندان، گونه هومو بودونسیس (Homo Bodoensis) حدود ۵۰۰۰۰۰ سال پیش، در دوران پلیستوسن میانه، در آفریقا زندگی می‌کرد و جد مستقیم انسان امروزی بود.

به گزارش راز بقا، نام "bodoensis" از جمجمه‌ای که در دره رودخانه “Awash” در اتیوپی یافت شده، گرفته شده است.

دانشمندان گفتند که این دوران بسیار مهم است، زیرا زمانی بود که انسان‌های معاصر از نظر تشریحی، یعنی هومو ساپینس، در آفریقا و نئاندرتال‌ها معروف به هومو نئاندرتالنسیس، در اروپا ظاهر شدند.

با این حال، برخی دیرینه‌ شناسان این دوره را به‌عنوان «آشفتگی در میانه» توصیف کرده‌اند، زیرا تکامل انسان در این عصر به خوبی درک نشده است.

دکتر میرجانا روکساندیک، از دانشگاه وینیپگ در کانادا و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «صحبت در مورد تکامل انسان در این دوره زمانی به دلیل فقدان اصطلاحات مناسب که تنوع جغرافیایی انسانی را تصدیق کند، غیرممکن شد.»

جد انسان‌های امروزی که ۵۰۰۰۰۰ سال پیش می‌زیست که بود؟

بر اساس طبقه‌بندی جدید، هومو بودونسیس اکثر انسان‌های پلیستوسن میانه را از آفریقا و برخی از جنوب شرقی اروپا توصیف می‌کند، در حالی که بسیاری از قاره دوم به عنوان نئاندرتال‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

روکساندیک در پایان گفت: «نام‌گذاری یک گونه جدید کار بزرگی است، زیرا کمیسیون بین‌المللی نام‌گذاری جانورشناسی اجازه تغییر نام را تنها بر اساس قوانین کاملاً مشخص می‌دهد.»

ما مطمئن هستیم که این یکی برای مدت طولانی باقی خواهد ماند، یک نام تاکسون جدید تنها در صورتی زنده خواهد ماند که محققان دیگر از آن استفاده کنند.

در ماه اوت دو سال پیش گاردین گزارش داد که باستان شناسان DNA باستانی را در بقایای زنی که ۷۲۰۰ سال پیش در اندونزی مرده بود، کشف کردند؛ کشفی که آن‌چه قبلاً درباره مهاجرت انسان‌های اولیه شناخته شده بود را به چالش کشید.

بقایای این کشف متعلق به نوجوانی با نام مستعار “Bessé” در غار “Leang Panninge” در جزیره سولاوسی اندونزی کشف شد. کاوش‌های اولیه در سال ۲۰۱۵ انجام شد.

این کشف که در مجله نیچر منتشر شد. این اولین باری است که DNA انسان باستانی در والاسیا، زنجیره وسیع جزایر و جزایر مرجانی در اقیانوس بین سرزمین اصلی آسیا و استرالیا، کشف می‌شود.

برچسب ها :
انسان اولیه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان